Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
środa, 16 kwietnia 2025 05:39
Reklama
TYLKO U NAS

„Od Kolonii Kościuszki do Zatrasia” - pokaz zdjęć z prelekcją wzbudził duże zainteresowanie

Stowarzyszenie Zatrasie zorganizowało w bibliotece pokaz archiwalnych zdjęć z prelekcją. Wydarzenie wzbudziło bardzo duże zainteresowanie wśród mieszkańców dzielnicy, którzy proszą o kolejne

W tym artykule przeczytasz o:

  • pokazie archiwalnych zdjęć z prelekcją o historii Zatrasia;
  • przedwojennych projektach zagospodarowania Kolonii Kościuszki i Chemicznego Instytutu Badawczego;
  • starodrzewiu jakie odziedziczyli mieszkańcy Zatrasia;
  • unikatowych zdjęciach z budowy Zatrasia;
  • projektach Jacka Nowickiego;
  • planach na kolejne prelekcje z pokazem zdjęć.

5 kwietnia o godz. 12:00 odbył się pokaz zdjęć z prelekcją pt. „Od Kolonii Kościuszki do Zatrasia”, który odbył się w Wypożyczalni nr 138 Biblioteki Publicznej przy ul. Broniewskiego 9A. Pokaz został zorganizowany z inicjatywy Pani Magdaleny Nowickiej, córki głównego projektanta osiedla - prof. arch. Jacka Nowickiego. Był to idealny moment do opowiedzenia historii zarówno Zatrasia, ale i o tym, co znajdowało się w tym miejscu jeszcze przed wojną, a także opowiedzenie o innych realizacjach Jacka Nowickiego na terenie Żoliborza. Kilka dni wcześniej obchodziliśmy 20. rocznicę śmierci architekta.

Wnętrze biblioteki było całkowicie zapełnione

Historia zapomnianej kolonii miejskiej na Burakowie

Podczas I części prelekcji, którą miałem możliwość poprowadzić pokazałem mapę z przełomu XIX i XX wieku. Pokazałem na niej pograniczne esplanady Cytadeli, Miasteczko Powązki, koszary rosyjskie, Powązkowskie Letnie Baraki wraz z Polem Wojennym, czy też młyny ze składnicą mąki, które znajdowały się na terenie obecnego Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej oraz w granicach dzisiejszego Skweru im. Aleksandry Piłsudskiej. Po przyłączeniu w 1916 r. Żoliborza do Warszawy przystąpiono do zaprojektowania nowej dzielnicy. O ile dzisiejszy Stary Żoliborz, który niegdyś nazywany Nowym Żoliborzem to tereny dzisiejszego Żoliborza Historycznego, rozciągającego się na wschód od dzisiejszej ul. Ks. Popiełuszki (d. Stołecznej). Początkowo miało to wyglądać zupełnie inaczej. Oprócz słynnego projektu Antoniego Jawornickiego i Józefa Jankowskiego, którzy zaprojektowali całą al. Wojska Polskiego połączoną z pl. Gwardii na Cytadelii, przecinając pl. Inwalidów, miała kończyć się na monumentalnym półkolistym pl. Grunwaldzkim. Od tego placu miały rozchodzić się promieniste ulice: Artylerii, Kawalerii, Lotnictwa, Marynarki i Piechoty, a także przebiegająca po łuku ul. Łączności. To właśnie nią w założeniach z końca lat 20. można było przejść od terenu należącego do Klasztoru Sióstr Zmartwychwstanek do Chemicznego Instytutu Badawczego (dziś Instytutu Chemii Przemysłowej). Podczas pokazu miałem możliwość zaprezentowania tych założeń, które zostały zrealizowane w niewielkim stopniu.

Żródło: "Żelazo-Beton" 1919-1929

Tuż na tyłach Chemicznego Instytutu Badawczego powstała kolonia miejska na Burakowie, zwana także Kolonią im. Tadeusza Kościuszki. Na planie litery „V” w 1926 r. wybudowano zespół budowlany według projektu Oskara Sosnowskiego składający się z 16 domów. Były to czworaki zaprojektowane w trzech typach w stylu narodowym - tzw. „dworkowym”. Na tyłach kolonii znajdował się zieleniec. Kolonia ta przetrwała do Powstania Warszawskiego. Same ruiny kolonii przertwały do przełomu lat 50. i 60. Wśród nielicznych zrujnowanych domów mieszkały tam jeszcze ostatnie rodziny.

Nowe osiedle wśród przedwojennego starodrzewia

Mimo zniszczeń wojennych, wśród ruin Kolonii Kościuszki zachowały się liczne drzewa. Zdjęcia z końca lat 20. świadczą, że w obrębie Kolonii Burakowskiej znajdowały się niemałe drzewa. Patrząc z perspektywy ul. Krasińskiego od strony pl. Wilsona, ciężko dostrzec jakiekolwiek inne drzewa, poza tymi w obrębie Kolonii Kościuszki, którą można dostrzec na horyzoncie.

