Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:19

Wiosna na Mazowszu. Wywiad z Izabelą Stelmańską

Na Mazowszu, jak w całej Polsce, pogoda jest coraz bardziej wiosenna. Izabela Stelmańska zastępczyni Dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie i prezeska Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, opowiada o tym, gdzie najlepiej wypocząć wiosną.

Mateusz Durlik: Wiosna przyszła trochę wcześniej niż powinna, ale z punktu widzenia turystyki to chyba dobrze, prawda?

Izabela Stelmańska: Wiosenna pogoda zawsze sprzyja aktywności i podróżom.

 

Jeżeli mieszkaniec Warszawy lub okolic chciałby teraz, na początku wiosny, pójść na spacer, to gdzie powinien się udać?

Tam, gdzie budzi się wiosna. Na tereny zielone. Tam, gdzie można pooddychać świeżym powietrzem i zapomnieć o zimowym zamknięciu. Zima nie sprzyjała w tym roku większej aktywności. Pogoda była niestabilna. Wiosna powoduje w nas wewnętrzną potrzebę kontaktu z budzącą się do życia naturą. Dlatego proponuję spacer i chodzi mi nie tylko o lasy, ale także o skanseny, które dają niesamowitą możliwość aktywnego wypoczynku. Niezmienniepolecam też rzeki i kajaki. W kwietniu zapowiadane są pierwsze zorganizowane spływy.

 

Właśnie chciałem zapytać o to, kiedy ruszą pierwsze spływy!

20 kwietnia odbędzie się pierwszy spływ na Wkrze „Czysta Wkra”. Ale pamiętajmy, że rzeki to również szlaki rowerowe, które są poprowadzone wzdłuż nich. Ci, którzy nie lubią kajaków, mogą wsiąść na rower i podziwiać rzekę z tej perspektywy.

 

Wspomniała pani o skansenach. Jakie skanseny pani poleca?

Jest ich trochę. Rekomenduję Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu i Muzeum Wsi Radomskiej. Te skanseny będą teraz zachęcały nas wielkanocnym wystrojem. Pod względem tradycji wielkanocnych ciekawy jest również skansen Zagroda Kurpiowska w Kadzidle niedaleko Ostrołęki. No i oczywiście mamy Skansen Osadnictwa Nadwiślańskiego wWiączeminie Polskim. W każdym z nich można spotkać zupełnie odmienną architekturę i poznać różne zwyczaje, które dawniej były praktykowane w poszczególnych regionachnaszego województwa.

 

Czy są jakieś miejsca, do których warto się udać w kontekście bardziej kulinarnym?

Ubóstwiam takie miejsca jak Młyn Gąsiorowo niedaleko Pułtuska, ponieważ dominuje w nich kuchnia regionalna. Właściciele, których dość dobrze poznałam, zebrali przepisy odokolicznych, starszych mieszkańców, żeby odtworzyć to, jak się kiedyś gotowało.Gospodynie gotowały w sposób prosty korzystając z tego, co było dostępne w danym miejscu i o danej porze roku.

 

Trudno mi sobie wyobrazić, żeby restauracja, która podaje wyłącznie najprostsze dania, utrzymała się na rynku. Chyba trzeba te potrawy trochę uwspółcześnić?

Jasne, że tak. Ale Młyn Gąsiorowo słynie z tego, że jest dość wierny tradycji. Podobnie jak ostrołęcka Karczma Ostoja. Nie zapominajmy, że możemy też ruszyć szlakiem Mazowieckiej Michy Szlacheckiej, który w głównej mierze osadzony jest w okolicy Siedlec.

 

Czym się różni kuchnia szlachecka od nieszlacheckiej?

Zasobnością. Kuchnia szlachecka prezentowała zupełnie inne, bardziej zamożne potrawy na stole, dużo więcej mięsa, gdy kuchnia chłopska o wiele częściej korzystała z ziemniaków.

 

Z perspektywy czasu wszyscy zachwycają się raczej kuchnią biedoty niż tą szlachecką.

Dokładnie tak. Niesamowita jest kuchnia kurpiowska opierająca się przecież na składnikach, które można było pozyskać z lasu albo uprawianych na nieurodzajnych kurpiowskich piaskach.

