Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:40

Ogromna kolejka chętnych do testów w kierunku celiakii. „Teoretycznie każdy może być chory”

Dieta bezglutenowa to nie fanaberia, o czym wspólnie z marką Schär przekonywali dietetycy i obecny na miejscu dr hab. n. med. Piotr Dziechciarz, gastrolog dziecięcy i  pediatra. W ubiegłą sobotę, wykwalifikowane pielęgniarki wykonały łącznie kilkaset testów w kierunku wykrycia przeciwciał.

Dieta bezglutenowa staje się coraz bardziej modna, jednak dla chorych na celiakię wykluczenie glutenu z diety nie jest fanaberią, a koniecznością. – Zanim pozbędziemy się glutenu z naszej diety, powinniśmy zastanowić się, po co to robimy. Jesteśmy świadkami kolosalnej mody, którą wykreowali celebryci nierozumiejący powagi sytuacji – mówi dr hab. n. med. Piotr Dziechciarz, gastrolog dziecięcy i pediatra, i dodaje: – Są również inne smutne, dla mnie jako gastrologa, zjawiska wynikające nie tylko z mody. Dzieci z autyzmem z definicji mają włączoną dietę bezglutenową przez psychologów czy psychiatrów. Oczywiście nie wszystkie, ale w Warszawie jest to powszechne zjawisko. Choć rozumiem rodziców, to lekarzy, którzy zalecają wykluczenie glutenu bez badań, już nie.

Celem marki Schär od zawsze była edukacja konsumentów na temat nietolerancji glutenu i wynikających z niej konsekwencji zdrowotnych. Dlatego w sobotę umożliwiła ona chętnym bezpłatne wykonanie testu w kierunku celiakii. Zainteresowanie od samego rana było ogromne. Wykwalifikowane pielęgniarki wykonały przez cały dzień kilkaset testów. Wystarczy pobrać krew z opuszka palca i nanieść kroplę na test. Na wynik czekamy 10 minut. Jeżeli pojawiła się jedna kreska– wynik jest negatywny – jesteśmy zdrowi. Jeżeli dwie – pozytywny – możemy mieć celiakię.

„Sporo zastanawiam się nad tym jak, to co jem wpływa na moje samopoczucie”

– Wynik testu trzeba koniecznie potwierdzić kolejnymi badaniami i wizytą u gastroenterologa. Dla dzieci i dorosłych są osobne ścieżki dalszej diagnozy. W przypadku dzieci, wystarczy przeprowadzić kolejne badania krwi. Dorośli muszą potwierdzić dotychczasowe wyniki wykonaniem biopsji – wyjaśnia Piotr Dziechciarz, który podczas trwania akcji marki Schär, udzielał porad i odpowiadał uczestnikom wydarzenia na nurtujące ich pytania.

Na pytania dotyczące celiakii odpowiadał dr hab. n. med. Piotr Dziechciarz, gastrolog dziecięcy i  pediatra
fot. agencja fotograficzna AKPA

Co było impulsem do zrobienia testów na celiakię? – Sporo zastanawiam się nad tym jak, to co jem wpływa na moje samopoczucie. W ostatnim czasie spożywałem dużo posiłków bogatych w węglowodany i odczułem pewien dyskomfort. Postanowiłem więc sprawdzić, czy przypadkiem nie jest to coś związanego z glutenem – mówi Maciek. Z kolei Ania przyszła zrobić test z czystej ciekawości: – Temat odżywiania w ostatnim czasie stał się dla mnie ważny, dlatego sprawdzam swój organizm pod każdym względem, tak by moja dieta była idealna. Zastanawiałam się nad odstawieniem glutenu, ale dowiedziałam się, że bez wskazań medycznych nie ma sensu tego robić, dlatego postanowiłam zrobić sobie test.

