MARZEC 2025 | Bielański Ośrodek Kultury
2.03 (niedziela) , godz. 12:30
Spektakl dla dzieci „Puch! Puch!” TEATR CHRZĄSZCZ W TRZCINIE
Spektakl „Puch! Puch!” jest pełną humoru, rozśpiewaną opowieścią zrealizowaną w konwencji teatru lalkowego, z muzyką na żywo.
Ekscentryczna Kaczka i introwertyczny Mamut, dwójka nietypowych przyjaciół mierzą się z urokami i przeciwnościami zimy. Tym razem Mamut jest zachwycony – to jego ulubiona pora roku, Kaczka natomiast najlepiej odleciałaby do ciepłych krajów.
O rzeczach najważniejszych w nieszablonowy sposób i z dużą dawką humoru opowiedzą aktorzy Teatru Chrząszcz w Trzcinie: Marta i Cezary Skroccy.
Przedstawienie prezentuje nowe przygody Mamuta i Kaczki występujących w spektaklu „Puk! Puk!”.
Reżyseria: Marta Skrocka, Cezary Skrocki, Scenografia: Marta Skrocka, Muzyka na żywo: Rafał „Piętaszek” Nowak
Występują: Cezary Skrocki i Marta Skrocka
Bilety: 25 zł. od 17.02 w BOK na bielanski.waw.pl
Miejsce: Bielański Ośrodek Kultury, ul. Goldoniego 1.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/puch-puch-teatr-chrzaszcz-w-trzcinie/
2.03 (niedziela), godz. 18:00
Koncert Stanisława Sojki „Życie to krótki sen”
Stanisław Soyka
Wokalista i kompozytor. Mówi się o nim „zwierzę muzyczne”. Ciągle się zmienia, dużo improwizuje, a mimo to jego kompozycje można poznać już po kilku pierwszych dźwiękach. Jest niezwykle charyzmatyczny i z łatwością podbija serca zgromadzonej publiczności. Uważa się za człowieka szczęśliwego. Docenia to, co już umie, ale fascynuje go możliwość dalszego rozwoju. Twierdzi, że z wiekiem muzyka sprawia mu jeszcze większą radość, którą chce się dzielić ze słuchaczami.
Stanisław Soyka – śpiewak, instrumentalista, kompozytor – już od lat należy do grona największych artystów polskiej sceny muzycznej. Komponuje i śpiewa pieśni o miłości i o jej braku, pieśni o tęsknocie i spełnieniu, ale nie ucieka przed wielkimi problemami współczesności. W jego dorobku znajdziemy ponad 30 albumów, z których kilka osiągnęło multiplatynowe nakłady. Nigdy nie poddał się modom i trendom.
Wypracował swój własny język muzyczny przez co należy do grona artystów, których styl rozpoznaje się od pierwszych dźwięków a bogactwo repertuaru może przyprawiać o zawrót głowy. Posiada na koncie dziesiątki autorskich pieśni lecz trudno pominąć fakt, że skomponował muzykę do wielu wierszy poetów polskich i …nie tylko.
Bilety: 45 zł. od 17.02 w BOK i na bielanski.waw.pl
Miejsce: Bielański Ośrodek Kultury, ul. Goldoniego 1.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/stanislaw-sojka-zycie-to-krotki-sen/
7.03 (piątek), godz. 18:00
Wernisaż akwarel Joanny Góryńskiej pt. „Kolej na akwarelę”
Joanna Góryńska – Przygodę z malowaniem zaczęłam dwadzieścia lat temu w pracowni Teresy Starzec i Andrzeja Bielawskiego. Potem tworzyłam w Art-Bemie, na Zamku Królewskim w Warszawie a obecnie w Magazynie Sztuk na Ochocie. Moją ulubioną techniką jest akwarela. Fascynuje mnie to jak farba wnika w papier i rozlewa się, łączy się z innym kolorem i tworzy nowe połączenia. Akwarela jest najtrudniejszą z technik malarskich ponieważ trudno nad nią zapanować i niczego nie da się poprawić. Każda z prac wymaga przemyślenia, planu działania a następnie dość szybkiego malowania. Maluję głównie kwiaty. Często są to prace wrażeniowe gdzie zależy mi na oddaniu nastroju i ulotności natury.
