Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 06:38

Felieton „Gazety Żoliborza”: Dbajmy o swoje

Przyzwyczailiśmy się, że problemy z naszego otoczenia załatwiają służby i urzędy. Warto jednak pamiętać, że sami też mamy wpływ na to jak wygląda nasza okolica.

Zgłosiłem kiedyś pod 19115 szczególnie rzucające się w oczy zanieczyszczenie jednego z bielańskich trawników. Rozbite szklane butelki, torby po chipsach, puste kartony po fajkach – to wszystko zamiast znaleźć się w koszu leżało przez długi czas na przydrożnym pasie zieleni. Wiem, mogłem pozbierać je sam, ale to był czas, kiedy jeszcze wierzyłem w sprawne funkcjonowanie miejskich służb. Załatwienie sprawy zajęło im półtora tygodnia.

Zobacz też: Chcesz zgłosić do jednostek miejskich problemy i usterki? Mamy na to prosty sposób

Oddolna inicjatywa

Liczyłem, że to jedyny taki przypadek, poza tym problem został rozwiązany, a że trzeba było długo czekać – no trudno. W lutym podjąłem kolejną próbę, tym razem chodziło o zarwaną kładkę nad Potokiem Bielańskim. Informację zwrotną dostałem po pięciu dniach.

Powiedziano mi, że Zarząd Zieleni co prawda zajmuje się utrzymaniem i konserwacją Potoku Bielańskiego, ale nie znajdujących się nad nim mostków i właściwie to nic nie zrobią w tej kwestii. Jakże wielkie było moje zdziwienie, gdy przechodząc ostatnio obok rzeczonej kładki zauważyłem, że została gruntownie odnowiona. Co więcej, kreatorem tej przemiany nie jest żaden urzędnik, jednostka budżetowa miasta, zakład, zarząd, czy inny aparat państwowego ucisku, ale mieszkający tuż obok kładki pan Zygmunt, który wraz z kolegami zdecydował wyremontować mostek.

Walka z graffiti

To jeden z, jak się okazuje, wielu przykładów tego, że na Bielanach żyjemy w społeczeństwie, w którym nie brakuje ludzi z inicjatywą, aktywnych i chcących zrobić coś dla wspólnoty. Jakiś czas temu grupa aktywistów i radnych zdecydowała, że będzie walczyć z wszechobecnymi wulgarnymi i obraźliwymi hasłami pojawiającymi się na murach, garażach, czy blokach. W ramach tej inicjatywy ruszyli z akcją zamalowywania homofobicznych napisów. Inicjatywa jak najbardziej słuszna, ale poza likwidacją skutków warto by zastosować jakąś profilaktykę i reagować jeśli jesteśmy świadkami dewastacji. Wandalizm jest plagą, z którą trzeba walczyć.

Z ziemi włoskiej do Polski

Samo słowo „wandalizm” w pejoratywnym znaczeniu zostało użyte po raz pierwszy w XVII wieku we Francji, ale odnosi się do wydarzeń z terenu dzisiejszych Włoch. Źródłosłów jest oczywiście historyczny. W 455 roku n.e. Genzeryk, król plemienia Wandalów, zdobył i niemiłosiernie splądrował Rzym.

Zobacz też: Jeden z najstarszych grobów na cmentarzu wawrzyszewskim do likwidacji? Interweniują radni i WSBM „Chomiczówka”

Wiele obliczy chuligaństwa

Okazuje się, że wandalizm jest zjawiskiem bardziej złożonym niż by się na pierwszy rzut oka zdawało. Można wyróżnić wandalizm zaborczy mający na celu uzyskanie korzyści majątkowej (np. kradzież trakcji). Z kolei wandalizm ideologiczny jest zorientowany na manifestację poglądów autora w sposób dobitnie pokazujący jego bunt wobec zastanej rzeczywistości (np. szereg wandalizmów towarzyszących strajkom kobiet). Istnieje również wandalizm mściwy (kiedy wandal dąży do rewanżu za krzywdę), zabawowy (jako efekt nudy, szczególnie często występuje wśród młodzieży), złośliwy (wyrażający złość i frustrację) i wandalizm religijny.

Każde zjawisko ma swój cykl

Wandalizm na blokowiskach to zjawisko ponadczasowe, w którym da się nawet zauważyć pewną cykliczność. Na ścianach bloków zaczynają pojawiać się obraźliwe graffiti. Z czasem robi się ich coraz więcej. Gdy jest już ich przesyt zarządca osiedla zaczyna je zamalowywać. Przez pewien czas jest czysto, po czym pijaczkowie znowu tagują ściany symbolami Legii lub obraźliwymi hasłami i cykl rozpoczyna się od nowa. Niezależnie od tego o jakim konkretnie przypadku wandalizmu mówimy zawsze jest on szkodliwy i to z wielu powodów. Oczywiście jest to niszczenie czyjejś własności, co samo w sobie jest już złe, ale to w jaki sposób robią to niektórzy z osiedlowych dresiarzy skłania do refleksji nad poziomem intelektualnym polskiego społeczeństwa. Najlepszy tego przykład widać z mojego okna.

Głupiej się chyba nie da

Stoi sobie na Wrzecionie kontener na tekstylia należący do Czerwonego Krzyża. Cel zbiórki szczytny. Organizacja tak charytatywna, że WOŚP przy niej to chłopcy w krótkich spodenkach. MCK swoje korzenie ma jeszcze w XIX wieku, działa w nim 97 milionów wolontariuszy, prowadzi akcje humanitarne na całym świecie, walczy z ubóstwem, dyskryminacją, opiekuje się ofiarami wojen i konfliktów zbrojnych, doprowadził do przyjęcia Konwencji Genewskich itd. Na kontenerze tej właśnie organizacji od paru miesięcy widnieje namalowany przez lokalnego żulika napis: „Hutnik! Polska tylko biała!”, a obok niego rysunek gwiazdy Dawida zawieszonej na szubienicy.

Zobacz też: Kolonia Oficerska na Żoliborzu

Dbajmy o swoje

Zawsze myślałem, że antysemityzm w Polsce przestał być już modny, ale niestety na Wrzecionie podobnych przypadków jest wiele. A można przecież zwrócić uwagę. Można również pójść za wzorem pana Zygmunta i tak jak on odbudował kładkę, tak my możemy oddolnie neutralizować graffiti farbą oczywiście za zgodą właściciela mienia, które posłużyło za „płótno”. Bielany to wspólnota pomagających sobie ludzi. Rozwijajmy ją. Bądźmy aktywni. Nie da się wszystkiego załatwić działalnością urzędów. Pamiętajmy, że to co nas otacza to przeważnie nasza wspólna własność. Szanujmy ją. Dbajmy o swoje.


pomost-2

pomost-2

pomost-1

pomost-1

graffiti-2

graffiti-2

graffiti-1

graffiti-1

mostek

mostek

IMG_20210330_113832-1

IMG_20210330_113832-1

mostek-2

mostek-2


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