Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 13 kwietnia 2025 03:00
Reklama
REKLAMA

Co to upadłość konsumencka i kogo dotyczy?

W dzisiejszych czasach, gdy dostęp do kredytów i pożyczek jest niezwykle łatwy, coraz więcej osób wpada w spiralę zadłużenia. Wysokie raty, rosnące odsetki i niespodziewane problemy życiowe mogą sprawić, że regularne spłacanie zobowiązań staje się niemożliwe. Telefony od windykatorów, pisma z sądu czy wizyty komornika to rzeczywistość, z którą zmaga się wielu Polaków. Problemy finansowe mogą dotknąć każdego z nas. Czasem, mimo najlepszych intencji i starań, długi rosną do poziomu, który przekracza nasze możliwości spłaty. W takiej sytuacji rozwiązaniem może być procedura prawna znana jako upadłość konsumencka, co to właściwie oznacza dla zadłużonej osoby? To przede wszystkim szansa na nowy początek finansowy dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji.

Problemy finansowe mogą dotknąć każdego z nas. Czasem, mimo najlepszych intencji i starań, długi rosną do poziomu, który przekracza nasze możliwości spłaty. W takiej sytuacji rozwiązaniem może być procedura prawna znana jako upadłość konsumencka, co to właściwie oznacza dla zadłużonej osoby? To przede wszystkim szansa na nowy początek finansowy dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji.

Czym jest upadłość konsumencka?

Upadłość konsumencka to prawna procedura, która umożliwia osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej uwolnienie się od długów, których nie są w stanie spłacić. Jest to swego rodzaju pomoc dla osób, które znalazły się w pułapce zadłużenia bez realnych perspektyw na wyjście z niej własnymi siłami.

Procedura ta została wprowadzona do polskiego prawa w 2009 roku, a od tego czasu była kilkukrotnie nowelizowana, by uczynić ją bardziej dostępną dla zadłużonych konsumentów. Ostatnie istotne zmiany weszły w życie w 2020 roku, znacząco liberalizując warunki ogłoszenia upadłości konsumenckiej.

Kogo dotyczy upadłość konsumencka?

Upadłość konsumencka skierowana jest do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które znalazły się w stanie niewypłacalności. Oznacza to, że:

  1. Nie prowadzisz firmy - jeśli jesteś przedsiębiorcą, istnieją inne procedury upadłościowe
  2. Nie możesz regulować swoich zobowiązań - masz więcej niż jeden zaległy dług, a twoja sytuacja finansowa wskazuje, że nie będziesz w stanie ich spłacić

Co ważne, po zmianach wprowadzonych w 2020 roku, upadłość konsumencka może być ogłoszona nawet wobec osób, które doprowadziły do swojej niewypłacalności umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa. Jednak w takich przypadkach sąd może zastosować dłuższy plan spłaty wierzycieli nawet do 7 lat lub nie oddłużyć upadłego.

Kiedy warto rozważyć upadłość konsumencką?

Warto zastanowić się nad tą procedurą, gdy:

  • Twoje zadłużenie znacznie przekracza twoje możliwości finansowe
  • Regularnie nie jesteś w stanie opłacać bieżących rachunków
  • Komornik zajął znaczną część twojego wynagrodzenia
  • Nie widzisz realnej szansy na poprawę swojej sytuacji finansowej w przewidywalnej przyszłości
  • Próbowałeś już innych rozwiązań, takich jak ugody z wierzycielami czy konsolidacja długów

Jakie są korzyści z ogłoszenia upadłości konsumenckiej?

Główne zalety procedury upadłości konsumenckiej to:

  1. Wstrzymanie egzekucji komorniczych - po ogłoszeniu upadłości komornicy muszą zaprzestać prowadzenia egzekucji
  2. Zatrzymanie narastania odsetek - od dnia ogłoszenia upadłości przestają rosnąć odsetki od twoich zobowiązań
  3. Możliwość umorzenia długów - po zakończeniu postępowania i ewentualnym planie spłaty, pozostałe zobowiązania mogą zostać umorzone
  4. Nowy start finansowy - po zakończeniu procedury możesz zacząć budować swoją sytuację finansową od nowa

Jak przebiega postępowanie upadłościowe?

Proces upadłości konsumenckiej obejmuje kilka etapów:

  1. Złożenie wniosku - składasz odpowiedni wniosek do sądu upadłościowego
  2. Ogłoszenie upadłości - sąd rozpatruje wniosek i wydaje postanowienie o ogłoszeniu upadłości
  3. Wyznaczenie syndyka - sąd wyznacza syndyka, który zajmie się twoim majątkiem
  4. Spis i sprzedaż majątku - syndyk sporządza spis majątku i sprzedaje go w celu spłaty wierzycieli
  5. Plan spłaty lub umorzenie - sąd ustala plan spłaty (zazwyczaj na 3-7 lat) lub od razu umarza zobowiązania w wyjątkowych przypadkach
  6. Zakończenie postępowania - po wykonaniu planu spłaty lub natychmiastowym umorzeniu, następuje zakończenie postępowania

Jakie są koszty upadłości konsumenckiej?

Rozpoczęcie procedury upadłości konsumenckiej wiąże się z określonymi kosztami:

  • Opłata za wniosek - 30 zł
  • Ewentualne koszty pomocy prawnej - jeśli korzystasz z usług prawnika

Skutki ogłoszenia upadłości konsumenckiej

Zastanawiasz się, co to upadłość konsumencka w kontekście konsekwencji? Decyzja o jej ogłoszeniu niesie za sobą określone skutki:

  • Utrata kontroli nad majątkiem, który wchodzi w skład masy upadłości
  • Informacja o upadłości widoczna w Krajowym Rejestrze Zadłużonych
  • Trudności w uzyskaniu kredytu przez 10 lat po zakończeniu postępowania
  • Konieczność uzyskania zgody syndyka na niektóre czynności prawne w trakcie postępowania

Podsumowanie

Upadłość konsumencka to ważne narzędzie prawne dla osób, które znalazły się w pułapce zadłużenia. Choć wiąże się z pewnymi ograniczeniami i konsekwencjami, może stanowić realną szansę na nowy początek finansowy i uwolnienie się od przytłaczającego ciężaru niespłacalnych zobowiązań.

Jeśli zastanawiasz się, czy upadłość konsumencka to odpowiednie rozwiązanie w twojej sytuacji, warto skonsultować się ze specjalistą. Profesjonalne doradztwo może pomóc ci podjąć najlepszą decyzję i przeprowadzić przez cały proces w sposób najbardziej korzystny.

Artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej. W celu uzyskania indywidualnej pomocy prawnej zaleca się kontakt z wykwalifikowanym prawnikiem specjalizującym się w prawie upadłościowym.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 7°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 11 km/h

Reklamadotacje unijne dla firm MŚP
Reklama
Reklama