Na dzisiejszej wystawie prezentuję prace powstałe niedawno. Tematem przewodnim są prace na których prezentuję stare pociągi oraz zapomniane stacyjki. Bardzo spodobał mi się ten temat. Ruszyłam na poszukiwania obiektów do malowania. Podglądałam na wystawach w Poznaniu czy Warszawie stare lokomotywy i parowozy, ich budowę i skomplikowane połączenia elementów konstrukcji. Niektóre prace są malowane ze zdjęć, moich własnych a także internetowych. Za każdym razem jest to moja własna interpretacja. Bywa że, pociąg jest wmontowany w inny krajobraz gdzie akurat była stacja kolejowa. Oprócz pociągów zobaczycie Państwo to, co można uchwycić będąc w podróży.
Wstęp wolny
Wystawa czynna do 30.03.2025 r.
Miejsce: Bielański Ośrodek Kultury, ul. Goldoniego 1.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/otwarcie-wystawy-joanny-gorynskiej-kolej-na-akwarele/
7.03 (piątek), godz.18:00
Pokazy animacji poklatkowej „Klatka po klatce” – Podróż
Spotkanie z reż. Marią Nitek poprowadzi Kuba Siedlecki
Maria Nitek, studentka Filmu Animowanego w PWSFTviT w Łodzi, absolwentka Sztuki Mediów warszawskiej ASP. Zajmuje się realizacją wideo, w tym form animowanych. Fascynuje ją to, co na styku jawy i snu, psychodeliczne i wymykające się definicjom. Interesuje się reportażem i kinem dokumentalnym. Ważne są dla niej teksty oddające perspektywę grup mniejszościowych. Istotny jest dla niej kontakt z przyrodą i istotami pozaludzkimi.
Wejściówki w BOK i na bielanski.waw.pl
Miejsce: Bielański Ośrodek Kultury, ul. Goldoniego 1.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/klatka-po-klatce-pokazy-animacji-poklatkowej/
8.03 (sobota), godz. 18:00
Koncert „Jej portret”
„Jej portret” to koncert dedykowany kobietom z okazji ich święta. Usłyszymy historię kobiet kultury, sztuki, mody, sportu i sukcesu oplecione dźwiękami pięknej muzyki.
Utwory do koncertu wybraliśmy bardzo starannie, z wielką dbałością o kobiece teksty. Usłyszymy m. im. „Jej portret”, „Ona to nie ptak”, „Babę zesłał Bóg”, „Ostatnia nadzieja”, „Groszki i róże”, „Ale jestem”, „Każda kobieta to szpieg” i wiele innych, również z językiem angielskim.
Wystąpią uczestnicy projektu pt. „Śpiew musicalowy i piosenka aktorska” realizowanego przez Marylę Gralczyk.
Koncert przygotował Maryla Gralczyk i Maryla Motyl – które go również prowadzą.
Wstęp wolny.
Ilość miejsc ograniczona
Miejsce: Bielański Ośrodek Kultury, ul. Goldoniego 1.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/jej-portret/
14.03 (piątek), godz. 17:00
Festiwal Muzyki Kameralnej na Bielanach
Claude Bolling – „Toot Suite”
Wykonawcy:
- Paweł Wróblewski – trąbka, trąbkę piccolo, kornet, flugelhorn
- JakuFestiwal Muzyki Kameralnej na Bielanachb Matuszczyk – fortepian
- Tomasz Januchta – kontrabas
- Krzysztof Szmańda – perkusja
Wejściówki od 24.02 w BOK i na bielanski.waw.pl
Miejsce: Bielański Ośrodek Kultury, ul. Goldoniego 1.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/festiwal-muzyki-kameralnej-na-bielanach-claude-bolling-toot-suite-2/
15.03 (sobota), godz. 18:00
Koncert „Osiecka po męsku”
Wystąpią:
- Marcin Januszkiewicz – śpiew
- Jacek Kita– instrumenty klawiszowe
- Łukasz Czekała – skrzypce elektryczne
- Bartek Alber – gitara
Marcin Januszkiewicz – aktor, wokalista, kompozytor i autor tekstów. Jest m.in. autorem utworów Natalii Szroeder (“Wszystko”), Dawida Kwiatkowskiego (“Afraid”) czy Margaret (“Nie chcę”). Współpracuje z kompozytorem i aranżerem Mariuszem Obijalskim, z którym skomponował muzykę i napisał teksty piosenek do autorskiego musicalu „Liżę Twoje Serce” w reż. Agnieszki Glińskiej. Od 2015 roku współpracuje z Piotrem Rubikiem.
