Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:49

Architektki Żoliborza - relacja z wykładu o Barbarze Brukalskiej i o Halinie Skibniewskiej

[Tylko u nas!] W czwartek 22 sierpnia odbył się plenerowy wykład poświęcony architektkom Żoliborza. W Parku Sady Żoliborskie była okazja, żeby posłuchać wykładu poświęconego nie tylko samej Barbarze Brukalskiej i Halinie Skibniewskiej, ale w ogóle o architekturze Żoliborza z okresu międzywojennego i powojennego.
Architektki Żoliborza - relacja z wykładu o Barbarze Brukalskiej i o Halinie Skibniewskiej

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • wykładzie, który odbył się w ubiegły czwartek w plenerze;
  • tym, jak wyglądał wykład w parku;
  • wyjątkowych architektkach żoliborskich.

Wykład poświęcony obu architektkom zorganizował Salto Bar, który powstał po długiej przerwie w działalności gastronomicznej w budynku przy ul. Sady Żoliborskie 4, w którym wcześniej mieścił się Pawilon Kulturalny. Była to niezwykła okazja, aby sobie odświeżyć i zagłębić wiedzę o dwóch wyjątkowych architektkach, które miały ogromny wkład nie tylko w architekturę, ale i w układ urbanistyczny znacznej części dzielnicy. W końcu sam Park Sady Żoliborskie łączy nie tylko otaczające go mniejsze jednostki Osiedla Sady Żoliborskie, lecz jest też częścią pasma spinającego Żoliborz Centralny z Żoliborzem Zachodnim. Pasmo to przecina się z ul. Ks. Popiełuszki, gdzie przechodząc na drugą stronę wchodzimy do Parku Żołnierzy „Żywiciela”, będącym parkiem osiedlowym Żoliborza Centralnego, gdzie największym punktem orientacyjnym jest Teatr Komedia wraz ze Społecznym Domem Kultury. Zarówno budynek SDK-u, jak i najbliżej znajdujące się tam kolonie były dziełem Barbary i Stanisława Brukalskich.

Przewodniczka warszawska - Monika Kieca (Stolica Dobrych Historii)

Wykład poprowadziła Monika Kieca (Stolica Dobrych Historii), która na co dzień jest przewodniczką po Warszawie i warszawskich muzeach. Jest wielką miłośniczką architektury i miejskich rozwiązań przestrzennych, w szczególności jest miłośniczką modernizmu z okresu międzywojnia. Jest pomysłodawczynią i prowadzącą miejskie spacery pod szyldem Stolicy Dobrych Historii, którą można odnaleźć na portalu społecznościowym Facebook.

O godzinie 19:00 przybył tłum ludzi, który rozlegał się aż do pobliskiego placu zabaw. Do tego wszystkiego dopisała świetna pogoda.

Żoliborz jako nowa dzielnica po odzyskaniu przez Polskę niepodległości

Monika Kieca swoją opowieść skoncentrowała nie tylko na samych postaciach dwóch architektek. Przewodniczka chcąc wprowadzić słuchaczy w temat idei projektowania jakim przyświecały Barbarze Brukalskiej i Halinie Skibniewskiej przy projektowaniu swoich osiedli, przytoczyła genezę, w jaki sposób Żoliborz zaczął być projektowany po 1918 r. Wyjaśniła na czym polegały osie kompozycyjne głównych arterii na Żoliborzu, podkreślając tu rolę Antoniego Jawornickiego. Chodzi oczywiście o układ ulic i placów, które wyznaczyły poszczególne kwartały, w których zaczęły powstawać poszczególne osiedla, m.in. układ ul. Mickiewicza, ul. Krasińskiego, ul. Słowackiego (wcześniej ul. Marymonckiej), Alei Wojska Polskiego, ul. Ks. Popiełuszki (wcześniej Stołecznej) i ul. Potockiej, a także pl. Wilsona, pl. Inwalidów i ostatecznie niezrealizowanego według pierwotnych założeń pl. Grunwaldzkiego.

Wykład cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem

Modernizm w obliczu wielkiego kryzysu

Prowadząca wykład zwróciła uwagę na rolę wielkiego kryzysu w polskiej architekturze. W latach 20. XX w. dominował styl narodowy. Żoliborz znany był ze swojej architektury dworkowej zarówno w budownictwie jednorodzinnym, ale i wielorodzinnym, często budowanym przez spółdzielnie. Zaczęto poszukiwać rozwiązań zdecydowanie bardziej oszczędnych w architekturze. Tak też awangardowe grupy De Stijl, a po niej polska grupa Blok, a później Preasens wyszły na przeciw oczekiwaniom społeczeństwa. Były to grupy zrzeszających awangardowych twórców, zwolenników konstruktywizmu i funkcjonalizmu w sztuce. To właśnie do grupy Preasens należeli m.in. Barbara i Stanisław Brukalscy.

