Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:02

Odpadające tynki i grzyb. Co dalej z Fortem Sokolnickiego?

[Tylko u nas!] Od pewnego czasu widać, że stan Fortu Sokolnickiego zdecydowanie się pogarsza. Powodem tego problemu jest wilgoć na ścianach, która rozprzestrzenia się po budynku w zastraszającym tempie.
Odpadające tynki i grzyb. Co dalej z Fortem Sokolnickiego?

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • stanie technicznym Fortu Sokolnickiego;
  • źle wykonanym remoncie kilkanaście lat temu;
  • działaniach Żoliborskiego Domu Kultury;
  • czy planowane jest odkopanie fosy wokół Fortu?

Znajdujący się w Parku Żeromskiego Fort Sokolnickiego przeszedł remont między 2008 a 2011 r. Gruntowna rewitalizacja Fortu miała doprowadzić do utworzenia w nim dzielnicowego ośrodka kultury. Ostatecznie obiekt został wydzierżawiony prywatnemu konsorcjum. Już na etapie podpisywania umowy, osoby które wygrały konkurs na dzierżawę początkowo wstrzymały się przed jej podpisaniem. Szybko okazało się, że w Forcie na poziomie piwnicy występuje duże zawilgocenie. W 2012 r. dało się stwierdzić, że ściany wewnątrz Fortu Sokolnickiego są zawilgocone zarówno w podziemiach, jak i na dziedzińcu. Po wygranym przetargu konsorcjum zgłosiło swoje uwagi co do stanu budowli. Na ścianach wyremontowanego za ponad 18 milionów złotych Fortu Sokolnickiego zaczął pojawiać się grzyb.

Wilgoć i grzyb problemem Fortu Sokolnickiego od czasu jego rewitalizacji

Przez następne 10 lat budynek zajmowało Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego, które dzierżawiło obiekt nie od Dzielnicy, ale od Miasta. W międzyczasie była pandemia, podczas której zakazano prowadzenia imprez. Zakaz ten dodatkowo pogorszył stan murów. Ostatecznie umowa dzierżawy z Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego 2 lata temu skończyła się i władze samorządowe mogły rozpocząć jakiekolwiek działania, aby Fort na nowo mógł „stanąć na nogi”. W związku z tym, że od lat mówiło się o potrzebie utworzenia na Żoliborzu domu kultury, powołano w dzielnicy nową jednostkę budżetową - Żoliborski Dom Kultury. Nowy dom kultury jako instytucja z założenia ma działać w dwóch budynkach. Pierwszy budynek to nieruchomość przy ul. Śmiałej, gdzie kilka lat temu władze dzielnicowe odzyskały budynek po Veolii (d. SPEC). W międzyczasie przeprowadzono konkurs architektoniczny na przebudowę starego budynku. Z kolei drugą nieruchomością jest właśnie sam Fort Sokolnickiego. Oba budynki z założenia miały się wzajemnie uzupełniać i pełnić różne funkcje w ramach potrzeb Żoliborskiego Domu Kultury.

Zawilgocone ściany w Forcie Sokolnickiego

Problem postępuje

Od dwóch lat Żoliborski Dom Kultury wykorzystuje Fort Sokolnickiego do różnych wydarzeń. Organizowane są w nim zarówno koncerty, jak i wystawy. Oczywiście potencjał tego obiektu jest o wiele większy, lecz aktualnie nie ma do tego odpowiednich warunków. Ściany zarówno w piwnicy, jak i na parterze są w coraz gorszym stanie, a sam poziom ich zawilgocenia zwiększa się w zastraszającym tempie. 

Mocno zawilgocona ściana w pomieszczeniu, gdzie kilka lat temu znajdowało się bistro

Już podczas wystawy malarstwa Marii Kiesner pt. „Modernizmy”, która odbyła się jeszcze przed wakacjami, dało się zauważyć odpadające tynki ze ścian w niektórych pomieszczeniach znajdujących się na parterze. Najwięcej w niedużym przedsionku oraz w pomieszczeniu, w którym kilka lat temu znajdowało się bistro.

Żoliborski Dom Kultury o planach remontowych

W kwestii stanu ścian na parterze, a także stanu piwnic zwróciliśmy się z pytaniami do Żoliborskiego Domu Kultury. Przy okazji zadaliśmy pytanie, czy przyczyną zawilgoconych ścian jest wyłącznie postępująca wilgoć w podziemiach fortu, czy też może ona wynikać np. z przeciekania wody z konstrukcji dachu. W odpowiedzi Żoliborski Dom Kultury przekazał informację, że ściany Fortu Sokolnickiego, szczególnie w kondygnacji podziemnej są zawilgocone od czasu kiedy zasypano fosę w latach 20. i 30. Jednocześnie Dyrektorka Żoliborskiego Domu Kultury Iwona Mirosław-Dolecka zdementowała, aby zawilgocenie ścian było spowodowane wadami konstrukcyjnymi zadaszenia dziedzińca. „Na poziomie piwnic konieczna jest wymiana wszystkich tynków renowacyjnych całkowicie zawilgoconych i zasolonych” - podkreśliła Iwona Mirosław-Dolecka. Z informacji uzyskanych od Żoliborskiego Domu Kultury wynika, że w 2025 r. planowane jest przygotowanie projektu remontu i przebudowy Fortu Sokolnickiego. 

Stan sklepienia jednego z pomieszczeń znajdujących się na parterze Fortu Sokolnickiego

Co z odkopaniem fosy wokół Fortu?

Od lat trwają szerokie dyskusje o tym, że zasypana fosa wokół Fortu powinna zostać odkopana. Wielu mieszkańców dziwiło się, że nie odkopano fosy kilkanaście lat temu, kiedy była ku temu okazja. „Odnośnie odkopania fosy to Wojewódzki Konserwator Zabytków wstępnie wyraził zgodę na przywrócenie fosy wokół obiektu” - poinformowała dyrektor Mirosław-Dolecka. „Prace remontowe będzie można rozpocząć po wykonaniu dokumentacji architektoniczno-budowlanej zatwierdzonej przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz organ architektoniczno-budowlany Prezydenta m. st. Warszawy” - dodała.

W związku z całą procedurą, remont Fortu Sokolnickiego zacznie się nie wcześniej niż za 2 lata. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.