Celiakię uważa się obecnie za najczęściej występującą nietolerancję pokarmową. Według szacunków, w Polsce choruje na nią 380 tys. osób, z czego u 360 tys. jeszcze nie została ona rozpoznana. Zdaniem specjalistów w dziedzinie gastrologii i żywienia pierwszym krokiem do pełnej diagnozy jest zrobienie najprostszego testu na obecność przeciwciał. – Z jego pomocą możliwe jest wyselekcjonowanie osób, które mogą mieć celiakię. To choroba trudna do zdiagnozowania, ponieważ może mieć bardzo różnorodną symptomatologię kliniczną. Teoretycznie każdy może być chory na celiakię. Jej zdiagnozowanie jest wyzwaniem nawet dla doświadczonych lekarzy. Celiakia może nie mieć żadnych uchwytnych objawów i można ją dostrzec dopiero pod postacią powikłań, takich jak osteoporoza czy anemia wynikająca z niedoboru żelaza – wyjaśnia gastrolog.

Czy jedzenie bez glutenu może być smaczne?

Przy głównym wejściu do centrum handlowego Westfield Arkadia specjalnie na jeden dzień powstała strefa marki Schär. Porady dietetyków, możliwość rozmowy z gastrologiem oraz okazja do wykonania testu na celiakię przyciągnęła tłumy. W równym stopniu, co informacje na temat diety bezglutenowej, ciekawość wzbudziły bezglutenowe słodycze oraz słone przekąski, które przez cały czas były chętnie degustowane. – Pierwszy raz próbuję słodyczy i przekąsek bezglutenowych, i jestem zaskoczony. To jedzenie ma intensywny i dobry smak. Mi osobiście do gustu przypadły chipsy i ciasteczka z kremem orzechowym – mówi Łukasz.

„Myślałam, że brak glutenu oznacza jedzenie wiórów bez smaku”

Od lewej: Wioleta Zysk, doktorantka na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie specjalizująca się w diecie bezglutenowej i celiakii
fot. agencja fotograficzna AKPA

Osoby ze zdiagnozowaną celiakią zmuszone są do rygorystycznej diety bezglutenowej. Jest to jedyny skuteczny lek. Przeciętna osoba z celiakią spędza miesięcznie na robieniu zakupów 20 godzin więcej niż typowy konsument. – Wynika to z konieczności skrupulatnego czytania etykiet i weryfikowania składu produktów na własną rękę. W sklepie rzadko możemy liczyć na pomoc sprzedawców, ponieważ sami często nie mają wiedzy, które produkty są bezglutenowe. Jedną z marek dostępnych w polskich sklepach jest Schär – włoski producent, europejski lider w dziedzinie żywności bezglutenowej z najszerszym asortymentem podstawowych i mrożonych produktów spożywczych, który gwarantuje bezpieczeństwo, jakość i doskonały smak produktów bezglutenowych – tłumaczy Wioleta Zysk, doktorantka na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie specjalizująca się w diecie bezglutenowej i celiakii. 

Konsument przechodzący na dietę bezglutenową z powodu celiakii powinien poszukiwać odpowiednio oznaczonych czytelną informacją sformułowań „produkt bezglutenowy” lub dodatkowego znaku graficznego z symbolem przekreślonego kłosa. Jednak nie wszystkie produkty mają takie oznaczenia, dlatego konieczne jest każdorazowe czytanie składu na etykietach produktów.

– Wynik testu okazał się pozytywny. Oczywiście wiem, że to nie jest ostateczna diagnoza, ale wolę już teraz rozeznać się w produktach bezglutenowych, mając na miejscu ekspertów, by w przyszłości uniknąć dylematów. Lubię słodycze, a te, które można tu spróbować są smaczne. Jestem mile zaskoczona. Myślałam, że brak glutenu oznacza jedzenie wiórów bez smaku (śmiech) – mówi Monika.


9256_low

9256_low

9164_low

9164_low

8496_low

8496_low

9301_low

9301_low

8618_low

8618_low


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.