Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 23:37

Plac Grunwaldzki ostatnia niezabudowana działka w centrum Żoliborza

Plac Grunwaldzki od 100 lat czeka na zagospodarowanie. Przyszłość nieokiełznanego węzła komunikacyjnego, wokół którego znajdują się działki może być kluczowa do stworzenia centrum łączącego obie części Żoliborza. Komisja Ładu w Dzielnicy Żoliborz, przyjęła stanowisko w sprawie zagospodarowania tego obszaru.

Plac Grunwaldzki, jest jednym z tych miejsc, które czeka na swoją szanse. Obecnie jest to węzeł komunikacyjny wymagający odpowiedniego zagospodarowania. Niektórzy kierowcy uważają to skrzyżowanie za węzeł gordyjski. Łączą się tu trzy ulice o wysokim natężeniu ruchu. Od południa aleja Jana Pawła II łączy się z ulicą Popiełuszki, która prowadzi do placu Jacka Kuronia. Od północno-zachodniej strony z kolei odchodzi ulica Broniewskiego, zaś od wschodniej aleja Wojska Polskiego usiana szpalerem drzew, która coraz bardziej odzyskuje parkowy charakter. To jeden z głównych elementów tożsamości Starego Żoliborza. W jej osi, po zachodniej stronie placu Grunwaldzkiego z kolei znajdują się nowe osiedla wybudowane na Żoliborzu Południowym.

Zobacz też: Urząd Dzielnicy Żoliborz ujawnia wyniki pracy komisji antymobbingowej. Są sprzeczności

Łukowata pierzeja z 26 metrowych budynków

Plac Grunwaldzki w założeniach ma być miejscem łączącym nowe osiedla z południowej części Żoliborza i terenów poprzemysłowych, ze starą częścią dzielnicy. Kwestia przebudowy placu Grunwaldzkiego omawiana była już 6 lat temu. Wówczas odbyły się warsztaty urbanistyczne, których celem było uzyskanie zróżnicowanego pod względem użytkowym, funkcjonalnym i przestrzennym projektu na zagospodarowanie około 19 hektarowego terenu. Ich efekty posłużyły do wypracowania ostatecznego charakteru placu Grunwaldzkiego i sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Ostatnie wolne działki w centrum Żoliborza

Kilka dni temu radni z dzielnicowej komisji ładu przestrzennego dyskutowali nad przeznaczeniem działek wartych około 30 mln zł znajdujących się przy placu Grunwaldzkim i przyjęli jednogłośnie projekt stanowiska Rady Dzielnicy.

Według przyjętego przez komisję stanowiska przyszłym właścicielem działek na placu Grunwaldzkim powinien być podmiot publiczny. O ostatecznym kształcie zabudowy powinien decydować konkurs. Szefowa komisji ładu przestrzennego podkreślała, że w chwili, gdy podmiot publiczny stanie się właścicielem działki, łatwiej będzie wypłynąć na wygląd placu Grunwaldzkiego. Działką przy placu Grunwaldzkim w 2016 roku zainteresowała się ówczesna prezes Sądu Rejonowego, ponieważ w obecnej siedzibie jest już za ciasno. Ten pomysł odradzał przewodniczący rady dzielnicy Piotr Wertenstein-Żuławski wskazując, że sąd może zakłócać spokój mieszkańcom, a także potęgować wjazd samochodów do tego rejonu Żoliborza.

Według radnego dzielnicy Łukasza Porębskiego, teren przy placu Grunwaldzkim powinien pozostać jak najbardziej zielony. Swoje stanowisko podpiera mapą koron drzew, na której widać punktowy brak zieleni na Żoliborzu Południowym. Obszar przy placu Grunwaldzkim, na którym w przyszłości mogą powstać nowe budynki mógłby zrównoważyć brak zieleni w rejonie Żoliborza pomiędzy ulicą Broniewskiego, Krasińskiego, Powązkowską i torami kolejowymi. W ocenie radnego istnieje potrzeba stworzenia placu miejskiego, ale o charakterze parkowym.