Koncert „Osiecka po męsku” wypełniony jest odważnymi (choć dalekimi od estetyki szoku) wersjami wielkich przebojów, ale też piosenek mniej znanych. Marcin Januszkiewicz jako aktor rozumie, że słowa zwykle są „o czymś”, jednak nie ulega terrorowi jedynej słusznej interpretacji i bawi się tekstem. Jest też muzykiem, więc swobodnie żongluje wokalnymi konwencjami, nagina nieśmiertelne frazy. Traktuje głos jako instrument, wspomagany akompaniamentem kolegów z zespołu.
Bilety: 45 zł., dostępne od 17.02 w BOK i na bielanski.waw.pl
Miejsce: Bielański Ośrodek Kultury, ul. Goldoniego 1.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/osiecka-po-mesku-marcin-januszkiewicz/
19.03 (środa), godz. 18:00
Koncert duetu Doremission
DOREMISSION to duet muzyczny założony w 2021 roku przez Kamila Koseckiego, który komponuje muzykę i tworzy brzmienia elektroniczne oraz pianistę, Filipa Zaborowskiego, zajmującego się również realizacją dźwięku oraz prowadzeniem koncertów. Ideą przewodnią Doremission jest unikatowe połączenie brzmień fortepianu i elektroniki. Ich twórczość można scharakteryzować jako crossover kilku gatunków, gdzie połączone są style muzyki elektronicznej i rozrywkowej z elementami muzyki poważnej.
Romantyczne i melodyjne brzmienia płynnie przechodzą w rytmiczne fragmenty rodem z imprez klubowych. Słuchając ich muzyki trudno powstrzymać swoje ciało przed mimowolnym ruchem. Doremission bez wątpienia nie pozostawia słuchaczy obojętnymi. Ich muzyka przyciąga uwagę już od pierwszych dźwięków a dzięki kunsztownemu eklektyzmowi stylów trafia do szerszego grona odbiorców.
Kamil Kosecki:
W 2010 roku ukończył kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jest absolwentem Studiów Podyplomowych Muzyki Filmowej, Komputerowej oraz Twórczości Audiowizualnej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Twórca hejnału Wilanowa miasta st. Warszawa. Wielokrotny stypendysta MKiDN oraz ZAiKS. Laureat kilkunastu konkursów kompozytorskich m.in. konkursu: im. Karola Szymanowskiego, im. T.Bairda, im. K.Komedy, T.Ochlewskiego, A.Didura, Rodrigo Landa- Romero Composition Competition, wyróżnienia na konkursie na etiudę na jedno uderzenie w dzwon PSEME. Tworzy muzykę elektroakustyczną, kameralną, symfoniczną, chóralną, filmową oraz teatralną. Jest twórcą opery i musicalu. Zadebiutował albumem z muzyką elektroakustyczną w 2021 roku płytą zatytułowaną Another Star Explodes, płyta jest dostępna na każdej platformie streamingowej. Doremission jest projektem, w którym Kamil komponuje muzykę a na koncertach w duecie wraz z Filipem Zaborowskim gra na instrumentach elektronicznych. Jego dzieła były wykonywane na festiwalach w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Chinach, Meksyku, Japonii, Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz Norwegii.
Filip Zaborowski:
Naukę gry na fortepianie rozpoczął już w wieku 6 lat. Wkrótce zaczął zdobywać nagrody na międzynarodowych konkursach pianistycznych. Absolwent studiów magisterskich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na trzech kierunkach: gra na fortepianie, reżyseria dźwięku oraz kameralistyka fortepianowa. Podczas studiów wziął udział w wymianie studenckiej Erasmus+ oraz studium podyplomowym w Escola Superior de Música de Catalunya w Barcelonie. Uczył się pod okiem znanych pianistów i pedagogów, takich jak między innymi: Janusz Olejniczak, Konrad Skolarski, Vladislav Bronevetzky, Katarzyna Jankowska-Borzykowska, Hanna Sawicka. Od 2016 roku Filip dzieli się wiedzą muzyczną prowadząc lekcje gry na fortepianie. W 2018 roku założył i objął stanowisko dyrektora artystycznego Magic Orchestra, wykonującej muzykę z gier komputerowych. W 2023 roku rozpoczął pracę jako pianista na statkach wycieczkowych Viking Ocean Cruises, gdzie realizuje swoje dwie największe pasje – do podróżowania oraz muzyki. W tym samym roku wydał swój pierwszy album z muzyką klasyczną My Classical Journey. Projekt Doremission pozwala Filipowi w kreatywny sposób wykorzystać jego wszechstronne doświadczenie, dzięki czemu zajmuje priorytetowe miejsce wśród jego artystycznych poczynań.
