Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:14

Spółdzielnia samowolnie zlikwidowała zabytkowe ławki

[Tylko u nas!] Administracja Osiedla WSM Żoliborz II zniszczyła zabytkowe ławki w strefach wejściowych do budynku przy ul. Broniewskiego 6. Przeprowadzony remont stref wejściowych nie miał zgody od konserwatora zabytków, ani nie był zgłoszony do organu architektoniczno-budowlanego. Administracja Osiedla w tej sprawie zupełnie milczy.
Spółdzielnia samowolnie zlikwidowała zabytkowe ławki
Wykuta ławeczka przy jednym z wejść do klatki schodowej przy ul. Broniewskiego 6

Autor: Wiktor Zając

Remont czy dewastacja?

Budynek przy ul. Broniewskiego 6 znajduje się na Osiedlu Serek Żoliborski zbudowanym w latach 1957-61, zaprojektowanym przez znanego żoliborskiego architekta i urbanistę prof. Jacka Nowickiego. Od 2018 r. obszar układu urbanistycznego i zespołu budowlanego osiedla znajduje się w gminnej ewidencji zabytków (GEZ), a także osiedle objęte jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Żoliborza Południowego. Administracja Osiedla WSM Żoliborz II, która administruje Osiedlem Serek Żoliborski w ostatnim czasie zleciła remont podestów przed wejściami do klatek schodowych budynku przy ul. Broniewskiego 6. Podczas tych prac ekipa remontowa wykuła zabytkowe ławki wykonane z płyt lastrykowych, podpartych na bloczkach z cegły silikatowej. Ławki te stanowiły charakterystyczny dla Serka detal architektoniczny i element kompozycyjny elewacji budynku. Na Serku analogiczne ławki znajdziemy także w budynkach przy ul. Broniewskiego 4, ul. Krasińskiego 35 i 39. Podobne rozwiązania architektoniczne możemy znaleźć na wielu powojennych osiedlach również związanych z Warszawską Spółdzielnią Mieszkaniową.

Wykuta ławka przy jednym z wejść do klatki schodowej przy ul. Broniewskiego 6 (os. Serek Żoliborski)

Charakterystyczne ławeczki w strefach wejściowych możemy również znaleźć kilkaset metrów dalej, bo na Żoliborzu Centralnym, a dokładniej na XI i XII kolonii (ul. Sarbiewskiego 2 i ul. Ks. Popiełuszki 14). Budynki te (wg projektu Barbary i Stanisława Brukalskich) były pierwszymi wybudowanymi w zniszczonej podczas wojny Warszawie (1946-47 r.).

Ławeczka będąca drobną formą architektury w strefie wejściowej na XI kolonii WSM-ŻC (ul. Sarbiewskiego 2)
Spółdzielnia milczy...

Dnia 10 kwietnia b.r. Stowarzyszenie Żoliborzan wystąpiło mailowo do Działu Technicznego Administracji Osiedla WSM Żoliborz II z zapytaniem czy WSM uzyskała zgodę konserwatora zabytków oraz organu architektoniczno - budowlanego na usunięcie lastrykowych ławeczek. Niestety okazało się, że Stowarzyszenie nie otrzymało żadnej odpowiedzi. Z kolei 22 kwietnia nasza redakcja wystąpiła z tym samym pytaniem do Dyrektora Osiedla Cezarego Kurkusa, powołując się na maila wysłanego przez Stowarzyszenie Żoliborzan. Mimo to, Administracja Osiedla w dalszym ciągu nie udzieliła w tej sprawie żadnej odpowiedzi zarówno redakcji, jak i stowarzyszeniu.

