Zarząd Dróg Miejskich opublikował raport z konsultacji przeprowadzonych jesienią ubiegłego roku. Efekt? Nowa forma abonamentu i strefy do parkowania tylko dla mieszkańców oraz brak wyższej opłaty za drugi samochód.
Wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Żoliborzu wkracza w kolejny etap. Zarząd Dróg Miejskich opublikował raport z konsultacji społecznych przeprowadzonych jesienią 2020 roku.
Ze względu na pandemię konsultacje miały charakter spotkań online, które na żywo śledziło 377 osób. Opinie zbierano również w formie rozmów telefonicznych – tych było łącznie 52. Mieszkańcy swoje uwagi mogli zgłaszać za pośrednictwem wiadomości e-mail (310) oraz e-formularz (496).
„Obecna sytuacja parkingowa na Żoliborzu nie jest zadowalająca. Mieszkańcy mają poczucie, że samochodów jest coraz więcej i brakuje dla nich miejsc. Ale też wiele osób podkreślało, że to nie zapewnienie parkowania powinno być w mieście priorytetem” – takie zdanie można przeczytać w opublikowanym raporcie Zarządu Dróg Miejskich.
W opracowanym raporcie autorzy wyróżniają kilka głównych stanowisk. Wśród nich jest pełne poparcie dla wdrożenia SPPN na Żoliborzu, zaś sam udział w konsultacjach dla tej grupy mieszkańców był okazją do udoskonalenia przedstawionego projektu.
Abonament dla mieszkańców – obszar parkowania jest zbyt mały a opłata za drugi pojazd zbyt wysoka
Inni mieszkańcy popierając SPPN, zwracają uwagę na zasięg abonamentu dla mieszkańca - obszar 150 metrów i 8 parkomatów. To rozwiązanie obecnie obowiązuje w dzielnicach, gdzie trzeba płacić za parkowanie. W ocenie mieszkańców taka forma abonamentu w żoliborskich warunkach nie sprawdziłaby się. „Promień 150 m jest stanowczo za mały. Mieszkam na Mickiewicza 30, czyli praktycznie na Pl. Wilsona i często zdarza się, że najbliższe wolne miejsce było pod przedszkolem na Rybińskiego albo nawet dalej. Oczywiście nie z własnej woli tak daleko parkowałam, po prostu bliżej nie było kompletnie żadnego miejsca. Ten promień uprawniający do bezpłatnego parkowania koniecznie musi być większy w rejonie Pl. Wilsona” – zwraca uwagę jedna z mieszkanek. ZDM proponuje alternatywę dla zasady 8 parkomatów i zasięgu abonamentu 150 m. Według propozycji drogowców dzielnice podzielono by wówczas na kilka obszarów, do których przypisany byłby abonament. W ten sposób mieszkańcy mogliby parkować na znacznie większym obszarze. Podział dzielnicy prawdopodobnie będzie przypominał ten, który ustalono na potrzeby konsultacji społecznych.
Mieszkańcy popierający SPPN byli podzieleni w kwestii wysokości opłat za postój drugiego samochodu i zaostrzenia przepisów. Jedni byli za podwyższeniem opłaty. „Opłata za drugi samochód przegoni właścicieli wraków, które stoją i zaśmiecają nasze ulice” – komentował jeden z mieszkańców. Drudzy z kolei uważali podniesienie opłaty za drugi pojazd w gospodarstwie rodzinnym do 1200 zł w skali roku za zbyt kosztowny i krzywdzący choćby większe rodziny, gdzie zwykle aut jest więcej. „Opłata za drugi samochód w rodzinie to skandal. Członek mojej rodziny jest osobą niepełnosprawną. Opiekujemy się również dziadkami w podeszłym wieku i stąd potrzeba posiadania dwóch aut, zapewniających mobilność. Nie jest to żadna ekstrawagancja tylko coś niezbędnego do normalnego funkcjonowania wielu rodzin” – zwraca uwagę jeden z mieszkańców Żoliborza.
Co dały konsultacje?
Ostatecznie o objęciu Żoliborza Strefą Płatnego Parkowania na Żoliborzu zdecydują stołeczni radni. Jak wynika z opublikowanego raportu, Zarząd Dróg Miejskich zarekomenduje wprowadzenie radnym wdrożenie płatnego parkowania w dzielnicy. Najwcześniej opłaty zaczną obowiązywać we wrześniu tego roku.
Wszystko jednak zależy od zrealizowania wcześniejszych etapów. Chodzi o opracowanie docelowych wersji projektów organizacji ruchu, które muszą zostać zatwierdzone przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu. Następnym krokiem będzie wdrożenie organizacji ruchu, tzn. zmiana oznakowania czy montaż parkomatów.
W oparciu o głosy mieszkańców, na Żoliborzu forma abonamentu będzie nieco różniła się od dotychczasowej, wedle której posiadacz abonamentu może parkować swój pojazd 8 parkomatów i 150 metrów od miejsca zamieszkania.