Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 16:04

Kiedy badać wzrok dziecka?

Aby zapewnić dziecku prawidłowy rozwój należy zadbać o to, aby zmysły, którymi poznaje otaczający świat działały prawidłowo. Nie jest inaczej ze zmysłem wzroku - szacuje się, że około 80% informacji o otaczającym nas świecie pochodzi właśnie z oczu. FRAME Optics podpowiada na co należy zwracać uwagę dbając o wzrok swojego dziecka.

Rozwój układu wzrokowego rozpoczyna się już w życiu prenatalnym i jest kontynuowany po narodzeniu. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie kontrolować wzrok najmłodszych. Podpowiadamy jakie sygnały powinny Cię zaalarmować oraz kiedy przeprowadzać kontrolne badania wzroku u dzieci.

Jakie symptomy wzrokowe u dzieci powinny nas zaniepokoić?

Pamiętajmy o tym, że dziecko nie powie, jeśli źle widzi. Dziecko nie wie co to znaczy dobre widzenie (dorośli też często wiedzą, że dobrze widzą, przez co nie sprawdzają regularnie wzroku). Musimy być zatem bacznymi obserwatorami naszych pociech, aby w porę wyłapać nieprawidłowość. Poniżej znajdziesz najczęstsze przykłady alarmujących objawów, które możesz zaobserwować u swojego dziecka.

Zobacz też: Kierowco – czy jesteś bezpieczny na drodze?

W przypadku niemowlęcia zwróć uwagę czy:

  • nie jest widoczna biała źrenica. Będzie to widoczne szczególnie na zdjęciach. Biała źrenica to bardzo niebezpieczna przesłanka i powinna być natychmiast skonsultowana z lekarzem okulistą
  • oczy oraz źrenice są tej samej wielkości
  • dziecko wodzi wzrokiem za twarzami (2 miesiąc życia)
  • oko nie ucieka na zewnątrz lub w kierunku nosa - do 3-4 miesiąca życia może się zdarzyć, że oko ustawi się w zezie, ale powinno to być chwilowe. Na późniejszych etapach rozwoju uciekające oko zawsze świadczy o nieprawidłowościach.

U przedszkolaków zwróć uwagę na:

  • nienaturalne przechylanie głowy
  • problemy z utrzymywaniem równowagi
  • problemy z łapaniem, np. piłki
  • zasłanianie jednego oka
  • mrużenie oczu
  • częste łzawienie, zaczerwienienie lub swędzenie oczu
  • podchodzenie blisko do telewizora
  • chorobę lokomocyjną

Alarmujące problemy u dzieci w wieku szkolnym:

  • nadmierne pochylanie się nad tekstem
  • mrużenie oczu
  • brzydki charakter pisma
  • problemy z nauką w szkole, problemy z koncentracją
  • brak wyobraźni przestrzennej
  • bóle głowy 

Zobacz też: Komputer, smartfon, sztuczne oświetlenie – czy odczuwasz ich wpływ na wzrok?

Kiedy powinniśmy badać wzrok dziecka?

O ile nie obserwujemy żadnych niepokojących objawów, ciąża oraz poród przebiegły bez powikłań, w rodzinie nie występują poważne problemy ze wzrokiem, pierwsze badanie wzroku dziecka powinniśmy wykonać w wieku 2,5 - 3 lat. Wtedy dziecko jest w stanie współpracować z lekarzem okulistą. Następnie profilaktyczne kontrole powinny odbywać się co 2 lata lub w momencie wystąpienia któregokolwiek problemu wzrokowego.

U dzieci ze zdiagnozowaną wadą wzroku, wizyty kontrolne są częstsze - minimum raz na pół roku, chyba że specjalista zaleci inaczej.

Szczególnie ważna jest kontrola widzenia przed rozpoczęciem nauki w szkole, kiedy każdy tydzień jest niezwykle istotny w rozwoju i asymilacji w szkolnym środowisku.

Pierwsze badanie wzroku dziecka powinno być zawsze przeprowadzane przez lekarza okulistę z wykorzystaniem środków porażających akomodację, tzw. zakrapianie oczu. Jest to niezbędne, aby w pełni ocenić wadę wzroku dziecka oraz sprawdzić stan zdrowia oczu. Dopiero w drugim kroku możemy wybrać się do optometrysty celem oceny stanu akomodacji, widzenia obuocznego oraz doboru okularów.

Zobacz też: FRAME to salon optyczny na Żoliborzu, który zadba o Twój punkt widzenia

Kilka cennych rad dla zdrowia oczu najmłodszych

  • Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że do 2050 roku połowa populacji będzie borykała się z krótkowzrocznością. Badania zgodnie wykazują zmniejszenie ryzyka pojawienia się krótkowzroczności u dzieci spędzających dużo czasu w naturalnym świetle. Spędzaj z dzieckiem dużo czasu na świeżym powietrzu w naturalnym oświetleniu, minimalnie godzinę dziennie.
  • Pandemia zamknęła nasze pociechy w domach i przed komputerami, telefonami i tabletami. Niestety nie zmienimy rzeczywistości, ale możemy na nią pozytywnie wpłynąć. Dbaj o przerwy w pracy wzrokowej dziecka. Wielogodzinna praca w bliży jest czynnikiem ryzyka rozwinięcia wady wzroku. W trakcie przerw wyglądajcie za okno lub wychodźcie na krótki spacer. 
  • Ustaw wyświetlacze urządzeń elektronicznych w tryb nocny, aby ograniczyć ekspozycję na szkodliwe światło niebieskofioletowe.
  • W trakcie zabawy zasłoń dziecku raz prawe, raz lewe oko sprawdzając z dzieckiem czy oczy widzą tak samo wyraźnie. Jeżeli jedno oko widzi gorzej to należy udać się do lekarza okulisty.
  • Bawiąc się z niemowlakiem wybieraj zabawki o dużym kontraście kolorystycznym. Dzięki temu dostarczysz bodźców wzrokowych dla prawidłowego rozwoju układu wzrokowego.
  • Pamiętaj, że krótkowzroczność u rodziców zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia tej wady u dziecka. Jednak prawidłowy wzrok u rodziców nie wyklucza wystąpienia wady wzroku u dziecka.

Zapisz się na optometryczne badanie wzroku przechodząc na stronę: frameoptics.pl/umow-wizyte/

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

bezchmurnie

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1000 hPa
Wiatr: 32 km/h