Bilety: 10 zł. Od 17.02 w BOK i na bielanski.waw.pl
Miejsce: Bielański Ośrodek Kultury, ul. Goldoniego 1.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/doremission/
21.03 (piątek), godz. 19:00
Między miłością a wiecznością... wiersze Bolesława Leśmiana śpiewa Anna Riveiro
Autorką koncepcji i scenariusza koncertu oraz muzyki do wierszy Bolesława Leśmiana jest wybitna pieśniarka Anna Riveiro (solistka kantoralna, trenerka głosu, gitarzystka i kompozytorka). Dzięki oryginalnym kompozycjom Artystki poezja Bolesława Leśmiana pochodząca ze zbiorów Sad rozstajny, Łąka, Napój cienisty i Dziejba leśna przemawia do słuchacza w nowym wymiarze…
Autorskie kompozycje Anny Riveiro nawiązują do szeroko pojętej muzyki żydowskiej (z uwagi na pochodzenie Poety) jak też do innych stylów muzycznych, w tym muzyki klasycznej, orientalnej i ludowej. Artystce towarzyszą uznani i wszechstronni instrumentaliści: pianistka Anna Hajduk-Rynkowicz oraz kontrabasista Michał Zuń. Charyzmatyczny głos Anny Riveiro przy kunsztownym akompaniamencie muzyków prowadzi słuchaczy tajemniczymi ścieżkami miłości w magicznym świecie poezji Bolesława Leśmiana…
- Anna Riveiro: śpiew, wybór wierszy i kompozycje, koncepcja i scenariusz koncertu
- Anna Hajduk-Rynkowicz: fortepian/piano, opracowanie pianistyczne
- Michał Zuń: kontrabas
Anna Riveiro
Pieśniarka, solistka kantoralna, trenerka głosu, gitarzystka, kompozytorka, producentka muzyczna. Śpiewa w wielu stylach i językach wykonując muzykę z różnych epok, tradycji i krajów. Stale koncertuje w Polsce i na świecie. Koncertowała m.in. w Izraelu, Meksyku, Hiszpanii, Francji, Anglii, Niemczech, we Włoszech i w Maroku. Szczególne miejsce w jej repertuarze ma muzyka żydowska a zwłaszcza sefardyjska. Artystka wykonuje rownież pieśni jidisz oraz pieśni hebrajskie, w tym liturgiczne. Jest stale zapraszana na międzynarodowe festiwale w Polsce i na świecie, a jej interpretacje pieśni sefardyjskich uznane zostały za wzorcowe w programie UNESCO dotyczącym języków zagrożonych wymarciem.
Bilety: 30 zł od 17.02 w BOK i na bielanski.waw.pl
Miejsce: Bielański Ośrodek Kultury, ul. Goldoniego 1.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/miedzy-miloscia-a-wiecznoscia-wiersze-b-lesmiana-anna-riveiro/
27.03 (czwartek), godz. 18:00
BOK-ino „Sezony”
„Sezony” to inteligentna komedia o kryzysie w aktorskim małżeństwie, a jej akcja rozgrywa się w pełnym absurdów teatralnym świecie. W satyryczny sposób opowiada uniwersalną historię o miłości i relacjach międzyludzkich.
Życie prywatne bohaterów filmu miesza się z losami postaci, w które wcielają się na scenie. Trudnym emocjom, które przeżywają, towarzyszy zaskakujący, liryczny humor. Etapy kryzysu małżeńskiego następują niczym sezony w teatrze, a wyjątkowo wybuchowe relacje między mężem i żoną toczą się podczas trzech różnych spektakli: „Piotruś Pan”, „Dom Lalki”, „Sen nocy letniej. Marcin grany przez Łukasza Simlata w swoje osobiste problemy wciąga cały zespół teatralny, co wywołuje wiele komediowych sytuacji. Obok Łukasza Simlata w głównej roli zobaczymy Agnieszkę Dulębę-Kaszę znaną z filmu „Biały potok” i ról teatralnych.
Po seansie spotkanie z Łukaszem Simlatem, które poprowadzi Kaja Klimek.
