Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:21

Jakie zmiany w budżecie obywatelskim?

Trwają konsultacje społeczne w sprawie propozycji nowych zapisów w uchwale o budżecie obywatelskim. Do 25 września mieszkańcy mogą podzielić się swoją opinią dotyczącą proponowanych zmian. Dodatkowe zapisy mają usprawnić realizację idei budżetu obywatelskiego.
Jakie zmiany w budżecie obywatelskim?

Źródło: UM Warszawa

W tym artykule piszemy o:

  • propozycji zmian w budżecie obywatelskim
  • projektach i wydarzeniach lokalnych
  • projektach inwestycyjnych i łączonych
  • prostszych zgłoszeniach, wprowadzaniu zmian i głosowaniu
  • jak wziąć udział w konsultacjach?

Niedawno pisaliśmy o kryzysie budżetu obywatelskiego w Warszawie. Coraz mniej osób głosuje na projekty zgłaszane w ramach budżetu obywatelskiego. Kryzys obecnej formuły budżetu widoczny jest i z perspektywy całego miasta, jak i dzielnic, także Żoliborza. Więcej można przeczytać tutaj:

Projekty i wydarzenia lokalne

Jedna z proponowanych zmian zakłada dopuszczenie możliwości zgłaszania projektów nie tylko ogólnomiejskich i dzielnicowych, ale również na poziomie lokalnym, dotyczącym części dzielnicy. Ponadto pieniądze przeznaczone na projekty dzielnicowe i lokalne będą stanowiły większość środków na realizację pomysłów mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego. Oznacza to, że więcej pieniędzy trafi na realizację zadań w mniejszych obszarach. Na Żoliborzu proponowany jest w projekcie podział na dwa obszary lokalne:

  • Obszar 1: Marymont-Potok, Stary Żoliborz
  • Obszar 2: Sady Żoliborskie

Zmianie w projekcie ulega dotychczasowa nazwa „poziomu ogólnomiejskiego” na „poziom miejski”. Na nowo zdefiniowano przyporządkowanie projektów do jednego z trzech poziomów. Odbywa się ono na podstawie wskazanych w projekcie lokalizacji.

Mieszkańcy będą mieli także możliwość zgłaszania tzw. projektów miękkich (organizacja wydarzeń, spotkań, warsztatów) na terenach, które nie należą do miasta, czyli np. na terenach spółdzielni mieszkaniowych czy wspólnot.

Projekty inwestycyjne i łączone

Kolejna zmiana dotyczy ograniczenia liczby lokalizacji dla tzw. projektów inwestycyjnych, których opisy były bardzo rozbudowane. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli szybciej zapoznać się z proponowanymi zmianami i bardziej świadomie podejmować decyzję o wyborze projektów w głosowaniu.

Padła także propozycja łączenia projektów. Jeżeli mieszkańcy zgłoszą podobne pomysły, to nie będą musiały ze sobą konkurować. Te dotyczące tego samego przedmiotu lub lokalizacji, będą mogły być połączone za zgodą projektodawców.

Prostsze zgłoszenia, wprowadzanie zmian i głosowanie

Zgłoszenie projektu będzie wymagało wypełnienia mniejszej liczby rubryk. Nadal trzeba będzie dołączyć listę osób popierających projekt, ale zmniejszona zostanie liczba wymaganych podpisów.

Wprowadzone zostaną także usprawnienia dot. uzgadniania zmian w zgłoszonym projekcie. Osoba zgłaszająca projekt będzie mogła zaproponować zmiany w projekcie, a wcześniej taka propozycja mogła wyjść jedynie od urzędnika.

Planowane jest także zwiększenie minimalnej liczby głosów, jaką projekt musi uzyskać w głosowaniu. Chodzi o to, żeby wybierane w głosowaniu projekty cieszyły się większym poparciem mieszkańców.

Najważniejsze proponowane zmiany

  • wydzielenie puli na projekty lokalne – oznacza to możliwość zgłaszania projektów na terenie wyznaczonego obszaru w jednej dzielnicy
  • określenie obszarów lokalnych w każdej z dzielnic
  • nowa definicja projektów miejskich, dzielnicowych, lokalnych – przystępniejszy sposób przyporządkowania projektów do poziomów
  • sposób podziału środków wydatkowanych w ramach budżetu obywatelskiego, na pule
  • limit wartości jednego projektu – maksymalny koszt projektu uzależniony od puli, do której jest przyporządkowany
  • możliwość zgłaszania projektów „miękkich” (tzn. zakładających: organizację wydarzeń, wydarzeń, spotkań, itp.) na obszarach, które nie należą do miasta
  • ograniczenia liczby lokalizacji dla projektów „inwestycyjnych” (tzn. zakładających podnoszenie nakładów na nieruchomości); liczba ta zależna jest od puli, do której projekt jest przyporządkowany
  • zwiększenie maksymalnej liczby osób zgłaszających projekt
  • wymagania dotyczące zgłaszania projektów, m.in.: zmniejszenie minimalnej liczby podpisów na liście poparcia
  • możliwość łączenia projektów (dotyczących tego samego przedmiotu lub lokalizacji) na etapie oceny, za zgodą autorów
  • nowe, przystępniejsze zasady uzgadniania zmian w projekcie, na etapie jego oceny
  • zmniejszenie liczby głosów, które można oddać na projekty ocenione pozytywnie na etapie głosowania
  • możliwość głosowania na projekty lokalne, dzielnicowe i miejskie
  • zwiększenie minimalnej liczby głosów, jaką projekt (na każdym poziomie) musi uzyskać, aby mógł zostać wybrany do realizacji.

Jak wziąć udział w konsultacjach?

W konsultacjach można wziąć udział internetowo poprzez stronę: konsultacje.um.warszawa.pl/bo lub podczas spotkań na żywo i online. Te pierwsze odbędą się w Warszawskim Pawilonie Architektury ZODIAK, przy ul. Pasaż Stefana Wiecheckiego „Wiecha” 4 w czwartek, 19 września i wtorek, 24 września, w godz. 17.30 - 19.30. Konsultacyjne spotkanie online planowane jest na środę, 25 września, na godz. 17.30. Odbędą się także dyżury konsultacyjne w dzielnicach. Na Żoliborzu dyżur zaplanowany został na wtorek 17.09.2024, w godzinach: 17:00 – 20:00 i odbędzie się w sali konferencyjnej 328, na trzecim piętrze Urzędu Dzielnicy Żoliborz, przy ul. Juliusza Słowackiego 6/8. Na spotkaniu będzie można między innymi omówisz omówić podział Żoliborza na obszary lokalne.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 32 km/h