Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 00:21

Żoliborz w czołówce najlepszych dzielnic do życia

Powstał raport, który wskazuje w jakich dzielnicach żyje się dobrze. Urban Services Accessibility Index, bo tak zatytułowano raport, inspirowany jest metodą pomiaru jakości życia w krajach wykorzystywaną przez Organizację Narodów Zjednoczonych.

Jak się okazuje, Żoliborz znalazł się w pierwszej trójce wśród stołecznych dzielnic pod względem dostępności usług publicznych. Tak przynajmniej wynika z opracowania Urban Services Accessibility Index wskazującego poziom dostępności do takich usług w Warszawie. Jak można przeczytać w jego treści, koncepcja „badania opiera się na Human Development Index”.

Zobacz też: Remont ul. Rydygiera. Zieleń i słupki zdemolowane, ale póki co ich naprawa jest niezasadna

HDI jest złożonym wskaźnikiem obliczanym przez algorytm. Wykorzystuje się go do pomiaru jakości życia w krajach. Na ostateczny wynik składają się takie dane jak: dostęp do edukacji, dochód narodowy, wskaźnik analfabetyzmu czy przewidywana długość życia. HDI w o wiele szerszym zakresie mierzy rzeczywisty poziom życia ludzi niż na przykład PKB per capita. W czołówce krajów z najwyższym wskaźnikiem od lat znajdują się m.in: Szwajcaria, Norwegia, czy Australia. Polska od dłuższego czasu jest w trzeciej dziesiątce.

Opieka zdrowotna, edukacja i transport – to trzy czynniki, które składają się na wskaźnik dostępności

Wskaźnik USAI porównujący jakość życia w stołecznych dzielnicach, w przeciwieństwie do HDI, mierzony jest jedynie dostępnością do opieki zdrowotnej, edukacji i transportu publicznego. Najwyższy poziom USAI uzyskało Śródmieście. Na drugim miejscu znalazła się Ochota, a na trzecim Żoliborz. Bielany są na dziesiątej pozycji. Najniższy poziom według USAI prezentuje Bemowo. Trzeci od końca znalazł się zwykle dobrze oceniany Wilanów. Nie za dobrze wypadł również Ursynów.

Zobacz też: Jaki obraz Żoliborza wyłania się ze statystyk?

Na każdy obszar składają się również systemy punktacji. W obszarze edukacji szkoła podstawowa jest wyżej punktowana niż przedszkole, ponieważ obsługuje więcej ludzi. Najwyżej punktowana jest szkoła średnia. W transporcie publicznym linia kursująca często i regularnie jest wyżej punktowana niż linia nocna. Kluczowa w końcowej punktacji jest też liczba przystanków komunikacji miejskiej i kolejowej. Najwyżej punktowane jest metro, bo ma największą przepustowość. W przypadku dostępu do opieki zdrowotnej wyróżniono trzy typy placówek medycznych: podstawowe zakłady opieki zdrowotnej, specjalistyczne zakłady opieki zdrowotnej oraz placówki całodobowej opieki, czyli szpitale. Najwyżej punktowane są szpitale.

System punktowy pokazuje dość spore różnice na terenie całego miasta

Suma punktów w każdym z obszarów pokazuje różnice jakie występują na terenie całego miasta. W przypadku opieki zdrowotnej Żoliborz otrzymał 154 punkty, kiedy Wesoła zdobyła ich jedynie 30, a Śródmieście aż 494. Jeśli chodzi o edukację Żoliborz uzyskał 72 punkty. Najmniej ma ich Wilanów (19), z kolei najwięcej Mokotów (212). Transport na Żoliborzu został oceniony na 226,2 punkty. Najsłabszy w tym obszarze był znów Wilanów (80,6), pierwsze miejsce zajęło Śródmieście (1090,2).

Jeśli chodzi o sumę punktów, najwięcej uzyskał Mokotów. Nie jest to jednak ostateczny wynik.

Dzielnice peryferyjne najsłabiej rozwinięte

Punkty przyznane każdej z dzielnic podzielono przez liczbę mieszkańców dzielnicy. Tu posłużono się danymi przedstawionymi przez Główny Urząd Statystyczny w 2017 roku, z których wynika, że Żoliborz ma 50 tys. mieszkańców. Tym sposobem tabela z punktami po podzieleniu na liczbę mieszkańców zmienia się – Mokotów, który był liderem punktowym ostatecznie ląduje na siódmym miejscu.

Jak podkreślają twórcy raportu wynika to z faktu, że Mokotów ma dość dużą populację.

Zobacz też: 18 milionów dla Bielan. Największa część kwoty trafi na remonty szkół

USAI pokazuje, że dzielnice peryferyjne takie jak Białołęka i Bemowo mają mniejszy wskaźnik dostępności do usług (USAI) niż dzielnice położone bliżej centrum miasta, a to ze względu na słabo rozwiniętą infrastrukturę i dużą liczbę ludności. Stołeczny raport planowania Warszawy pokazuje też, że w dzielnicach peryferyjnych następuje największy przyrost ludności. Dzielnice z wyższym wskaźnikiem USAI, tak jak np. Żoliborz znajdują się bliżej centrum. Wskaźniki korelują również ze średnimi cenami nieruchomości w stolicy.

Twórcą rankingu jest Aleksander Małachowski, licealista z 2 SLO im. Pawła Jasienicy. Praca została opublikowana w czasopiśmie naukowym „Miscellanea Geographica – Regional Studies on Development”.

Jak wskaźniki USAI pokrywają się z miejskimi badaniami?

Wedle Raportu z planowania Warszawy opracowanego przez stołeczne Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego okazuje się, że w przypadku dostępności do szkół i przedszkoli o wiele lepiej wypadają placówki w centralnej części Warszawy, zaś w częściach peryferyjnych, gdzie dzieci stanowią większy odsetek mieszkańców, dostępność do szkół i przedszkoli jest mniejsza.

Problemy z dostępem pieszym w zasięgu 1000 m do publicznej szkoły podstawowej występują w Wilanowie (tylko 53% uczniów mieszka w zasięgu pieszego dojścia), Wawrze (58%), w Białołęce (69%), we Włochach i Wesołej (po 72%).

Według miejskich badań jakości życia, osoby mieszkające w dzielnicach peryferyjnych takich jak Rembertów czy Wesoła sygnalizowały niższy poziom zadowolenia z transportu publicznego.

Zobacz też: Pieniądze na kluczowe inwestycje na Żoliborzu przyznane


tabelka-punktacja-dzielnic-w-trzech-wymiarach

tabelka-punktacja-dzielnic-w-trzech-wymiarach

tabelka-punktacja-dzielnic-WSKAZNIKI

tabelka-punktacja-dzielnic-WSKAZNIKI

tabelka-punktacja-dzielnic-WSKAZNIKI-1

tabelka-punktacja-dzielnic-WSKAZNIKI-1

tabelka-wskaznik-12

tabelka-wskaznik-12


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