Bilety: 10 zł, dostępne od 17.02
Miejsce: Bielański Ośrodek Kultury, ul. Goldoniego 1.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/bok-ino-sezony-i-spotkanie-z-lukaszem-simlatem/
29.03 (sobota), godz. 18:00
Wieczór boliwijski
W programie:
- występ artystyczny zespołu PIRIQUINA,
- prezentacja multimedialna Elżbiety Wichrowskiej – Janikowskiej połączona z promocją książki. “Boliwia, ziemia bogini Pachamamy”.
- Imprezie będzie towarzyszyć wystawa fotograficzna z Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykowie pt.: ”W krainie Inków”,
- kiermasz rękodzieła z Ameryki Południowej,
- quiz z nagrodami,
- degustacja przekąsek kuchni boliwijskiej.
Boliwia – kraj gdzie dźwięki, zapachy i kolory współgrają z kulturą starożytnych Inków i górskimi krajobrazami Andów. Podczas wieczoru będą rozbrzmiewać melodie przy akompaniamencie oryginalnych instrumentów tj. bombo, charango, quena, zampońas. Zespół zaprezentuje tradycyjne tańce andyjskie.
Bilety: 35 zł. od 17.02 w BOK i na bielanski.waw.pl
Miejsce: Bielański Ośrodek Kultury, ul. Goldoniego 1.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/wieczor-boliwijski/
II Bielański Festiwal Muzyki Pasyjnej
23 marca 2025 (niedziela)
godz. 12.00
Miejsce koncertu: Parafia Las Bielański ul. Dewajtis 3
koncert inauguracyjny Festiwalu
„Pamiętaj Człowiecze”
Kaja i Janusz Prusinowscy
Na repertuar koncertu złożą się tradycyjne pieśni wielkopostne w wersjach melodycznych z różnych regionów Polski, z żywej tradycji oraz XIX i XX - to wiecznych zapisów i nagrań. Zaśpiewamy z towarzyszeniem liry korbowej, harmonii nożnej i a capella, razem i osobno.
Kaja i Janusz Prusinowscy to małżeństwo zaangażowane głęboko w poznanie i odnowę polskiego tradycyjnego śpiewu i muzykowania, realizujące jednocześnie liczne zakorzenione w tradycji twórcze przedsięwzięcia. Śpiewają pieśni religijne i świeckie na wszelkie okoliczności roku liturgicznego i życia ludzkiego - kolędy, pieśni wielkopostne, wielkanocne i na rozmaite święta, pieśni dziadowskie i liryczne. Są mocno zaangażowani w działalność edukacyjną i popularyzatorską, tworząc interaktywne przedstawienia - koncerty teatru Słuchaj Uchem, nagrywając płyty dla dzieci i z dziećmi - "Kołysała Mama Smoka”, „Kusy Janek”, „Cztery Domy Słońca - Zima, WIosna, Lato, Jesień”. Prowadzą również warsztaty śpiewu i warsztaty tradycyjnej (wiejskiej) gry na skrzypcach. Janusz Prusinowski jest jednym z inicjatorów ruchu odrodzenia muzyki wiejskiej w Polsce. Jest współzałożycielem Domu Tańca, dyrektorem artystycznym Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata i liderem Janusz Prusinowski Kompania, która zagrała setki koncertów z polską muzyka tradycyjną w Polsce, Europie, Azji i Ameryce Północnej oraz nagrała wiele zauważonych i nagradzanych płyt - „Mazurki”, „Serce”. „Po kolana w niebie”, "Po śladach". Kaja i Janusz są rodzicami pięciorga dzieci.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/ii-bielanski-festiwal-muzyki-pasyjnej-pamietaj-czlowiecze-kaja-i-janusz-prusinowscy/
29 marca 2025 (sobota)
godz. 19.00
Miejsce koncertu: Parafia Niepokalanego poczęcia Najświętszej Maryi Panny na Wrzecionie, ul. Przy Agorze 9
Kochanowski i inne pieśni.
Filip Wika i Adam Strug
W koncercie usłyszymy wiersze Jana Kochanowskiego, Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego i Jana od Krzyża w muzycznych opracowaniach kompozytorów - Filipa Wiki i Adama Struga. Wykonawcy przełamują formułę koncertową poprzez angażowanie zgromadzonych do wspólnego śpiewania. Utwory napisane są tak, by już po pierwszym obrocie można było się weń włączyć niezależnie od stopnia wokalnej biegłości.
Filip Wika - fisharmonia, śpiew
Adam Strug – śpiew
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/ii-bielanski-festiwal-muzyki-pasyjnej-kochanowski-i-inne-piesni-filip-wika-i-adam-strug/
30 marca 2025 (niedziela)
godz. 12.00
Miejsce koncertu: Parafia Las Bielański ul. Dewajtis 3
Jezu z miłości na krzyżu rozpięty.
