Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 06:17

Niezwykłe mozaiki i malowidła naścienne ilustrujące polską plastykę z lat 60-tych. To jedno z niezwykłych dzieł na Żoliborzu

Prace Hanny i Gabriela Rechowiczów dziś stanowią ważny element w historii polskiej sztuki użytkowej i dekoracyjnej z okresu lat 60-tych. Artyści stworzyli indywidualny styl o rozpoznawalnych cechach.

Żoliborz jest dzielnicą pełną historycznych, ale i współczesnych dzieł sztuki znajdujących się w przestrzeni miejskiej takich jak mural Dawida Bowiego czy Światłotrysk na Kępie Potockiej. O tym, że ulica może być istotnym elementem sztuki mieliśmy okazję przekonać się w końcówce roku za sprawą wydarzeń artystycznych w Szklanym Domu.

Żoliborz w swojej przestrzeni ma znacznie więcej elementów artystycznych. Jednym z nich jest mozaika autorstwa Hanny i Gabriela Rechowiczów, którą wielu żoliborzan codziennie mija. Znajduje się na murach dawnej Wielobranżowej Szkoły Zawodowej lub po prostu Szkoły Rzemiosł. Do dziś budynek pełni funkcję placówki oświatowej działając pod szyldem Zespołu Szkół nr 31 im. Jana Kilińskiego przy ulicy Felińskiego 13.

Dekorację autorstwa Rechowiczów od zewnątrz zobaczymy na północnej ścianie szczytowej głównego korpusu szkoły. Mozaika wykonana jest z kamieni oraz wkomponowanych pomiędzy nie form cementowych. Pierwotnie mozaika była wielobarwna czego dziś nie widać, ponieważ pigmenty zostały wymyte przez czynniki atmosferyczne. Jeśli jednak dobrze się przyjrzymy widoczne są ślady czerwieni, żółcienie oraz błękity.

To nie jedyny element pracy twórczej Rechowiczów. Więcej prac mozaikowych i malowideł znajduje się we wnętrzu szkoły.

Zobacz też: Żoliborz. Ciąg dalszy afery mobbingowej: “Sytuacja o której mówiły pracownice Centrum Lokalnego jest wysoce prawdopodobna”

Poznali się w Paryżu, zamieszkali w Trójmieście, a tworzyli w Warszawie

Hanna i Gabriel Rechowicz to małżeństwo artystów wspólnie pracujące. Trzonem ich dorobku są dekoracje architektoniczne – mozaiki i dzieła malarstwa ściennego. Każde z nich miało również swoją ścieżkę kariery. Hanna tworzyła scenografie teatralne, z kolei Gabriel ilustrował książki dla dzieci, projektował plakaty i wykonywał ilustracje do prasy.

Kluczową rolę w życiu artystów odegrał Paryż, gdzie Gabriel Rechowicz znalazł się przeżywając powstanie warszawskie i służbę w amerykańskiej armii. Gabriel i Hanna studiowali w École des Beaux-Arts. Po powrocie do Polski rozpoczęli studia w Trójmieście, jednak to Warszawa była miastem gdzie realizowali się zawodowo.

To właśnie w rodzinnym mieście, czyli Warszawie Rechowicz nawiązał współprace z architektami wykonując wielkoformatowe dekoracje. Jego prace charakteryzowało użycie łatwo dostępnych materiałów takich jak szkło, kamienie czy metale. Inspirował się stylistyką malarzy surrealistycznych. Użyte barwy wzajemnie przenikają się, bajkowe motywy stały się elementem rozpoznawalnym jego twórczości.

Współpracowali z czołowymi architektami PRL’u

Pierwszymi architektami, z którymi współpracę nawiązali Rechowiczowie było małżeństwo Marii i Kazimierza Piechotków. To właśnie w wyniku współpracy tych artystów i architektów powstały malowidła ścienne i kotary w klubokawiarni w Instytucie Doskonalenia i Specjalizacji Kadr Lekarskich. Ponadto Rechowicz wraz z Piechotkami zaprojektowali słynny plac zabaw na jednym z bielańskich osiedli. Artyści pomalowali m.in. muszlę, która jest do dziś jednym z elementów placu zabaw. Do najbardziej cenionych prac Rechowiczów należy zaliczyć częściowo zachowane dekoracje w warszawskim Domu Chłopa, w którym dziś funkcjonuje hotel oraz wystrój baru Frykas, który znajdował się w nieistniejącym już dziś Supersamie.

Rechowiczowie swoim stylem wpisywali się w architekturę socmodernizmu. W trakcie swojej 30-letniej działalności artystycznej wykonali m.in. mozaikę na budynku szatni basenu WKS Legia czy dekoracje willi i basenu we Francji, gdzie tworzyli i przez jakiś czas żyli.

Zobacz też: Żoliborz w oczach mieszkańców. Jak mieszkańcy Starego Żoliborza postrzegają Nowy Żoliborz?

„Cenny dokument ilustrujący etap rozwoju polskiej plastyki i sztuki użytkowej”

Jednym z dzieł, które do dziś przetrwały jest wspomniany wcześniej wystrój zwanej ówcześnie Szkoły Rzemiosł znajdującej się przy ulicy Felińskiego.

Poza dekoracją na zewnętrznej ścianie budynku szkoły kompozycję mozaikową w mniejszej skali wykonano w przedsionku szkoły. To abstrakcyjna forma z wymalowanym u dołu masywem górskim, nad którym znajdują się polichromowane płaszczyzny składające się z kamieni. Całość uzupełnia gładka powierzchnia, o różnych odcieniach koloru niebieskiego.

Pozostałością po wystroju artysty są również malowidła zlokalizowane na ścianach klatek schodowych. Kompozycję rozciągają się przez dwie kondygnacje. Wertykalne pasy przeplatane są geometryzującymi kształtami. Dominują czernie, biele, granaty i szarości. Podczas remontu oba malowidła przemalowano odtwarzając pierwotną kolorystykę i wzór.

W budynku znajdują się również dwa malowidła. Na tle całej przestrzeń są wyrazistymi punktami pełnymi zimnych zieleni, błękitów i brązów. Wszystkie kolory przenikają się niczym rozlane i świetliste plamy. Dzieła Gabriela Rechowicza charakteryzuje surrealistyczna stylistyka. W ten sposób można dostrzec nawiązanie do malarskich dzieł artysty, które podbiły Japonię.

Zobacz też: Zarząd Dróg Miejskich zakończył konsultacje w sprawie Strefy Płatnego Parkowania na Żoliborzu. Jest rekomendacja dla rady miasta

„Prace Rechowiczów w Szkole Rzemiosł charakteryzują się indywidualnym wyrazem artystycznym i wysoką jakością wykonania, co jest nośnikiem niezaprzeczalnych wartości artystycznych, zarówno poszczególnych kompozycji jak i całego wystroju szkoły, potraktowanego jako zespół. Dekoracja plastyczna stanowi integralny element budynku, będąc istotnym składnikiem projektu i realizacji. (…) Realizacja ta stanowi cenny dokument ilustrujący etap rozwoju polskiej plastyki i sztuki użytkowej w latach 60. XX wieku, powstającej w przestrzeni publicznej” – uzasadniał w 2019 roku wpis malowideł i mozaik do rejestru Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków.


rechowiczowie

rechowiczowie

rechowiczowie-2

rechowiczowie-2

rechowiczowie-3

rechowiczowie-3

Zespol_Szkol_Nr_31_im_edited

Zespol_Szkol_Nr_31_im_edited


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