Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:26

WSM od budowy VII kolonii do wybuchu wojny

[Tylko u nas!] Po wybudowaniu sześciu pierwszych kolonii na Żoliborzu, Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa przystąpiła do dalszej rozbudowy. W 1930 r. przydzielono do WSM nowe tereny pod budowę VII i VIII kolonii. Do 1939 r. wybudowano niespełna trzy kolonie między ul. Płońską (dziś Próchnika) a ul. Słowackiego.
WSM od budowy VII kolonii do wybuchu wojny
Odbitka z monografii "Spółdzielczość Mieszkaniowa w Polsce", nakładem Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, Warszawa 1938
VII kolonia

Projekt dwóch budynków dla VII kolonii opracowali Barbara i Stanisław Brukalscy. Oba budynki rozmieszczono na osi północ-południe - po łuku - między ul. Płońską a ul. Sierpecką. W związku z kryzysem gospodarczym na początku lat 30. XX w. dokonano wielu zmian w projekcie tej kolonii. Budynek A stanowi pierzeję ul. Suzina. Długi klatkowiec o zaokrąglonym kształcie pierwotnie posiadał charakterystyczne pasy międzyokienne pomalowane w ciemnoszarym kolorze. Z kolei budynek B to galeriowiec podzielony trzema wysuniętymi w formie ryzalitów klatkami schodowymi. Elewacja od strony dziedzińca stanowi trzy płaszczyzny. Pierwszą płaszczyzną jest elewacja samej bryły budynku mieszkalnego, drugą zaś murek osłonowy poszczególnych galerii, który przecinał się z trzecią płaszczyzną, która stanowiła ściany ryzalitów pionów komunikacyjnych. Po wojnie kompozycja elewacji dwukrotnie została zmieniona, co niekorzystnie wpłynęło na wystrój architektoniczny budynku.

VII kolonia - budynek A przed wojną

Budynek A oddano do użytku 12 grudnia 1932 r. Z kolei roboty ziemne pod budowę budynku B ruszyły 21 lipca 1933 r. Budynek ten oddano do użytku 9 listopada 1934 r.

VIII kolonia kolonią „kryzysowa”

Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa otrzymała grunt od Ministerstwa Robót Publicznych pod budowę VIII kolonii między ul. Krechowiecką, Sierpecką, Suzina i Słowackiego. Projekt tej kolonii wykonali projektanci grupy „U” (Urbanistyka): Jan Chmielewski oraz Juliusz Żakowski. 

VIII kolonia od strony dziedzińca Fot. Wiktor Zając (maj 2024 r.)

Grupa ta powstała przy Biurze Planu Regionalnego Warszawy. Architekci nadali kolonii kształt prostokąta, z dużym otwartym dziedzińcem z 15-metrowym prześwitem od strony ul. Sierpeckiej. Wysokość zabudowy została zróżnicowana na 4 i 5-kondygnacji. Budowę sfinansowano z kredytu zaciągniętego w Banku Commerciale Italiana oraz z wpłat dokonanych po podpisaniu umów patronackich z monopolami tytoniowym i spirytusowym oraz z lokat Związków Zawodowych Pracowników Kolei.

Dziedziniec VIII kolonii - stan sprzed 1939 r. 

Kamień węgielny pod budowę kolonii położono 20 czerwca 1931 r., a pierwsze mieszkania oddano w marcu 1932 r. W kolonii zaprojektowano 185 mieszkań. Budynek VIII kolonii z prostokątnym dziedzińcem miał różne rozwiązania komunikacji pionowej. W części budynku znajdziemy tradycyjne klatki schodowe, ale także znane już z IV i VII kolonii galerie.

IX kolonia do wybuchu wojny

Ta kolonia powstała jako ostatnia przed wybuchem wojny, lecz została ona w pełni ukończona dopiero po wojnie.

Barbara i Stanisław Brukalscy opracowali projekt IX kolonii 1936 r., która powstała na zachód od kolonii VII. Projekt przewidywał budowę 4 budynków: budynku A (Sierpecka 5) jako budynku współśrodkowego z domem B VII kolonii oraz budynku B kolonii IX o uskokowym planie. Z kolei na zachód i na północ od budynku B przewidziano budowę budynku C i D. Ostatecznie do wybuchu wojny udało się zrealizować tylko trzy budynki.

Budowa IX kolonii - stan z 1938 r.

Budowa kolonii odbywała się seriami, żeby nie czekać do zakończenia prac względem wszystkich budynków. Pierwsza część budynku A powstawała między czerwcem 1937 a marcem 1938 r. Budynek nie był w pełni ukończony, ponieważ północną część terenu zajmowała prochownia. Fragment znajdujący się bliżej ul. Sierpeckiej został ukończony dopiero po wojnie.

IX kolonia (po lewej widoczny budynek B VII kolonii, po prawej budynek A kolonii IX. Fot. Edmund Kupiecki (1970 r.)

Z kolei w czerwcu 1938 r. rozpoczęto budowę budynku B (Próchnika 8A), którą zakończono w listopadzie tego samego roku. Natomiast budynek C (Próchnika 8) realizowano od sierpnia 1938 do czerwca 1939 r. Przy tych dwóch budynkach można zauważyć pewne nowe rozwiązania estetyczne w architekturze tych budynków. W przypadku budynku B można zauważyć bulaje (okrągłe okna). Mimo, że z daleka struktura tynków zdaje się zbliżona do tej na budynku A, chociażby z uwagi na znajdujące się boniowania, kolorystykę czy cegłę klinkierową, to budynku B i C zastosowano po raz pierwszy tynki drapane, które towarzyszyły także w powojennych realizacjach Barbary i Stanisława Brukalskich.

Budynek B dawniej IX - dziś X kolonii (Próchnika 8B Fot. Wiktor Zając (maj 2024 r.)

Zamierzoną zmianą charakteru detalu w nowych budynkach Brukalscy rozpoczęli projektowanie w duchu architektury inspirowanej formami modernistycznymi w sposób dyskretny przeszli do projektowania w charakterze bardziej dekoracyjnym. Ten sposób projektowania nazwano Stylem ‘37. Był on bliski również wielu innym modernistycznym architektom. W podobny sposób projektował Bohdan Pniewski, ale i młodsze pokolenie architektów, którzy ten styl kontynuowali jeszcze w latach powojennych.

Budynek C IX kolonii (Próchnika 8C) Żródło: Fotopolska.eu

Oryginalnym rozwiązaniem było zastosowanie w budynku C „miękkich”, sferycznych ścianek osłonowych w pionach komunikacyjnych. Niestety podczas ostatniego remontu wklęsła ściana w formie łuku została przekształcona w linię łamaną składającą się z 4 płaszczyzn, które dzielą pionowe boniowania. Zniknęły także boniowania na grzbietach ściany osłonowej, które dochodziły do otworów okiennych klatek schodowych.

Budynek C po zmianie kompozycji elewacji ścian osłonowych pionów komunikacyjnych po remoncie Fot. Wiktor Zając (maj 2024 r.)

O powojennej rozbudowie IX kolonii więcej przeczytacie w kolejnym artykule. 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.