Pieśni pasyjne z Puszczy Zielonej.
W koncercie wystąpią śpiewaczki z parafii Czarnia k. Myszyńca - Antonina i Aleksandra Deptułowe. W śpiewie posługują się skalami muzycznymi wcześniejszymi, niż powszechnie dziś używana skala dur-moll. Teksty pieśni to dzieła najwybitniejszych poetów polskich doby baroku, zaś warianty melodyczne to kurpiowskie endemity występujące jedynie w północno wschodnim Mazowszu. Koncert poprowadzi Adam Strug.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/ii-bielanski-festiwal-muzyki-pasyjnej-jezu-z-milosci-do-krzyza-przybity-piesni-pasyjne-z-puszczy-zielonej/
5 kwietnia 2025 (sobota)
godz. 19.30
Miejsce koncertu: Parafia Św. Zygmunta przy Pl. Konfederacji 55
Księga Hioba
Stanisława Celińska
Bardzo poetycki recital wspaniałej aktorki Stanisławy Celińskiej „KSIĘGA HIOBA” oparty na Starym Testamencie, w tłumaczeniu Czesława Miłosza oraz „Pieśni” i „Trenów” Jana Kochanowskiego w opracowaniu muzycznym i akompaniamencie Tomasza Bajerskiego .
Monodram „Księga Hioba” miał swoją premierę jesienią 1984 roku w Piwnicy Wandy Warskiej w Warszawie, wtedy pod tytułem „De Profundis” („Z otchłani”). Premiera zbiegła się z pogrzebem księdza Jerzego Popiełuszki. Spektakl byłodbierany jako misterium, po zakończeniu którego publiczność wstawała i zamiast klaskać, przez długie minuty trwała w milczeniu.
Stanisława Celińska – jedna z najwybitniejszych i najbardziej znanych polskich aktorek. Współpracowała z czołówką polskich reżyserów i reżyserek: Erwin Axer, Zygmunt Hübner, Jerzy Kreczmar, Olga Lipińska, Andrzej Wajda, Krzysztof Warlikowski i in. Za swe role teatralne uhonorowana m.in.: Feliksem Warszawskim, Grand Prix Festiwalu „Dwa Teatry”, Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza, Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, Nagrodą im. Ireny Solskiej, Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/ii-bielanski-festiwal-muzyki-pasyjnej-ksiega-hioba-stanislawa-celinska/
6 kwietnia 2024 (niedziela)
godz. 19.00
Miejsce koncertu: Parafia Zesłania Ducha Świętego ul. Broniewskiego 44
Stwórco Łaskawy
Maria Pomianowska Trio
Wielki Post to czas pokuty, przygotowujący do przeżycia największych świąt
chrześcijan, Świąt Wielkanocnych. W pierwszych wiekach Wielki Post obejmował
tylko Wielki Piątek i Wielką Sobotę. Do V wieku trwał tydzień, a później, na
pamiątkę czterdziestodniowego postu Jezusa na pustyni oraz czterdziestu lat
wędrowania Izraelitów po ucieczce z Egiptu, został przedłużony do czterdziestu dni.
W czas postu nie wypada grać skocznych polek i mazurków. Jeśli już to smętne
dumki ,nokturny i śpiewać pieśni o tematyce pasyjnej. Zdarzało się, że podczas postu
chowano dzieciom zabawki zostawiając te najbardziej zniszczone, a zamiast bajek
czytano dzieciom żywoty świętych.
Prof. Maria Pomianowska, badaczka i znawczyni kultury ludowej i tradycyjnej
dotarła do najdawniejszych pieśni związanych z okresem Wielkiego Postu. Pieśni,
które były śpiewane w dawnych czasach w oddalonych od głównych skupisk
ludzkich enklawach, zachowały dzięki temu swój świeży niepowtarzalny oryginalny
charakter. Możemy teraz, w dobie rewolucji technologicznych, powrócić do korzeni
naszej kultury i przenieść się wraz z muzykami jej zespołu do czasów bardzo
archaicznych i przypomnieć sobie utwory, dawniej przekazywane tylko w
tradycji ustnej, śpiewane na ziemiach polskich w okresie Wielkiego Postu.