 

A tę szlachecką kuchnię, gdzie można spotkać?

Wydaje mi się, że szczególnie warto odwiedzić Dwór Mościbrody, który zainicjował szlak Mazowieckiej Michy Szlacheckiej. Można tam posmakować kuchni szlacheckiej i przy okazji spacerować w pięknych okolicznościach przyrody, ponieważ jest tam odrestaurowany dwór, restauracja i stawy. Warto odwiedzić również zamek w Pułtusku, który także uczestniczy w tym szlaku.

 

Najedzeni możemy ruszyć w dalszą drogę. Czy jest jakaś rekomendowana ścieżka, trasa, szlak, na które najlepiej udać się z dziećmi?

Nie znakujemy szlaków w ten sposób. Dzięki oznaczeniom PTTK możemy dowiedzieć się jak trudna jest dana trasa. Mazowieckie szlaki są przeważnie prowadzone po bardzo łagodnych terenach i każdy, niezależnie od poziomu zaawansowania i sprawności fizycznej, sobie poradzi.

 

Gdybyśmy mieli skategoryzować Mazowsze przez pryzmat osób o upodobaniach mniej lubiących aktywny wypoczynek, to jakie atrakcje można by im zaproponować?

Jest taki pogląd, że Mazowsze jest płaskie, dla leniuchów. Nic bardziej mylnego. Są miejsca i atrakcje, w których możemy zasmakować trochę więcej adrenaliny. Można podróżować mało oczywistymi szlakami rowerowymi, które prowadzą przez lasy. Można nurkować w nowo otwartym, najgłębszym w tej części Europy basenie do nurkowania w Mszczonowie.

 

Wiemy, że na wiosnę ludzie zjeżdżają na Podlasie, żeby oglądać, jak kwitną kwiaty. Czy są na Mazowszu takie miejsca, w których można obserwować odżywającą po zimie przyrodę?

Każdy las będzie nam to oferował. Są oczywiście szczególnie ciekawe miejsca, w których możemy oglądać ożywającą przyrodę, jak na przykład ogrody botaniczne. Wielbicielomprzyrody polecam też Puszczę Kozienicką. Spacer po puszczy daje naprawdę niesamowite wytchnienie.

 

Jeśli miałaby pani do wyboru Puszczę Kampinoską i Kozienicką, to którą by pani wybrała?

Zdecydowanie Puszczę Kozienicką. Jest tam o wiele spokojniej i mniej ludzi. Kampinos jest oczywiście piękny, ale Puszcza Kozienicka bardziej sprzyja wyciszeniu. Chociaż oczywiście miłośnicy adrenaliny również znajdą w niej coś dla siebie. Przez Puszczę Kozienicką prowadzi świetny szlak gravelowy dla rowerzystów.

 

Jeśli Puszcza Kozienicka to rowerem czy spacerem?

Zdecydowanie spacer. Wolę spacerować – to daje większą wolność i swobodę. Nie wszędzie dojadę rowerem. Spacer daje więcej możliwości.

 

Czy do sezonu turystycznego należy się przygotować w jakiś specyficzny sposób?

To, o czym ja zawsze zapominam, to rozgrzewka, żeby nas potem wszystko nie bolało. Jeżeli wybieramy rower, warto wykonać przegląd techniczny. Wypożyczając kajak, za przygotowanie do sezonu odpowiada wypożyczalnia. Tam, gdzie wybieramy sięindywidualnie, powinniśmy przejrzeć sprzęt i zaopatrzyć się w takie przedmioty, jak choćby woda i apteczka.

 

Są osoby, które potrafią rozbijać namioty w środku lasu. Czy są miejsca, które rekomendujecie do takich pomysłów?

My takich rekomendacji nie mamy, ale wiem, że są grupy, które udają się na noc do lasu i nocują w hamakach. To coraz bardziej popularne. Nadleśnictwo Kozienice wyznaczyło specjalny obszar leśny do nocowania „na dziko”. Każda aktywność na świeżym powietrzu,jeżeli nie wpływa negatywnie na otoczenie jest warta praktykowania, szczególnie wiosną gdy potrzebujemy więcej kontaktu z przyrodą.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.