Kolejarze oddali do użytku dwie kładki przy Dworcu Gdańskim. Pierwotnie inwestycja miała zakończyć się po roku, jednak pasażerowie mogą z nich korzystać po niemal dwóch latach od podpisania umowy na rozpoczęcie inwestycji kosztującej 63 mln zł.
O otwarciu kładek prowadzących do peronów na Dworcu Gdańskim PKP PLK poinformowało we wtorek. „Dwie kładki połączyły perony stacji Warszawa Gdańska. Nowe obiekty to wygoda dla podróżnych - lepszy dostęp do pociągów w stolicy od ul. Kłopot i ul. Mickiewicza oraz komunikacja obok stacji” – poinformowała spółka.
2️⃣ kładki połączyły perony stacji #Warszawa Gdańska. Nowe obiekty to wygoda dla podróżnych - lepszy dostęp do pociągów w stolicy od ul. Kłopot i ul. Mickiewicza oraz komunikacja obok stacji. Inwestycja PLK zrealizowana z #FunduszeUE.#kolej #mazowieckie pic.twitter.com/MpHk10Tu5s
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) September 21, 2021
Oddana właśnie do użytku inwestycja została zrealizowana w ramach przebudowy Dworca Gdańskiego. Ta zaś została przeprowadzona ze względu na modernizację Dworca Zachodniego, z którego na Żoliborz przekierowano część pociągów dalekobieżnych przywożących podróżnych m.in. z Wrocławia, Białegostoku, Łodzi czy Krakowa. Sama przebudowa, jak informowało PKP PLK, ma ułatwić obsługę pasażerów na linii średnicowej.
Przeczytaj również: Dwie kładki z Żoliborza na perony. Umowa na rozbudowę stacji Warszawa Gdańska podpisana
Zamiast przejść podziemnych powstały kładki
Pierwotnie przebudowa Dworca Gdańskiego miała polegać na poszerzeniu istniejącego już przejścia podziemnego łączącego dworzec ze stacją metra oraz budowę nowego. Zakładano również wydrążenie drugiego tunelu po zachodniej stronie dworca.
Z założeń w końcu zrezygnowano ze względu na brak pieniędzy. W pierwszym postępowaniu przetargowym kolejarze nie znaleźli chętnego na realizację prac, z kolei w drugim podejściu wszystkie oferty przekraczały założenia budżetowe PKP PLK. Przed trzecim podejściem zdecydowano o zmniejszeniu zakresu prac wykreślając z niego budowę przejścia podziemnego i poszerzenie obecnego.
Niemal rok opóźnienia
W październiku 2019 roku podczas uroczystego podpisania umowy na budowę kładek, na peronie Dworca Gdańskiego obecny był również wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej Andrzej Bittel. Wówczas, jak wynikało z samej umowy z wykonawcą, inwestycja miała być gotowa w ciągu 12 miesięcy. W rzeczywistości od dnia podpisania umowy do oddania kładek do użytku minęły niemal dwa lata.
Przeczytaj również: Krwawa walka o Dworzec Gdański
Jedna z wybudowanych kładek łączy perony Dworca Gdańskiego z wiaduktem łączącym Żoliborz ze Śródmieściem. Podróżni mają więc bezpośredni dostęp do przystanku autobusowego, z którego odjeżdżają autobusy w kierunku Starego Miasta czy Ochoty. Nie ma za to bezpośredniego dostępu do przystanku znajdującego się po drugiej stronie wiaduktu, skąd odjeżdżają autobusy w kierunku Żoliborza. By się tam dostać podróżni muszą pokonać podziemia Dworca Gdańskiego wiodące do metra i stamtąd przedostać się do windy lub schodów prowadzących na wiadukt.
Druga kładka prowadzi z peronów Dworca Gdańskiego do ulicy Felińskiego na Żoliborzu i ulicy Kłopot znajdującą się na tyłach centrum handlowego Westfield Arkadia. Przy wejściu na kładkę zainstalowano również stojaki rowerowe. Ten obiekt może ucieszyć mieszkańców Żoliborza zamieszkujących rejon skrzyżowania ulic Rydygiera z Felińskiego i uczęszczających do znajdującego się pod drugiej stronie torów centrum handlowego.
Ponadto każda z wysokich kładek wyposażona jest w windy. Koszt całej inwestycji wyniósł 63 mln złotych.
Przeczytaj również: Po tej podróży muzyka Davida Bowiego nie była taka sama. “To najbardziej poruszający fragment płyty”
Napisz komentarz
Komentarze