Niezwykłe są instrumenty akompaniujące pieśniom to staropolskie zrekonstruowane
fidele kolanowe - fidel płocka, suka biłgorajska, suka mielecka oraz wspak
Fidel płocka to staropolski instrument smyczkowy pochodzący z wykopalisk
archeologicznych. Oryginał odnaleziono w 1985r. podczas prac prowadzonych w
Płocku. Pochodzenie warstwy zawierającej instrument określono na połowę XVI w.
Jest to jedyny zachowany egzemplarz XVI- wiecznego polskiego ludowego
instrumentu smyczkowego.
Suka biłgorajska to zaginiony staropolski instrument smyczkowy, zrekonstruowany
na podstawie źródeł ikonograficznych, jako że nie zachował się żaden oryginał. Były
to wzmianki prasowe z końca XIXw. oraz akwarela namalowaną przez Wojciecha
Gersona (1895). Suka mielecka zrekonstruowana została na podstawie akwareli
autorstwa Stanisława Putiatyckiego. Wykazuje już więcej cech wiolinizacji niż dwa
wcześniej wymienione instrumenty. Wraz z Andrzejem Kuczkowskim i Ewą Dahlig,
Maria Pomianowska zrekonstruowała trzy zapomniane instrumenty. Opracowała od
nowa zapomnianą praktykę wykonawczą, tworząc autorską technikę gry, styl
wykonawczy oraz repertuar.
Zespół zrekonstruowanych fideli kolanowych składa się z instrumentów w różnych
rejestrach, od sopranowego do basowego. Wzbogacony jest wspakiem czyli fidelą
należącą do tzw. nowej tradycji. Instrument stworzył współczesny rzeźbiarz
warszawski Andrzej Król. Jego brzmienie mieści się w rejestrze wiolonczeli, ale ma
bardzo charakterystyczną etniczną barwę.
Maria Pomianowska- śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, suka mielecka, oprac.
utworów, kierownictwo artystyczne
Aleksandra Kauf- Tyrał -śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, wspak
Anna Klimczyk-śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, wspak
Trio to unikalna formacja złożona z młodych utalentowanych artystek oraz ich
profesor. W trio usłyszą państwo studentkę (Anna Klimczyk) i absolwentkę
(Aleksandra Kauf).
Artystki współpracują od 2016 roku koncertując w Azji (Chiny, Japonia, Wietnam,
Korea etc) Afryce (RPA, Egipt, Tunezja etc.) i Ameryce. ( USA, Kanada). W
repertuarze mają między innymi programy muzyki folkowej, programy łączące
muzykę klasyczną z muzyką ludową ( F.Chopin, S.Moniuszko, W.Lutosławski,
K.Szymanowski), tańce i melodie z XVI i XVII wiecznych tabulatur organowych i
lutniowych, kompozycje Piotra z Grudziądza, Mikołaja z Radomia, autorskie utwory
Marii Pomianowskiej przeznaczone na tak nietypowy skład oraz programy z muzyką
polsko-azjatycka i polsko-afrykańską.
Maria Pomianowska
Profesor doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka,
kompozytorka i pedagog. Profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor
międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. 27 lat temu wspólnie z Ewą
Dahlig i Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała rekonstrukcję zaginionych
staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej, fideli płockiej i suki
mieleckiej. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalność związaną z
muzyką etniczną „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym (Katedra
Wiolonczeli i Kontrabasu) w AM w Krakowie. Są to studia I i II stopnia.
Artystka wydała 29 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało polskie oraz
międzynarodowe nagrody ( m.innymi World Music Charts Europe, Songlines
magazine). Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach
koncertowych. ( między innymi: Royal Albert hall (Londyn), Kennedy Center
(Waszyngton), Lincoln Center (Nowy Jork), Izumi hall (Osaka), Mozart hall (Tokio),
Kiara hall(Sapporo). Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami
między innymi: Yo Yo Mą, Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo
Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh.
W latach 1997-2002 jako ambasadorowa RP w Japonii zaprzyjaźniła się z całą
rodzina cesarską koncertując i komponująca muzykę dla Jej wysokości cesarzowej
Michiko.
Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi,
pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i
indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Nawiązana
przez Akademię Muzyczną w Krakowie współpraca z Normal University w Qanzhou
(Chiny) umożliwia artystce poprzez coroczne projekty ze studentami chińskim,
promocję muzyki polskiej na szeroką skalę.
W 2014 wraz z Ewą Dahlig wydała publikację pt „Fidele kolanowe.
(Re)konstrukcja”. W 2020 wydała pierwszy w historii podręcznik do gry na
zrekonstruowanych staropolskich instrumentach smyczkowych. Komponuje muzykę
do sztuk teatralnych oraz filmów.