Na Serku jeszcze w trzech budynkach możemy znaleźć charakterystyczne ławki w strefach wejściowych. Powyżej strefy wejściowe Krasińskiego 35
Wykuto ławki bez wiedzy i zgody konserwatora

Z odpowiedzi z dnia 22 kwietnia b.r. na wniosek o udostępnienie informacji publicznej p.o. Kierownika Wydziału Zabytków Warszawy Lewobrzeżnej Kinga Bogdanowska-Dzigowska poinformowała, że organ konserwatorski nie wydawał decyzji pozwalających na przeprowadzenie prac polegających na wykuciu ławek znajdujących się przy wejściu, a także nie opiniował w formie zaleceń prac tego typu na Broniewskiego 6. „Zgodnie z art. 39 ust. 3 Prawa budowlanego z dnia 07 lipca 1994 r. pozwolenia na prace budowlane przy budynkach i obszarach ujętych w gminnej ewidencji zabytków wydawane są przez organ administracji architektoniczno – budowlany w uzgodnieniu z właściwym miejscowo Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. W tej sprawie jednakże do tutejszego Urzędu nie trafiło pismo z prośbą o uzgodnienie takiej decyzji, zgodnie z danymi zawartymi w systemie elektronicznym” - dodała Kinga Bogdanowska-Dzigowska.

Broniewskiego 6 z wykutą ławką
Co na to Urząd Dzielnicy Żoliborz?

Nasza gazeta zwróciła się z zapytaniem do Urzędu Dzielnicy Żoliborz, czy Wydział Architektury i Budownictwa wydał pozwolenie na remont stref wejściowych do budynku przy ul. Broniewskiego 6, a także czy prace te dopuszczały rozbiórkę ławek?

Jak poinformowała rzecznik prasowy Urzędu Dzielnicy Żoliborz Donata Wancel, że po zweryfikowaniu wniosków i zgłoszeń od Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, żaden nie dotyczył wyrażenia zgody na prowadzenie robót związanych z remontem stref wejściowych do budynku przy ul. Broniewskiego 6. „Jednocześnie informuję, że wystąpiliśmy do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o przeprowadzenie kontroli w tym zakresie” - dodała rzecznik prasowy Urzędu Dzielnicy Żoliborz.

Duży a mały WSM

Trudno nie zauważyć jak duży jest dysonans w zarządzaniu między dużym a małym WSM. Mały WSM, czyli Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa „Żoliborz Centralny” powstała w wyniku wydzielenia się Osiedla WSM Żoliborz I z dużego WSM (z siedzibą przy ul. Elbląskiej 14) na początku lat 90. Wchodząc na portal dużego WSM możemy zobaczyć wielkie hasło „100 lat tradycji”. Niemniej nie trudno zauważyć, że od dłuższego czasu władze Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej zwalczają wszelką ochronę konserwatorską swoich powojennych zasobów. Przykładem jest chociażby toczące się postępowanie sądowe ws. wykreślenia Osiedla WSM Zatrasie z gminnej ewidencji zabytków o czym pisaliśmy w artykule: Sąd wykreślił Zatrasie z ewidencji. Konserwator wpisze je do rejestru, a także głośna afera w związku z planami nadbudów starych zasobów na Bielanach: Mieszkańcy i władze Bielan przeciwko patodeveloperce w WSM

Niewątpliwie WSM „Żoliborz Centralny” jest tego zaprzeczeniem. Zasoby wydzielonej Spółdzielni przeszły całkowitą renowację poszczególnych kolonii, a Zarząd Spółdzielni stara się dbać o zachowanie unikatowego charakteru osiedla. Odwiedzając poszczególne kolonie trudno nie zauważyć wyremontowane elewacje, zachowane i odrestaurowane detale architektoniczne, wyremontowane klatki schodowe czy pięknie zadbaną zieleń na dziedzińcach. Warto jednocześnie zaznaczyć, że obszar Żoliborza Centralnego ma potrójną ochronę konserwatorską, poprzez wpis obszarowy Żoliborza Historycznego, wpis zespołu urbanistyczno-budowlanego Żoliborza Centralnego czy też indywidualne wpisy poszczególnych budynków, będących w rejestrze zabytków.

XI kolonia WSM-ŻC (ul. Sarbiewskiego 2)

 

Czy WSM dobrowolnie przywróci historyczne ławki czy też faktycznie będzie potrzebna interwencja nadzoru budowlanego i konserwatora zabytków? Zapewne do tego tematu niebawem wrócimy.

Zachowana ławka na Krasińskiego 39


 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.