Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 10:58

Nasze polskie patologie

Zauważyłeś, że każdego rana jesteś coraz bardziej obolały a jedyne, na co masz ochotę po pracy to Netflix&chill? To nie starość, to może być początek patologii ruchowej. Dzisiaj opowiem, jak często spotykam się ze schorzeniami układu ruchu spowodowanymi trybem życia.
Nasze polskie patologie

Źródło: Feniks Gym

Cywilizacja bezczynności

Statystyki są bezlitosne: współczesny człowiek większość życia spędza w pozycji siedzącej. A tymczasem - spoiler - nie jest to postawa, do której zostaliśmy zaprojektowani. W wyniku użytkowania organizmu „niezgodnie z instrukcją” w ciele pojawiają się zaburzenia pracy układu mięśniowego, osłabienie mięśni głębokich i przeciążenia kręgosłupa, które prowadzą do bólów pleców i karku, problemów z postawą i stopniowego spadku sprawności fizycznej.

 

Bez ruchu ani rusz

Pierwszą oznaką tego, że jako społeczeństwo robimy coś nie tak, są coraz częstsze problemy z zachowaniem prawidłowej postawy ciała, zarówno i dorosłych jak i dzieci. Niewłaściwe ustawienie ciała skutkuje garbieniem się, nadmierną lordozą (przesadnym wygięciem naturalnej krzywizny kręgosłupa do przodu w okolicach szyi lub części lędźwiowej) czy nadmierną kifozą (nadmiernym wygięciem do tyłu w odcinku piersiowym).

Jak pisałam, zostaliśmy zaprojektowani do ruchu. Przysiady, skłony czy podnoszenie ciężarów są wpisane w nasze naturalne wzorce ruchowe. Coraz częstszy brak ruchu funkcjonalnego prowadzi do zaburzeń równowagi mięśniowej, dalszego ograniczania zakresów ruchu i spadku siły.

Przez brak regularnej aktywności cierpią również nasze stawy, stając się narażone na sztywnienie i ograniczenie mobilności. Skutkiem tego są problemy z wykonaniem pełnego zakresu ruchu, co może prowadzić do przeciążeń innych struktur ciała oraz zwiększać ryzyko urazów.

 

Najczęstsze patologie

W moim prawie dziesięcioletnim doświadczeniu obserwuję, że coraz więcej podopiecznych przychodzi do mnie z różnym stopniem zaawansowania patologii ruchowych. Przypadki, które zdarzają się najczęściej, dotyczą trzech podstawowych grup:

 

Patologie kręgosłupa:

Opisana wcześniej niewłaściwa lordoza lędźwiowa często spowodowana jest osłabieniem mięśni brzucha i napięciem mięśni grzbietu. Może prowadzić do przewlekłych bólów dolnej części pleców.

Nadmierna kifoza piersiowa związana jest z długotrwałym siedzeniem w nieprawidłowej pozycji. Może prowadzić do sztywności i bólu pleców oraz ograniczenia ruchomości barków.

Skolioza, czyli skrzywienia boczne, może być wrodzona, ale może też wynikać z nierównomiernego obciążenia ciała. Grozi asymetrią mięśniową, która może wymagać interwencji fizjoterapeuty.

 

Patologie mięśniowe:

Niewłaściwie aktywowane mięśnie mogą powodować dysbalans mięśniowy, czyli nieproporcjonalny rozwój poszczególnych grup mięśniowych (np. silne mięśnie grzbietowe przy słabych mięśniach brzucha).

Inne dolegliwości, związane z naszym trybem życia lub niedostosowanym do naszych możliwości treningiem, to bolesne skurcze mięśniowe lub przeciążenia lub stany zapalne.

 

Patologie stawów:

Najbardziej narażone na nieprawidłowości są stawy biodrowe, barkowe i kolanowe. Ograniczona mobilność stawów skutkuje problemami z wykonaniem pełnego zakresu ruchów, a w dalszej perspektywie do bólów i zwiększenia ryzyka urazów.

Szczególnym przykładem patologii jest zespół cieśni nadgarstka, dotyczący nadmiernego nacisku na nerwy spowodowanego powtarzalnymi ruchami przy komputerze. Objawia się bólem, drętwieniem i osłabieniem chwytu.

Równie „popularna” jest też patologiczna degeneracja chrząstki stawowej rzepki, wynikającą często z niewłaściwego ustawienia osi kończyn dolnych. Prowadzi ona do bólów kolana, szczególnie przy wchodzeniu po schodach lub długim siedzeniu, a także do destabilizacji stawu kolanowego.

 

Czy trening to sposób na wszystkie patologie? Niestety, nie mogę tak powiedzieć, bo wszystko zależy od stopnia zaawansowania. Przy głębszych nieprawidłowościach wymagana jest pomoc fizjoterapeuty, a skrajne przypadki wymagają interwencji chirurgicznych. Ale jednego jestem pewna: trening to najlepszy sposób na to, żeby przed patologiami się ustrzec. I właśnie to, razem z wypracowaniem właściwych wzorców ruchowych i wprowadzeniem głębokich zmian w trybie życia, jest moim celem jako trenera.

 

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.