Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 03:17

Jak czerpać odporność i zdrowie z jelit? Wystarczy dobrze je „karmić”

Rola jelit przez wielu z nas jest lekceważona i kojarzona jedynie z trawieniem. Nazywane współcześnie „drugim mózgiem”, są miejscem codziennej walki między chorobotwórczymi drobnoustrojami a zbawienną dla naszego organizmu florą bakteryjną. Jak dbać o jelita, podpowiadają Magdalena i Mikołaj Batorowie, twórcy Zakwasowni.

Dbając o swoje zdrowie warto zwrócić szczególną uwagę na swoje jelita. Pełnią niezwykle ważną funkcję w naszym organizmie, dlatego przymierzając się do wiosennych porządków warto zacząć od sprzątania swoich jelit, które u wielu z nas przypominają prawdziwą stajnię Augiasza. Jelita odpowiadają, nie tylko jak większość z nas sądzi za trawienie, ale też za odporność i zdrowie.

Zobacz też: Postawili na kiszonki bo są zdrowe. Żoliborz doczekał się Zakwasowni

Immunolodzy podkreślają, że niemal 80 proc. komórek odpornościowych znajduje się właśnie w jelitach. Nie sposób więc przecenić wartości zdrowych, szczelnych jelit, które w świetle najnowszych badań nazywane są nawet „drugim mózgiem” czy „centrum dowodzenia”. Badanie dowodzą także, że serotonina, zwana hormonem szczęścia, jak i inne związki chemiczne wpływające na nasze odczuwanie i myślenie, są kontrolowane przez bakterie obecne w jelitach. To oznacza, że nawet na stan naszego zdrowia psychicznego ma wpływ równowaga mikroflory jelitowej.

Sami możemy pomóc swoim jelitom

Największy wpływ na nasze zdrowie mamy my sami. Nie bez znaczenia pozostają nasze nawyki żywieniowe. Jesteśmy tym co jemy, dlatego jeśli chcesz skutecznie zadbać o swoje jelita trzeba skupić się przede wszystkim na zdrowej i zbilansowanej diecie.

Toksyny, używki, brak ruchu, antybiotyki, wysoko przetworzona żywność, to główne czynniki, które obniżają kondycję naszych jelit. Nie bez znaczenia pozostaje stres, który negatywnie wpływa na cały nasz organizm. Kluczowe jednak znaczenie w przywracaniu sprawności i oczyszczaniu jelit ma dieta – bogata w błonnik, warzywa i wszelkie kiszonki. Na kiszone warzywa i zakwasy z warzyw chcemy dziś właśnie zwrócić szczególną uwagę.

Zobacz też: Miłość, która zbudowała Bielany

Produkty fermentowane, takie jak ogórki, kapusta czy buraki są prawdziwą atrakcją dla układu pokarmowego, gdyż zawierają liczne i różnorodne kultury drobnoustrojów współpracujące z naszą florą bakteryjną. Zawierają także mnóstwo błonnika, a poza tym fermentacja nie tylko konserwuje składniki odżywcze, ale także rozkłada je do lepiej przyswajalnej postaci. W kiszonkach w wersji niepasteryzowanej, a więc żywej, znajdziemy bogactwo składników    pokarmowych: witaminy (A, C, E, K) i przeciwutleniacze, zwalczające wolne rodniki. Ponadto do naszego organizmu dostarczane są bakterie kwasu mlekowego, które tworzą kwasy tłuszczowe omega-3, niezbędne do prawidłowego działania układu odpornościowego. Dodatkowo kiszone soki z warzyw zaostrzają apetyt, poprzez wpływ na kwasowość w żołądku.

Dlaczego tak ważni są sprawdzeni i wiarygodni dostawcy?

W dobie trwającej już od roku pandemii wzięliśmy sobie do serca nakaz noszenia maseczek, a czy wsłuchaliśmy się w codzienny apel radiowy, by jeść przynajmniej pięć porcji warzyw dziennie? Czy usłyszeliśmy zalecenia immunologów PAN, którzy rekomendują dietę roślinną i rezygnację z surowego mięsa i mleka? Chcielibyśmy cudownych leków wzmacniających, a zapominamy o tym, że świetną aptekę możemy stworzyć sami, mądrze i świadomie komponując codzienne dania, które lądują na naszych talerzach. W ten sposób stale wspierany jest układ immunologiczny, który w razie potrzeby odwdzięczy się nam ratunkiem. Dlatego ważne jest dostarczanie odpowiednich składników odżywczych. By skutecznie to zrobić, warto pamiętać by kupując świeże warzywa, jak i przetworzone, wybierajmy produkty od sprawdzonych i wiarygodnych dostawców. Pytajmy swojego sprzedawcę o certyfikat i pochodzenie surowców. Zdrowe i bezpieczne kiszonki to tylko te, które są wyprodukowane z certyfikowanych i sprawdzonych warzyw. Czy wiecie, że buraki podczas fermentacji oddają wszystko, co mają w sobie do płynu? Dlatego warto kupować zakwasy eko i weryfikować swojego dostawcę. W innym przypadku, zamiast zdrowotnego działania genialnego płynu pijemy metale ciężkie i środki ochrony roślin.

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat kiszonek i zakwasów, warto odwiedzić sklep Zakwasowni, znajdujący się na Żoliborzu przy ulicy Rydygiera 12, gdzie przy wyborze odpowiednich produktów pomoże załoga Zakwasowni.

Magdalena i Mikołaj Batorowie od trzech lat prowadzą Zakwasownię – znaną już dobrze, nie tylko na trójmiejskim rynku, rodzinną manufakturę, produkującą organiczne i ekologiczne zakwasy, kiszonki oraz dania kuchni roślinnej. Porzucili kariery „korporacyjne” na rzecz promowania zdrowia, którego podstawą jest pełnowartościowa, roślinna żywność.

Są także twórcami Zakwasownia Restauracja, gdzie goście mogą skosztować eleganckiej, autorskiej kuchni wegańskiej. Od kilku miesięcy działa powołana przez Batorów fundacja „Stacja Czułość”, której misją jest szeroko pojęta emocjonalna opieka nad pacjentami onkologicznymi.


DSC_3980

DSC_3980

DSC_4151

DSC_4151

DSC_4158

DSC_4158

DSC_4125

DSC_4125

dsc_6733

dsc_6733

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