Producenci gier hazardowych czujnie obserwują zmieniające się trendy. Wraz z rosnącą popularnością gier kasynowych zmieniają się same gry hazardowe wideo (automaty i gry stołowe). Dziś gry producenta, który idzie na łatwiznę i nie inwestuje w dobrego dyrektora artystycznego, raczej nie wyróżnią się spośród setek slotów i gier stołowych, które dzień i noc walczą o uwagę graczy w kasynach online.
Polska wiele lat temu dołączyła do Estonii, Szwecji, Malty czy Wielkiej Brytanii – krajów prężnie działających na rynku oprogramowania hazardowego. Mamy dziś swoich własnych producentów i gry ze studia Wazdan czy Promatic oferowane są przez setki kasyn internetowych. Spójrzmy zatem, w jakiej mierze sukces developera zależy od designu produktu finalnego.
Sytuacja na polskim rynku automatów online
Kiedy odwiedzamy najlepsze kasyna online recenzowane na https://casinorix-pl.com/, rzadko zwracamy uwagę na kraj pochodzenia dewelopera. Sam producent jest ważniejszy - tylko kilku lub kilkunastu najlepszych dostawców oprogramowania wyznacza trendy i dostarcza gry najwyższej jakości.
Jak pokazują badania, polscy gracze nie różnią się od hazardzistów w Czech, Niemiec czy Finlandii. Niezmiennie największym wzięciem w kasynach online cieszą się w Polsce automaty. Większość z nas wybiera najprostsze owocówki z 3 czy 4 bębnami i kilkoma liniami wypłat. Na drugim miejscu pod względem popularności znajduje się blackjack, potem ruletka, poker i bakarat.
Przeciętne kasyno ma w bibliotece 4000-5000 gier, jednak pozostajemy wierni swoim wyborom i najchętniej wielokrotnie wracamy do gier, które już znamy. Gracze testujący nowości stanowią w polskim świecie iGamingu rzadkość.
Sztuka projektowania atrakcyjnych gier slotowych
Wydawałoby się, że stworzenie gry hazardowej wideo to bułka z masłem. Wystarczy jednak najpierw spojrzeć na tytuły takich drugoligowych producentów jak Belatra czy Igrosoft a potem uruchomić dowolną grę od Big Time Gaming, Red Tiger czy Hacksaw Gaming, żeby zdać sobie sprawę z tego, jak wielką wagę przy kreowaniu nowej gry hazardowej odgrywa design.
Najepsze gry są dopracowane wizualnie w każdym calu. Ale nigdy kosztem wygody użytkowania. Nawet najlepszy design nie obroni się, gdy gracz po uruchomieniu zacznie narzekać na nieintuicyjną obsługę czy nudną rozgrywkę. Projektanci muszą więc nieustannie balansować pomiędzy estetyką, grywalnością i funkcjonalnością.
Oto przykłady udanych gier, które od lat nie schodzą z czołówek polskich list przebojów w kasynach online:
● The Dog House Megaways (Pragmatic Play)
● Demi Gods (Spinomenal)
● It's a Joker (Felix Gaming)
To oczywiście tylko wierzchołek góry lodowej. Najwięksi producenci posiadają w katalogu ponad 500 tytułów i nie ma miesiąca, w którym nie wprowadziliby kilku nowych gier na rynek.
Idealna gra hazardowa: przepis na sukces
To, czy dany producent przebije się do świadomości graczy, czy też nie, przekłada się wprost na zysk producenta. Im więcej pieniędzy gracze wydadzą na danym tytule, tym więcej wpada do kieszeni studia. GGR (Gross Gambling Revenue) to nic innego jak kwota wydana na automacie pomniejszona o wygrane. Procent od GGR to zysk producenta.
Mówiliśmy już o równowadze pomiędzy grywalnością, estetyką i funkcjonalnością. Czasami się zdarza, że nowy tytuł niespodziewanie rozbija bank i staje się protoplasta zupełnie nowych kategorii gier. Dobrym przykładem jest tutaj Aviator stworzony przez studio Spribe. Jednak udane hity kasynowe rzadko kiedy są pełne nowatorskich rozwiązań i eksperymentów. Gracz nie chce poczuć się przytłoczony ogromem nowych funkcji, rund bonusowych czy wizualnych wodotrysków.
Podczas pracy nad grą można pójść przetartym szlakiem (np. wprowadzić setną owocówkę nie różniąca się od konkurencji) albo postawić na oryginalny pomysł. Jedna i druga strategia ma swoje wady i zalety.
Wyzwania stojące przed producentami gier hazardowych
Klimat prawny w Polsce jest, delikatnie mówiąc, mało sprzyjający firmom działającym w iGamingu. Oczywiście Polska jest skrajnym przypadkiem – surowe regulacje sprawiają, że producenci szukają bardziej sprzyjających warunków do pracy. Wielu, w tym polskie studio Wazdan, zdecydowało się na Maltę, gdzie ustawodawstwo w tym zakresie jest o wiele bardziej liberalne.
Przenosiny do kraju takiego jak Malta mają także inną zaletę: łatwiej jest dzięki temu uzyskać licencję i certyfikaty dla RNG, bez których żadne szanujące się kasyno nie umieści naszych gier w swoim katalogu. Producent musi jednak zachować czujność: uzyskana licencja nie będzie honorowana wszędzie.
Trendy i perspektywy na przyszłość
Pierwsze kasyno online powstało mniej więcej w 1995 roku. Dzisiejsze portale hazardowe od tego serwisu dzielą lata świetlne. Również za sprawą oprogramowania. Z roku na rok gry stają się coraz bardziej wysmakowane pod względem wizualnym. I choć w automatach nadal chodzi o "kręcenie bębnami", to za sprawa dodatkowych "misji" i rozmaitych bonusów sama rozgrywka dawno przestała być linearna.
Wnioski na koniec
Design w projektowaniu gier hazardowych jest ważny. Ale czy najważniejszy? Zdecydowanie nie. Mamy nadzieję, że na swoje ulubione gry spojrzycie następnym razem w nieco inny sposób!
Napisz komentarz
Komentarze