Na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich przeprowadzono audyt przejść dla pieszych. Na ponad 180 zaudytowanych „zebr” na Żoliborzu, 20 wymaga natychmiastowych usprawnień poprawiających bezpieczeństwo. Według sporządzonych badań na ulicy Mickiewicza aż pięć przejść otrzymało najniższą ocenę.
„Audytorzy ocenili oświetlenie uliczne w rejonie przejścia oraz przyjrzeli się funkcjonującej tam organizacji ruchu. Podstawą audytu były wizje lokalne przeprowadzane przez audytora w terenie, na konkretnym przejściu. Odbywały się one od poniedziałku do soboty, wykluczając czas opadów. W ramach tych prac zebrane zostały dane m.in. na temat organizacji i geometrii ruchu.” – czytamy na stronie internetowej Zarządu Dróg Miejskich.
Audyt na Żoliborzu zakończono pod koniec ubiegłego roku. Zbadano łącznie 182 przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. Dla każdej z „zebr” wykonano ocenę oświetlenia ulicznego oraz organizacji ruchu na przejściu i w jego otoczeniu. Przejścia badano pod kątem 30 kryteriów.
Badania przeprowadzały 3 lub 4 osobowe zespoły złożone z osób o różnych kompetencjach i doświadczeniach. Według drogowców takie podejście pozwoli spojrzeć na problemy w konkretnych przypadkach z każdej możliwej perspektywy. Metodyka opracowana na potrzeby Warszawy, jak podkreśla ZDM, jest unikalna i prawdopodobnie nigdzie na świecie nie prowadzono tak kompleksowego audytu na tak dużą skalę.
Gdzie według ekspertów piesi mogą być najbardziej zagrożeni?
Spośród ocenionych 180 przejść, wyłoniła się lista 20, które charakteryzuje najniższy poziom bezpieczeństwa pieszych. Znalazło się na niej 5 zebr z oceną 0 (wszystkie w ulicy Mickiewicza) oraz 15 z oceną 1 są to przejścia, gdzie działania na rzecz poprawy powinny zostać podjęte równie pilnie, co w przypadku ocen 0.
Skala jaką przyjęto zaczyna się od 0 co oznacza „bardzo wysokie ryzyko zdarzeń drogowych z udziałem niechronionych użytkowników ruchu drogowego z dużym ryzykiem skutku śmiertelnego.” Ocena 5 oznacza niskie ryzyko zdarzeń drogowych z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Najczęściej wskazywanymi zagrożeniami są te z grupy określonej „widoczność”. Według ekspertów ograniczają ją m.in. zaparkowane samochody, słupy, reklamy, drzewa, krzewy czy budynki. Drugą w kolejności grupą zagrożeń jest „geometria”. W tej kategorii jako zagrożenia wymieniane są m.in. zbyt małe szerokości azylu, za długie przejścia dla pieszych czy za szerokie pasy ruchu. Trzecią grupą są zagrożenia „pozostałe” rozumiane m.in. jako: zły stan techniczny nawierzchni jezdni; brak odpowiedniej powierzchni akumulacji dla pojazdów skręcających; brak ciągłości trasy pieszych przed lub za przejściem dla pieszych. W trzeciej, „urządzenia”, a właściwie ich brak. Chodzi przede wszystkim o ułatwienia dla osób niepełnosprawnych. Najmniej liczną grupą, jest grupa „brak uwag” oznaczająca „brak poważnych zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wad technicznych.”
Na Mickiewicza najniebezpieczniejsze „zebry”
Wśród 20 „zebr” charakteryzujących się najniższym poziomem bezpieczeństwa aż 13 znajduje się na ulicy Mickiewicza. W ocenie audytorów w pobliżu audytowanych przejść w ulicy Mickiewicza kierowcy poruszają się ze znaczną prędkością. Powołują się na dane z 2017 roku według, których na południe od placu Inwalidów średnia prędkość wacha się w granicach od 58 do 64 km/h. Z kolei jednostkowe prędkości maksymalne wynoszą 115 km/h. Audytorzy wskazują, że zachętą do rozwijania prędkości może być obecny przekrój jezdni, która ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W sporządzonym raporcie czytamy: „Dla całego odcinka ul. Adama Mickiewicza od ul. Krasińskiego do ul. Potockiej należy podjąć działania systemowe. Przede wszystkim należy ocenić czy przekrój 2x2 jest niezbędny. Na podstawie obserwowanych niewielkich natężeń ruchu oraz parkowania na obu zewnętrznych pasach nasuwa się wniosek, że taki przekrój na tym odcinku nie jest niezbędny.”
Posłuchaj też: [Radio Żoliborz] Wiktor Zając: „Sprawa przejścia na Broniewskiego toczy się odkąd ono istnieje”
Na Mickiewicza po jednym pasie ruchu
Jedną z proponowanych koncepcji na tym odcinku jest pozostawienie po jednym pasie w każdym kierunku, zaś drugi przeznaczyć pod ścieżkę rowerową czy miejsca parkingowe lub zlikwidować jedną jezdnię, a na drugiej wprowadzić ruch dwukierunkowy.
Obecnie drogowcy, mając na uwadze opinie ekspertów biorących udział w audycie, pracują nad projektem przebudowy ulicy Mickiewicza na odcinku od ulicy Rudzkiej do placu Inwalidów wyłączając ze swych zamiarów plac Wilsona. Założeniem projektu jest przekrój ulicy 2x1 (czyli dwie jezdnie po jednym pasie ruchu) wraz z pasami ruchu dla rowerów oraz postojowymi dla samochodów. Całość ma przypominać organizację ruchu wprowadzoną choćby w alei Wojska Polskiego. Po zatwierdzeniu przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu, projekt zostanie skierowany do realizacji w terenie.
Napisz komentarz
Komentarze