Szefowa komisji ładu przestrzennego zwraca jednak uwagę, że obowiązuje wypracowany plan miejscowy, który przewiduje zabudowę w tym miejscu.

Działki przy placu Grunwaldzkim, są ostatnimi wolnymi przestrzeniami w centrum dzielnicy. Dla miasta ich sprzedaż w dobie kryzysu pandemicznego wydaje się być atrakcyjnym rozwiązaniem. Największe obawy rodzi przeznaczenie działek na rynek komercyjny i sprzedaż deweloperom, ponieważ w ten sposób miasto pozbywa się ostatniej wolnej działki w centrum Żoliborza.

Z kolei Antoni Ożyński ze Stowarzyszenia Żoliborzan podkreślił, że plac Grunwaldzki jest na tyle istotnym miejscem na Żoliborzu, że miasto nie powinno oddawać go za równowartość dwóch domów na Żoliborzu Oficerskim. Wskazywał, że plac Grunwaldzki może być miejscem, który łączyłby nową część Żoliborza ze starą. Dlatego należałoby skupić się na tym by znalazły się tam miejsca, które służyłby lokalnej społeczności.

Zobacz też: Jak się studiuje na Bielanach? UKSW w oczach studentów

Historyczne założenia

Autorem pierwotnej koncepcji ukształtowania zasadniczej sieci komunikacyjnej Żoliborza jest Antoni Jawornicki. To właśnie na podstawie jego koncepcji oś alei Wojska Polskiego ma domykać od zachodniej strony placu Grunwaldzkiego łukowata pierzeja budynków. Ta monumentalna koncepcja miała przeciwstawiać się carskim pozostałościom w postaci Cytadeli. Z placu promieniście odchodzić miały kolejne ulice: Piechoty, Marynarki, Lotnictwa, Kawalerii i Artylerii. W kolejnych latach całą koncepcję zastąpił nowy plan. Znaczący wpływ na tę decyzję mogło mieć zaprojektowanie trasy N-S, która miała pokrywać się z obecną aleją Jana Pawła II i prowadzić na północ drogą równoległą do dzisiejszej ulicy Popiełuszki. Przedwojennej koncepcji nie udało się zrealizować. W obecnej formie plac istnieje od lat 60-tych kiedy wytyczono ulicę Broniewskiego.

Podstawą do prac nad planem miejscowym była koncepcja zespołu Inicjatywa Projektowa. Architekci nawiązali kształtem do koncepcji Antoniego Jawornickiego sprzed 100 lat. Na zielonych terenach pomiędzy ulicą Broniewskiego a Matysiakówny i po jej przeciwnej stronie, plan dopuszcza urządzenie publicznego placu, którego kształt podkreślony ma być półkolistymi pierzejami nowych budynków nie wyższych niż 26 m. Mogą tam powstać budynki i lokale usługowe administracji, kultury czy handlu. Pomiędzy aleją Jana Pawła II a ulicą Rydygiera miejsce zajęło już Centrum Lokalne i boisko do kosza. Nieco bliżej alei Jana Pawła II plan dopuszcza pozostawienie zieleni parkowej z alejkami. Dojście do tych terenów dla mieszkańców z przeciwległej strony Jana Pawła II miałoby zapewniać wybudowane przejścia dla pieszych i rowerzystów.

Zobacz też: Felieton Gazety Żoliborza: Lokalna gastronomia w czasach pandemii


cytadela-warszawa-aleja-wojska-polskiego

cytadela-warszawa-aleja-wojska-polskiego

plac-grunwaldzki-jawornicki

plac-grunwaldzki-jawornicki

koncepcja-plac-grunwaldzki

koncepcja-plac-grunwaldzki

plac-grunwaldzki

plac-grunwaldzki


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.