Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:19

Wszystko o cukrze: Sprawdź, czy dbasz o poziom glukozy

W poprzednim wpisie (po treść kliknij tutaj) wyjaśniliśmy sobie, po co nam glukoza i „z czym to się je”. Dzisiaj czas na trochę wiedzy praktycznej: krótki przewodnik po właściwych poziomach cukru opracowany z wykorzystaniem pomiarów z glukometru.
Wszystko o cukrze: Sprawdź, czy dbasz o poziom glukozy

Źródło: Feniks Gym

Indeks glikemiczny

Dbanie o cukier na co dzień wymaga zaznajomienia się z pojęciem indeksu glikemicznego (IG). To wskaźnik, który określa jak szybko po spożyciu danego produktu wzrasta poziom glukozy we krwi. Produkty o wysokim IG zawierają „szybko dostępny” cukier i powodują niekorzystny, szybki wzrost glukozy, a produkty o niskim IG trawione i wchłaniane są dłużej, przez co cukier uwalniany jest wolniej. Ta zasada pozwala zrozumieć, dlaczego niektóre produkty, pomimo stosunkowo dużej zawartości cukru, są potrzebne i wskazane w naszej diecie. Klucz to właśnie niski IG - spowolnione wchłanianie cukrów powoduje, że uwalniają się one w sposób stopniowy i bezpieczny. Do takich produktów należą np. produkty mleczne, warzywne soki, strączki, orzechy lub ciemna czekolada.

 

Skoki glukozy

Ustaliliśmy już sobie, że cukier jest nam potrzebny do wytworzenia energii. Dlatego normalne jest, że po każdym posiłku jego poziom wzrasta. To, co wykracza poza normę, to długo utrzymujące się wysokie poziomy lub bardzo gwałtowne skoki i spadki. U zdrowej osoby poziom cukru na czczo wynosi średnio 70-99 mg/dl. Po wzroście związanym ze spożyciem posiłku powinien wrócić do normy po około 2-3h. Ale spożywanie posiłków o wysokim IG może doprowadzić do częstych skoków glukozy. To zaburza pracę trzustki, która musi reagować na podaż cukru większą produkcją insuliny, a w efekcie może doprowadzić do insulinooporności. Innymi skutkami skoków glukozy są wahania energii (szybki wzrost i spadek cukru powodują zmęczenie, drażliwość, problemy z koncentracją) oraz nadmierne gromadzenie tłuszczu (insulina „chce” magazynować nadmierną energię).

 

Dzienny poziom cukru

Jako przykład chcę się z wami podzielić moimi dwoma wykresami z glukometru. Pierwszy z nich prezentuje mój poziom cukru podczas „normalnego” dnia - kiedy dbałam o właściwe odżywianie o niższym IG, preferowałam produkty bogate w białka i tłuszcze zamiast węglowodanów, uprawiałam aktywność fizyczną, ostatni posiłek zjadłam na kilka godzin przed snem. Zwróćcie uwagę, że pomimo jednego większego „skoku” po obiedzie, mój poziom cukru oscyluje w granicach normy. Drugi wykres to zapis z tzw „cheat day” - czyli dnia, w którym spożywałam dużo żywności przetworzonej, leniuchowałam, jadłam późna kolację (tak, nawet ja potrzebuję takich dni!). Widać wyraźnie, jak dramatycznie spada i wzrasta poziom glukozy - po każdym większym skoku następuje błyskawiczny spadek. Skutki? Po „normalnym” dniu mój organizm funkcjonował wspaniale, natomiast efekty „cheat day” odczuwałam przez dwa kolejne dni: problemy ze snem (widzicie ten spadek koło północy?), zmęczenie, spadek siły.

 

Glikogen – najlepszy sposób na cukier

Skoro jesteśmy przy sile, to na koniec chcę poruszyć jeszcze jeden temat: glikogen. Wiemy już, że glukoza przekształcana jest w energię. Ale czy cała glukoza? Nie zawsze!Rezerwa glukozy jest magazynowana w postaci glikogenu w naszych mięśniach i wątrobie. Glikogen to najlepsze paliwo dla treningu. Aby promować jego syntezę (zamiast na przykład magazynowania glukozy w tłuszczu), należy przestrzegać kilku zasad. Jedną z nich jest regularna aktywność fizyczna - aby „nauczyć” organizm, że zapas glikogenu mu zawsze się przyda. Kolejną jest oczywiście dobra dieta. Ale o konkretnych poradach dietetycznych i moich sposobach na cukier poczytamy już w kolejnym wpisie!

 

Już za tydzień zapraszam na trzecią, ostatnią część serii o cukrze, w której przeczytacie m.in. o „śniadaniu mistrzów”, roli obiadku, i treningowym oknie węglowodanowym.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 32 km/h