Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:11

Wszyscy mamy problem z alkoholem!

Wyobrażasz sobie, żeby Twój wujek na obiedzie częstował wszystkich kokainą? Albo firmę, która zaprasza pracowników na wspólny trip metadonowy? Dzisiaj chcę poruszyć temat powszechnego używania alkoholu w społeczeństwie.

ALKOHOL JAK NARKOTYK

Francuski szampan, włoskie wino, czeskie piwo… alkohol na dobre stał się częścią naszej kultury. Ale czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się, do jakiego stopnia jest to bezpieczne dla zdrowia? Przecież pod względem wpływu na nasz organizm alkohol można postawić na równi z narkotykami, o których szkodliwości nikt nie wątpi. Tak samo jak narkotyki, alkohol należy do substancji psychoaktywnych, czyli wpływających na funkcjonowanie mózgu i procesy zachodzące w naszym ciele. Oczywiście, daleka jestem od promowania radykalnych postulatów - totalnej abstynencji i prohibicji. Ale zanim umówisz się na kolejne piwko, miej świadomość, co stanie się z Twoim układem nerwowym po jego wypiciu.

 

PSYCHOTŁUMIK

Dlaczego mówi się o „kieliszeczku na odwagę?” Dlatego, że alkohol działa jak depresant ośrodkowego układu nerwowego, zmniejszając aktywność neuronów w mózgu, przez co spowalnia funkcje mózgowe. Jednocześnie zakłóca funkcjonowanie kory przedczołowej, która odpowiedzialna jest za podejmowanie decyzji, ocenę ryzyka i samokontrolę. W efekcie możemy porywać się na rzeczy, których „na trzeźwo” byśmy raczej nie próbowali i których nierzadko potem żałujemy.

 

DŁUGOTERMINOWE SKUTKI

Jak każda obca substancja wprowadzana do organizmu, alkohol przyjmowany regularnie ma długofalowe efekty. Badania pokazują możliwość trwałego uszkodzenia neuronów i upośledzenia obszarów związanych z pamięcią. Dalsze zmiany w strukturze mózgu mają negatywny wpływ na zdolność uczenia się i pamięć. Ponadto, wykazano związek długotrwałego spożycia alkoholu ze zwiększonym ryzykiem depresji i lęku, a także wpływ alkoholu na zakłócanie cyklów snu i zwiększanie ryzyka bezsenności.

 

CODZIENNA TRUCIZNA

Uderza mnie, jak mocno osadzone jest picie alkoholu w naszej codzienności. Każde spotkanie towarzyskie, rodzinne, czy zawodowe wiąże się w Polsce z korzystaniem z tej używki. Dochodzi nawet do tego, że kiedy na imprezie nie chcę spożywać alkoholu (bo lubię i potrafię świetnie bawić się bez niego), spotykam się ze zdziwieniem i powątpiewaniem. Podkreślę to znowu - nie jest moim zamiarem potępienie picia w ogóle. Ale w życiu zawsze dążę do tego, żebym sama podejmowała świadome decyzje - a nie, żeby presja społeczna lub nałogi decydowały za mnie. Gdyby kiedykolwiek okazało się, że bez piwka nie ma zabawy lub spotkania- byłaby to dla mnie czerwona lampka, że coś jest nie tak.

 

NIEZASŁUŻONA NAGRODA

Już wspomniałam, że alkohol jest substancją psychoaktywną. Działa bezpośrednio na neurony dopaminergiczne w mózgu. Dopamina, jak już pisałam w innym wpisie, to neuroprzekaźnik odpowiedzialny za uczucie przyjemności, nagrody i motywacji, przez co spożycie alkoholu powoduje uczucie przyjemności lub nawet euforii. Jest jednak pewien chemiczny haczyk: nasz mózg adaptuje się do podwyższonego poziomu dopaminy, przez co osiągnięcie tego samego stanu przyjemności wymaga coraz silniejszego bodźca. W efekcie nasz mózg nie jest w stanie utrzymać „normalnego” poziomu dopaminy, i stale potrzebuje alkoholu do osiągnięcia homeostazy. W tym momencie można już mówić o fizycznym i psychicznym uzależnieniu - koniec bajki, początek dramatu.

 

Czy promuję abstynencję? W żadnym wypadku. Moja misja to uświadomienie podopiecznych o tym, jak działają ich ciała i umysły i zapewnienie jak najlepszego funkcjonowania obojga. Daję Ci klucz w postaci świadomości - a czy go użyjesz do otwarcia nowych możliwości, to zależy do Ciebie.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

K
Skazani na alkohol 08.08.2024 10:39
Tymczasem w niewielkim zespole budynków przy Hanki Czaki 2 i 4 właściciele wynajmowanych lokali użytkowych na potęgę oferują w sprzedaży od świtu do nocy alkohol. W tym małym kompleksie są z alkoholem aż dwie Żabki, jedna restauracja, a ostatnio do wyścigu o sprzedaż alkoholu dołączyła Stokrotka. Cztery punkty! W pobliżu (50 m!) jest DPS Dzielnicy Piękny Brzeg i kilka przedszkoli. Po drugiej strony Popiełuszki, całodobowy sklep monopolowy. Wielu mieszkańców Hanki Czaki i pobliskiej Kolonii WSM ma dosyć. Ale Dzielnica nie zabiera głosu! Niedługo będzie następowało odnowienie licencji dla Żabek. Trwają głosowania Wspólnoty Hanki Czaki dla Stokrotki i Po Polsku Po Prostu. My, mieszkańcy Kolonii WSM nie mamy w tej sprawie żadnego głosu! Czy naprawdę władzom Dzielnicy jest wszystko jedno, czy są inne powody dla spisania na alkoholowe straty tej części naszej pięknej Dzielnicy?

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.