Znaczenie kontrahenta w biznesie - kim dokładnie jest?
Zacznijmy jednak od ustalenia, kim jest kontrahent. To pojęcie dość szerokie, które może obejmować wiele podmiotów będących w najbliższym otoczeniu naszej firmy. Wiele osób mylnie wykorzystuje pojęcie kontrahenta zamiennie z pojęciem klienta. Wprawdzie każdy klient może być kontrahentem, ale pojęcie to wychodzi daleko poza odbiorcę naszych usług lub produktów.
Kontrahentem możemy także nazwać dostawcę, partnera biznesowego lub wykonawcę - wszystkie strony, z którymi nawiązujemy współpracę w celu osiągnięcia obopólnych korzyści.
Jak zweryfikować wiarygodność kontrahenta przed nawiązaniem współpracy?
Co zrobić, by współpraca z kontrahentem, kimkolwiek on jest, była owocna i wprowadzała wartość dodaną do naszej firmy? Przede wszystkim jeszcze przed nawiązaniem współpracy warto dokładnie zweryfikować jego wiarygodność i dobre intencje. W jaki sposób to zrobić?
Najłatwiejszym rozwiązaniem będzie prośba o przedstawienie referencji. Niezależne opinie innych partnerów biznesowych pozwolą nam ustalić, czy rozpoczęcie współpracy będzie uzasadnione. Jeśli jednak specyfika współpracy nie do końca umożliwi zdobycie takich referencji, możemy na własną rękę poszukać informacji o kontrahencie, sprawdzając go w rejestrach publicznych i rejestrach dłużników. Dobrą praktyką jest także sporządzić szczegółową umowę, która uwzględni wszystkie aspekty współpracy.
Wybór odpowiedniego kontrahenta - dlaczego to tak istotne?
Dlaczego podejmowanie współpracy z kontrahentami jest tak ważne dla naszego biznesu? Przede wszystkim ze względu na fakt, iż żadna firma nie działa w próżni - musi zdobywać skądś materiały, czy półprodukty, a także musi sprzedawać komuś swoje usługi i produkty.
Wraz z rozwojem naszej firmy będziemy mieli do czynienia z rosnącą liczbą kontrahentów w naszym bezpośrednim otoczeniu, a kluczem do długoterminowego sukcesu jest selekcjonowanie takich partnerów, z którymi współpraca opierać się będzie na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
Napisz komentarz
Komentarze