Zatrasie w budowie - narożnik ul. Krasińśkiego i Przasnyskiej. W dalszym tle widoczne bocznice kolejowe wraz z Centralą Handlu Sprzętem Medycznym (późniejszy Cezal) oraz SPC Żoliborska stojące na terenach Żoliborza Przemysłowego. Fot. J. Nowicki (1963 r.) Archiwum Muzeum Architektury we Wrocławiu

Po przeprowadzeniu kwerendy zbiorów prof. arch. Jacka Nowickiego w Muzeum Architektury we Wrocławiu, udało mi się znaleźć kolorowe klisze, na których znajdowały się zdjęcia z czasów budowy Zatrasia. Dzięki uprzejmości Muzeum Architektury, zdjęcia te zostały zdigitalizowane. Efekty tych prac okazały się niesamowite. Udało się uzyskać nie tylko kolorowe, ale bardzo wyraźne zdjęcia. W większości były to zdjęcia wykonane przez samego Jacka Nowickiego. Fotografie wykonano między marcem 1962 a II połową lat 60. Głównie są to zdjęcia wykonane z budowy pierwszych trzech kolonii osiedla, czyli dokładnie tam, gdzie wcześniej znajdowała się Kolonia Kościuszki. To właśnie w tej części osiedla projektanci starali się zachować jak najwięcej drzew. Były to przede wszystkim dorodne kasztanowce czy klony. Wzdłuż ul. Krasińskiego i na historycznym odcinku przebiegu ul. Przasnyskiej do dziś rosną przepiękne morwy. Wiele z tych drzew nie tylko do tej pory przetrwała, ale już na początku lat 60. miały one potężne korony. Ponadto na tych zdjęciach można było zauważyć baraki robotniczne, które powstały najprawdopodobniej na początku lat 50. Niektóre z nich dotrwały jeszcze do końca lat 60. Stały one głównie na terenie dzisiejszego parku osiedlowego.

Modelowe osiedle w oparciu o założenia „Jednostki sąsiedzkiej”

Zatrasie jako osiedle „za trasą” wybudowano w kwartale ul. Broniewskiego, Krasińskiego, Przasnyskiej i Elbląskiej. Pierwotnie zstanowiło ono część studium Żoliborza Zachodniego. Wraz z Sadami Żoliborskimi miało tworzyć jego założenie urbanistyczne nowego osiedla Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Projekt powstawał w pracowni architektonicznej nr 2 pod kierownictwem Jacka Nowickiego. Po jego wyjeżdzie na półroczne stypendium Forda do USA okazało się, że zastępująca go arch. Halina Skibniewska chciała do końca projektu kierować pracownią. Nowicki miał być jedynie asystentem. Ostatecznie w ramach kompromisu powołano nową pracownię - nr 4, która podzieliła pracę nad studium Żoliborza Zachodniego. Halina Skibniewska kontyniowała pracę nad osiedlami znajdującymi się po północnej stronie planowanej trasy N-S (ul. Broniewskiego) - Sadami Żoliborskimi, zaś Jacek Nowicki zaprosił do pracowni Tadeusza Fiećkę, Wacława Materskiego, Jerzego Osuchowskiego, a także architektę krajobrazu Wandę Staniewicz.

Makieta prototypowej wersji zespołu I kolonii Zatrasia (Krasińskiego 38, 38ABC) Fot. Maria Chrząszczowa 1961 r.

Głównymi założeniami projektowymi nowego osiedla była szkoła usytuowana w centralenj części, ciąg zieleni z szerokim deptakiem łączący park osiedlowy z poszczególnymi koloniami, przedszkolem, domem społecznym, kinem, dwoma domami dla samotnych, a także dużymi zespołami handlowymi wraz z garażami boksowymi. Nowicki wzrorując się na przedwojennym żoliborskim osiedlu WSM, zaprojektował 8 jednostek (kolonii). W każdej z nich zaprojektował 3 typy budynków zarówno niskich jak i wysokich. Każda z tych kolonii miała nieco ponad 200 mieszkań. Każdy dziedziniec posiadał plac zabaw dla dzieci najmłodszych, a także liczny drzewostan. Głównymi założeniami „Jednostki sąsiedzkiej” było zaprojektowanie osiedla w taki sposób, żeby nie trzeba było przechodzić przez ulicę. Siecią ciągów pieszych można było bez problemu puścić dzieci z domu do szkoły, na plac zabaw, do sklepu czy domu społecznego, który niestety nie powstał.

Kolejne pokazy?

Sala biblioteki pękała w szwach. Zainteresowanie było tak duże, że część osób stała na korytarzu. Coraz więcej osób pyta, kiedy odbędzie się kolejny pokaz. Są też osoby, które nie mogły dotrzeć i chciałyby powtórki. Znajwiększym zaskoczeniem było, że na pokazie pojawiła się pani, która jest prawniczką jednego z mieszkańców Kolonii Kościuszki. Jak się okazuje, rodzina pozostała na Żoliborzu. Dzięki jej uprzejmości przekazała Stowarzyszeniu rodzinne zdjęcia, na których widnieje dom przy ul. Rohatyńskiej 13. Zachowały się także protokoły, w których opisano wspomnienia jej pradziadka z okresu Powstania Warszawskiego.

Na zdjęciu przemawia Pani Magdalena Nowicka - córka głównego projektanta. Po prawej stronie Wiktor Zając, prezes Stowarzyszenia Zatrasie

Obecnie trwają przygotowania nad kolejnymi pokazami. Kolejne planowane jest w II połowie maja.

Pokaz odbył się pod honorowym patronatem Burmistrz Dzielnicy Żoliborz Renaty Kozłowskiej. Współorganizatorem była Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy w Dzielnicy Żoliborz, zaś partnerami byli Stowarzyszenie Żoliborzan i Muzeum Architektury we Wrocławiu. Gazeta Żoliborza objęła to wydarzenie patronatem medialnym. 

Wiktor Zając, Stowarzyszenie Zatrasie
 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
słabe opady deszczu

Temperatura: 12°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1010 hPa
Wiatr: 17 km/h

Reklama
Reklama
Reklama