Ważniejsze odznaczenia i nagrody:
Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-brązowy (2010),
„Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011),
Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011),
Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego ( 2016) ,
Nagroda Norwida w dziedzinie muzyki (2018)
Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-srebrny (2019).
Nagroda im. Witolda Hulewicza ( 2019),Nagroda Mediów Publicznych (2023).
Nagroda Fryderyka oraz platynowa płyta za muzykę do filmu „Chłopi”(2024)
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/ii-bielanski-festiwal-muzyki-pasyjnej-stworco-laskawy-maria-pomianowska-trio/
13 kwietnia 2025 (niedziela)
godz. 19.15
Miejsce: Kościół Parafii Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych, ul. Conrada 7
Stabat Mater
Giovanni Battista Pergolesi
Zaledwie 25- letni kompozytor Giovanni Battista Pergolesi – stworzył arcydzieło Stabat Mater, które zadziwia sugestywnością muzycznej treści i klarownością konstrukcji.
Mimo niewielkiej obsady utwór mieni się od urzekających melodii, przejmujących arii i efektownych przebiegów instrumentalnych. Właśnie ta szczególna siła ekspresji zapewniła Pergolesiemu wiodące miejsce wśród licznych twórców mierzących się z opowieścią o Matce Boskiej bolejącej pod krzyżem na przestrzeni ostatnich trzystu lat.
Dramatyczny opis cierpiącej Matki Bożej, patrzącej na męczeńską śmierć jedynego syna, jest stale obecny w dziełach takich twórców, jak Gioacchino Rossini i Giuseppe Verdi, zaś w XX wieku choćby Karol Szymanowski, Arvo Pärt czy Krzysztof Penderecki.
Wykonawcy:
Aleksandra Resztik – sopran
Aneta Łukaszewicz – mezzosopran
Orkiestra Kameralna Varsovia Ensemble pod dyrekcją Włodzimierza Promińskiego
Orkiestra kameralna Varsovia Ensemble
Powstała w 2003 roku z inicjatywy I skrzypka Kwartetu Camerata - Włodzimierza Promińskiego. Orkiestra koncertowała w prestiżowych salach w Polsce. Uczestniczyła także w tournée w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie osiągnęła spektakularny sukces na III Festiwalu Muzyki Klasycznej w Al-Ain. Występowała także w Abu Dhabi.
Varsovia Ensemble ma w swoim repertuarze utwory z różnych epok – od baroku po muzykę współczesną m.in. Mozarta, Schuberta, Mendelssohna–Bartholdy’ego, Szostakowicza, Góreckiego, Griega, Kilara.
Aneta Łukaszewicz
Mezzosopran. Z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza (2004). Za wyróżniające wyniki w nauce otrzymywała stypendium Ministra Kultury. W trakcie studiów rozpoczęła działalność koncertową, biorąc udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych Bacha, Haendla, Vivaldiego, Pergolesiego, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Szymanowskiego i Mahlera. W repertuarze operowym zadebiutowała na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie partią Filipiewny w studenckiej realizacji Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego (2001). Grała także Cornelię w Juliuszu Cezarze Haendla, Marcelinę i Cherubina w Weselu Figara Mozarta, Volpina w Aptekarzu Haydna, Lolę w Rycerskości wieśniaczej Maschaniniego.
Aleksandra Resztik
Śpiewaczka, doktor sztuk muzycznych, pedagog, menedżer kultury.
Jako solistka Warszawskiej Opery Kameralnej Aleksandra Resztik kreowała przede wszystkim postaci w operach W.A. Mozarta: Czarodziejski flet, Królowa Nocy (R. Silva, R. Peryt), Uprowadzenie z seraju, Blonda, (R. Silva, R. Peryt), Dyrektor teatru, Mme Herz (T. Karolak, R. Peryt), Wesele Figara, Barbarina (Z. Graca, R. Peryt), Wielka Msza c-moll Sopran solo (R. Zimak) i in. Śpiewaczka współpracuje również z Polską Operą Królewska, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Podlaską w Białymstoku oraz Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie interpretuje rolę Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie (D. Runtz, N. Zur, M. Klauza, G. Berniak, M. Sompoliński.
Link do strony: https://bielanski.waw.pl/ii-bielanski-festiwal-muzyki-pasyjnej-stabat-mater-giovanni-battista-pergolesi/
Napisz komentarz
Komentarze