Budynek C na IV kolonii Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej od strony ul. Płońskiej (obecnie Próchnika)

Barbara Brukalska

Podczas prelekcji Monika Kieca zwróciła uwagę na modę jaką kierowała się Barbara Brukalska w swoim ubiorze zarówno w latach 20., jak i 30., m.in. Barbara Brukalska daje się poznać w swojej awangardowej fryzurze „na chłopczycę”. Przewodniczka opowiedziała także o domu własnym Brukalskich przy ul. Niegolewskiego 8. Słynny dom z 1927 r. był absolutnym ewenementem, jeśli chodzi o architekturę polskiego funkcjonalizmu. Prelegentka podkreśliła zarówno na wygląd zewnętrzny budynku, ale i na podział funkcjonalny domu. To co przyciąga wzrok patrząc na dom z ulicy, jest charakterystyczny balkon podobny do balkonu domu Rietvelda w Utrechcie. Z kolei wnętrze domu zostało zaprojektowane na otwartym planie z pracownią projektową na antresoli.

Barbara Brukalska w 1927 r. - źródło: archiwum rodzinne

O ile w domu Państwa Brukalskich kuchnia była pomieszczeniem, w którym gotowała służąca, to sama Barbara Brukalska zaprojektowała innowacyjne rozwiązanie projektując kuchnie w poszczególnych koloniach Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Po raz pierwszy taka kuchnia zadebiutowała na IV kolonii przy ul. Krasińskiego 18. Funkcjonalne rozplanowanie kuchni, łącznie z wyposażeniem było rewelacyjnym rozwiązaniem. Nie było to już zamknięte pomieszczenie, lecz była to wnęka, którą współcześnie nazywamy aneksem kuchennym. Zarówno rozplanowanie szafek, usytuowanie kuchni i zlewozmywaka były bardzo starannie przemyślane. Rozwiązania te były w sporej mierze zaczerpnięte z tzw. Kuchni frankfurckiej.

Halina Skibniewska

W drugiej części wykładu Monika Kieca opowiedziała o Halinie Skibniewskiej, która była główną projektantką Osiedla Sady Żoliborskie. Za największe dzieło Skibniewskiej uznaje się Sady I, które jako pierwsze osiedle Żoliborza Zachodniego było bardzo innowacyjne jak na przełom lat 50. i 60. Istotną rolę odebrała „skala człowieka”, nieprzypadkowe usytuowanie budynków, wyłącznie ruchu kołowego wewnątrz zespołu, tereny zabaw dziecięcych, itd. Całą koncepcję Żoliborza Zachodniego zaczynała projektować z Jackiem Nowickim. Początkowo cały projekt miał się składać z budynków niskich. Później z uwagi na coraz większe odgórne naciski, dalsze etapy Sadów i sąsiedniego Zatrasia zostały przeprojektowane wraz z postępującą typizacją, oszczędnościami i obowiązującymi w tamtym czasie normatywami. Natomiast istotną rolą w tym założeniu była zieleń. W przypadku jednego z budynków projektantka ocaliła dwie morwy, przesuwając bieg schodów przed wejściem.

Halina Skibniewska na Sadach Żoliborskich, 1965, fot. Marian Sokołowski/PAP. Za Culture.pl

Rola architektek w tworzeniu nowoczesnej dzielnicy

Oczywiście to tylko maleńka dawka tego, o czym prowadząca mówiła podczas tego niespełna dwugodzinnego wykładu. Historia dwóch architektek dwóch różnych pokoleń pokazuje jak obie awangardowe, progresywnie myślące o sztuce budowania i projektowania osiedli, zaprojektowały wartościowe pod względem urbanistycznym osiedla. Ich wykład pokazuje, że oznaczał coś więcej niż tylko projektowanie nowych domów. Jest to tym bardziej istotne w czasach, kiedy budowa nowych osiedli rzadko łączy się z tworzeniem jakichkolwiek wartościowych przestrzeni. Dziś trudno szukać nowych założeń urbanistycznych, gdzie uwzględnione zostają zarówno zieleńce, tereny rekreacyjne czy tzw. urządzenia społeczne, tj. osiedlowa szkoła, przedszkole, dom kultury, itp.

 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.