Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:15

Otwarcie linii tramwajowej do Wilanowa

We wtorek, 29 października, we wczesnych godzinach porannych, do Miasteczka Wilanów dojechał pierwszy tramwaj z pasażerami. To najdłuższy – od kilku dekad – nowy odcinek warszawskiej sieci tramwajowej. Trasa łącząca Wilanów z centrum, Żoliborzem i Bielanami oraz Ochotą powstała także dzięki środkom z Unii Europejskiej.
  • Źródło: UM Warszawa

W tym artykule przeczytasz o:

  • otwarciu trasy tramwajowej do Wilanowa
  • unijnym wsparciu dla budowy
  • skróceniu czasu dojazdu z Żoliborza i Bielan do Wilanowa
  • kiedy na Stegny? 

Nowo uruchamiany odcinek trasy tramwajowej wzdłuż ulic Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej – od skrzyżowania ze Spacerową do Miasteczka Wilanów – liczy 6,5 km. Po drodze tramwaj zatrzymuje się na 12 nowych przystankach.

Przyjechałem o godz. 7:00 rano do Wilanowa „szesnastką” – szybko i wygodnie – z przystanku przy ul. Goworka. Podobnie komfortowo i dwukrotnie szybciej niż autobusem dotrą od dziś tramwajami do centrum mieszkańcy Wilanowa – mówił podczas inauguracji trasy prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.

To najdłuższy odcinek tramwajowy uruchomiony w Warszawie od lat 50. XX w. i jeden z najdłuższych ciągów komunikacji szynowej oddawanych w ostatnich dekadach (centralny odcinek II linii metra miał ok. 6,5 km, a najstarszy odcinek linii M1 – ok. 11 km). To także jeden z najdłuższych odcinków tras tramwajowych w kraju.

Ta trasa tramwajowa będzie jeszcze dłuższa, dlatego że w połowie przyszłego roku oddamy odnogę na Stegny. To pokazuje jak bardzo poważnie traktujemy komunikację miejską. I że mimo licznych przeciwności losu – pandemii, wojny za naszą wschodnią granicą i tego, jak traktowany był budżet miasta stołecznego Warszawy przez poprzedni rząd – jesteśmy w stanie realizować wielkie, ważne dla mieszkańców miasta inwestycje. Inni o wielkich projektach tylko opowiadają, my je realizujemy – dodał Rafał Trzaskowski.

Więcej o trasach tramwajowych do Wilanowa pisaliśmy tutaj:

Trasa z unijnym wsparciem

Podczas oficjalnego otwarcia nowego połączenia tramwajowego w stolicy prezydent Rafał Trzaskowski podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do wybudowania tej trasy. Wspomniał również o wsparciu finansowym z budżetu Unii Europejskiej.

Szanowny Panie Prezydencie, po raz kolejny gratuluję. Jesteśmy bardzo dumni, że kolejna inwestycja finansowana ze środków unijnych została niemal w całości zrealizowana, a tramwaj od dzisiaj już jeździ. Ta inwestycja to przykład, jak bardzo dobrze stolica realizuje zadania z zakresu transportu publicznego. Gratuluję dzisiaj również mieszkańcom Wilanowa, którzy zyskali bardzo przyjazny, ekologiczny środek komunikacji – mówiła Katarzyna Zielińska-Heitkötter z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Inwestycja została współfinansowana ze środków POIiŚ (Nr POIS.06.01.00-00-0033/16 Tytuł: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą Faza I). Całość dofinansowania dla projektu wyniosła 518,27 mln zł, w tym dla kontraktu D+E (budowa nowej trasy) – 169,4 mln zł.

Unia Europejska to wielkie projekty, wielkie idee, ale też inwestycje służące na co dzień mieszkańcom miast. Takim projektem jest tramwaj do Wilanowa dofinansowany z funduszy europejskich. Komisja Europejska z niecierpliwością czeka na kolejne, które będzie mogła wesprzeć unijnymi środkami – dodał Przemysław Kalinka z przedstawicielstwa KE w Polsce.

W pół godziny do centrum

Z Wilanowa wyruszają dwie linie tramwajowe: 14 – prowadząca do Politechniki i na Ochotę oraz 16, która dowozi pasażerów na Marszałkowską, a dalej do ronda Radosława i pętli Piaski (połowa kursów na skróconej trasie do Muranowskiej). Tramwaje linii 14 odjeżdżają w godzinach szczytu co 8 minut, a linii 16 – co 4 min. W ciągu godziny przewidziano więc 22-23 odjazdy. W sumie na tory w Warszawie wyjeżdża teraz codziennie rekordowa liczba tramwajów: planowo 456 składów (do tej pory we wrześniu było 427 składów).

Docelowe czasy przejazdu zostaną wprowadzone po zakończeniu wszystkich prac w pasie drogowym. Dziś tramwaje poruszają się obok budowy. Na trasie do Wilanowa wciąż obowiązują czasowe organizacje ruchu, z tymczasowymi przejściami czy przejazdami przez torowisko. Po zakończeniu prac zostaną wprowadzone na skrzyżowaniach priorytety dla tramwajów, co znacząco skróci czas przejazdu.

Ta inwestycja była niebywale skomplikowana – to nie tylko kilometry torów i sieci trakcyjnej, ale też gigantyczna przebudowa w środku miasta związana z budową ulic, chodników, ścieżek rowerowych. Zaangażowało się w nią setki niezwykle kompetentnych ludzi i dziś chciałbym im wszystkich bardzo podziękować – to oni najlepiej wiedzą, ile zarwanych nocy, ile stresu, ile serca trzeba oddać, żeby dziś świętować sukces – mówił Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

O linii numer 16, która powróciła po latach na warszawskie ulice i jeździ trasą z bielańskich Piasków do Miasteczka Wilanów pisaliśmy tutaj:

Kiedy na Stegny?

Poszczególne elementy trasy tramwajowej do Wilanowa oddawane są etapowo. We wrześniu 2023 r. tramwaje wróciły na Puławską, gdzie – na skrzyżowaniu z Goworka – powstały nowe rozjazdy. W maju 2024 r. tramwaje pojechały ulicami Goworka, Spacerową i Gagarina do krańca Sielce. Teraz przyszła pora na najdłuższy odcinek – do Miasteczka Wilanów. W połowie 2025 r. tramwaje dojadą ul. Św. Bonifacego do pętli Stegny. Zakończenie zasadniczych robót drogowych w ciągu Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej nastąpi w III/IV kwartale 2025 r.

Transport publiczny jest dla nas bardzo ważny, ale myślę, że jest również wizytówką Warszawy. Ja dużo jeżdżę po Polsce i wszędzie słyszę, że tak jak dobrze jeździ się komunikacją miejską w Warszawie, tak nie jeździ się w żadnym innym polskim mieście. Przepraszam więc inne miasta, ale... bierzcie z nas przykład. Dlatego dziś dla nas jest wielki dzień, ale też zobowiązanie, żeby na tym nie poprzestawać. Mamy więc w planach tramwaj na Zieloną Białołękę. W projekcie są też kolejne linie metra i obiecujemy mieszkańcom Warszawy, że będziemy tak działać dalej – mówiła Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.

O linii nr 19, która powrócić ma na stołeczne ulice po zakończeniu budowy odgałęzienia na Stegny, można przeczytać w tym miejscu:


Źródło: UM Warszawa

Źródło: UM Warszawa

Źródło: UM Warszawa

Źródło: UM Warszawa


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.