Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 15:45

Mówią o niej „najpiękniejsza uliczka w Warszawie”. Ulica Wieniawskiego na Żoliborzu

Niewiele jest miejsc o tak spójnej zabudowie jak ta, którą mamy na ulicy Wieniawskiego. Co tworzy unikalny charakter tego miejsca?

W tym artykule przeczytasz m.in.:
- o architekturze ulicy Wieniawskiego,
- o tym który ze znanych artystów mieszkał w jednym z budynków przy ulicy Wieniawskiego,
- o założeniach architektonicznych budynków położonych przy ulicy Wieniawskiego.

Stary Żoliborz jest miejscem o wyjątkowym klimacie. Ściągają tu pasjonaci architektury, kultury i historii. Uliczkami Starego Żoliborza można wytyczyć niezliczoną liczbę tematycznych ścieżek przedstawiających tożsamość dzielnicy, a także byłych mieszkańców.

Trudno szukać podobnych założeń architektonicznych czy urbanistycznych w pozostałych częściach Warszawy. Świadczy to o unikalności starej części dzielnicy. Choć historia samego Żoliborza sięga dużo wcześniej niż dwudziestolecie międzywojenne XX wieku, to właśnie wtedy ruszył proces rozbudowy dzielnicy. Wówczas powstawał Żoliborz Oficerski znajdujący się najbliżej Cytadeli, Żoliborz Dziennikarski i Urzędniczy. Równolegle powstawały inwestycje w ramach innowacyjnego wówczas przedsięwzięcia jakim była Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa.

Wszystkie założenia architektoniczne z tamtych lat budzą podziw.

Alina Janowska. Uczestniczka powstania, aktorka, działaczka społeczna i radna Żoliborza

Dworkowe oblicze nawiązujące do prowincjonalnego klasycyzmu

- Uważam, że jest to najładniejsza uliczka nie tylko na Żoliborzu, a w Warszawie czy nawet w całym kraju. Nigdzie w Polsce nie widziałam czegoś takiego. Niesamowite wrażenie robią rosnące wzdłuż drzewa. Czuje się tu zupełnie jak nie w Warszawie – mówi pani Ewa Legut, która ulicę Wieniawskiego wybiera na spacery z kilkumiesięczną córeczką.

Powyginane, dające cień i zieleń drzewa to wiekowe akacje. Szpaler zieleni sprawia, że na Wieniawskiego można poczuć się jeszcze bardziej prowincjonalnie. Jest to dopełnienie architektury ciągu budynków zaprojektowanych przez warszawskiego architekta Mariana Kontkiewicza. Całość tworzy symetryczny układ urbanistyczny z lat 20-tych XX wieku.

Jednolita stylistyka, nawiązująca do architektury dworkowej przetrwała do dziś. Biała elewacja kontrastuje z czerwienią dachówki ułożonej na spiczastych dachach, zaś nieregularna linia zabudowy o niewielkich gabarytach i zieleń na ulicy, tworzy niezwykle kameralną atmosferę, charakterystyczną dla niewielkich osiedli. Całość jest przykładem przedwojennych zasad spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego i obrazuje rozwój wówczas peryferyjnej dzielnicy jaką był Żoliborz.

Jacek Nowicki. Wyjątkowy żoliborzanin, architekt i urbanista

Kolonia Żoliborza Urzędniczego

Całość znajduje się na obszarze tzw. Żoliborza Urzędniczego. Teren ten zabudowano na zlecenie Ministerstwa Robót Publicznych, a zaprojektowane i wybudowane nieruchomości przeznaczono na cele mieszkaniowe dla urzędników państwowych będących członkami tzw. Zaścianka Żoliborskiego.

Kolonia Żoliborza Urzędniczego wykracza poza obszar ulicy Wieniawskiego i w jej projektowaniu poza Marianem Kontkiewiczem brali udział inni architekci. Romuald Gutt zaprojektował budynki znajdujące się przy placu Henkla i ulicy Wyspiańskiego zaś Aleksander Bojemski przy ulicy Brodzińskiego, gdzie wykonano jedynie stronę parzystą, która również zachowana jest w klimacie architektury dworkowej.

Co kryje Wieniawskiego?

Z jednego z domów na ulicy Wieniawskiego w dniu wybuchu Powstania Warszawskiego do walki wyruszył batalion Żmija. Fakt ten upamiętnia dziś tablica znajdująca się na elewacji budynku. Część budynków wschodniej pierzei częściowo uległy w czasie Powstania zostały zniszczone. Odbudowano je pod koniec lat 40-tych.

Do lat 50-tych ulica Wieniawskiego była ulicą Towiańskiego.

W jednym z domów przy ulicy Wieniawskiego mieszkał wraz z rodziną Czesław Niemen. O swoim dzieciństwie na Żoliborzu w swoich felietonach publikowanych na portalu Gazety Żoliborza pisze Natalia Niemen.

"Żoliborz, pierwsze spotkanie. Mam chyba 6, a może 7 lat. Jest 1982 lub ’83 rok. Ja, siostra i mama przyjeżdżamy ze Śródmieścia, z naszej maleńkiej kawalerki do nowego domu. Dom jest, znaczy się, stary. Nawet bardzo stary. Zbudowany w latach 20 – tych XX wieku. Jest początek lata. Czereśnie. Żoliborskie czereśnie. Gdy przechodzimy przez próg, czujemy zapach bejcy, pyłów budowlanych i wiórów ze świeżo wyheblowanych powierzchni drewnianych. Wita nas ojciec."

Żółty ser i czereśnie – wspomnienia z Żoliborza Natalii Niemen


IMG_5869

IMG_5869

IMG_5875

IMG_5875

IMG_5876

IMG_5876

IMG_5872

IMG_5872

IMG_5867

IMG_5867

IMG_5871

IMG_5871

IMG_5874

IMG_5874

IMG_5870

IMG_5870


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.