Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:34

Czy psychoterapia jest skuteczna w leczeniu depresji?

Niestety, depresja już dawno temu stała się powszechnym problemem. Na tyle powszechnym, że zasłużyła sobie na niechlubne miano choroby cywilizacyjnej. Nikt nie jest odporny na depresję – dziecko, osoba starsza czy w sile wieku, bogaty przedsiębiorca, sławny aktor, prosta szwaczka, nauczyciel, lekarka czy pielęgniarz – wszyscy mogą zapaść na depresję. Na szczęście temat ten jest coraz szerzej dyskutowany, co zdejmuje z niego swoiste tabu. O depresji trzeba bowiem mówić, normalizować ją i otoczyć ludzi dotkniętych tą okropną chorobą należytą opieką.

Depresja to podstępna choroba, która może rozwijać się bardzo długo praktycznie niezauważona, a gdy już jej objawy się nasilą, może całkowicie sparaliżować człowieka, zabrać mu energię i motywację do działania. W takich sytuacjach nawet najprostsze czynności, jak wstawanie z łóżka czy dbanie o własną higienę przerastają całkowicie osobę chorą. Nie jest to objaw lenistwa, to objaw choroby, dlatego takim osobom należy się mądre wsparcie, pomoc i zrozumienie. Osoby chore potrzebują też leczenia. A czy psychoterapia może pomóc radzić sobie z depresją? Przeczytaj!

Czym jest depresja?

Depresja to choroba, która może rozwijać się w ukryciu. Atakuje umysł człowieka, zaburzając pracę neuroprzekaźników w mózgu i sprawiając, że życie wydaje się puste i pozbawione jakiegokolwiek sensu oraz znaczenia. Nie należy mylić depresji, prawdziwej, poważnej choroby, z chwilowym obniżeniem nastroju czy po prostu złym humorem.

Depresja to, niestety, słowo bardzo często nadużywane i używane w złym kontekście. Człowiek, który po prostu pewnego ranka obudził się w złym humorze, czy doświadcza spadku nastroju z powodu jednego ciężkiego dnia w pracy, nie ma depresji, jest po prostu smutny. Z depresją wiąże się obniżony poziom nastroju, który utrzymuje się przez kilka tygodni. Wcale nie musi mieć też realnej przyczyny – realną przyczyną takiego stanu rzeczy są tu bowiem nie czynniki zewnętrzne, a właśnie choroba, która atakuje mózg i zaburza jego równowagę biologiczną.

Depresja może być chorobą śmiertelną i o tym też należy głośno mówić – nieleczona depresja w skrajnych sytuacjach doprowadzić może do prób targnięcia się na własne życie. Osoba chora przytłoczona chorobą i nierzadko niezrozumieniem ze strony społeczeństwa może w ten sposób próbować zakończyć ogromne wewnętrzne cierpienie, które przeżywa każdego dnia. Jednak prawdziwym rozwiązaniem jest podjęcie odpowiedniego leczenia. Psycholog w Warszawie, psychiatra czy psychoterapeuta – miasto to oferuje szeroki wybór wybitnych specjalistów, gotowych zaoferować swoją pomoc. Cierpienie na depresję wymaga profesjonalnego wsparcia. Jeżeli doświadczasz objawów depresji, nie wahaj się szukać pomocy. Podobnie, jeśli podejrzewasz, że ktoś z Twoich bliskich może cierpieć na depresję, również poszukaj dla niego wsparcia. Pamiętaj, osoba dotknięta chorobą potrzebuje Twojej obecności i wsparcia, nawet jeśli nie jest w stanie tego wyraźnie okazać.

Objawy depresji

Depresja może bardzo długo nie dawać żadnych widocznych objawów, dlatego jest tak groźną chorobą. Latami może rozwijać się w ukryciu, a zmiany mogą następować bardzo powoli i przez długi czas być niezauważalne. Może zacząć się od stopniowego obniżenia poziomu nastroju, coraz większego poczucia zmęczenia i stopniowej utraty zainteresowania dawnym hobby czy spotkaniami towarzyskimi. Człowiek chory może powoli odcinać się od świata, mieć problemy z koncentracją, snem, pamięcią, wykonywaniem własnych obowiązków, dbaniem o siebie i innych.

Może też nie być zainteresowany podtrzymywaniem znajomości i relacji, co może prowadzić do coraz większego poczucia izolacji i osamotnienia, a to w rezultacie może jeszcze bardziej pogarszać stan chorego.

Osoba chora może doświadczać też myśli samobójczych, podejmować próby samobójcze czy wykazywać się zachowaniami autoagresywnymi. Może mieć też większą skłonność do uzależnień – będzie robić bowiem wszystko, by choć trochę rozładować to nieznośne, ogromne i wewnętrzne napięcie, które ciągle musi znosić jej psychika.

Czy psycholog może pomóc radzić sobie z depresją?

Na szczęście społeczeństwo wie już coraz więcej na temat depresji. Temat depresji przestaje być tematem tabu, a więc coraz więcej chorych otrzyma fachową pomoc, której tak bardzo potrzebuje. W przypadku depresji pierwszym, co może przyjść na myśl, gdy myślisz o leczeniu, jest farmakoterapia.

To prawda, farmakoterapia jest bardzo skuteczna i pozwala na odzyskanie utraconej równowagi chemicznej w mózgu, ale czy to wszystko? A co z wizytą u psychologa? Również ta forma pomocy jest bardzo ważna. Psycholog zdecydowanie może pomóc radzić sobie z depresją.

Bardzo często wizyta u psychologa to ten pierwszy, tak bardzo potrzebny krok do zrozumienia, co się dzieje, czym jest depresja i do rozpoczęcia leczenia. Psycholog ma wiedzę na temat depresji i może uświadamiać ludzi na jej temat, tłumaczyć mechanizmy działania, wspierać i oferować konkretną pomoc – również z udziałem innych profesjonalistów, w tym psychoterapeutów.

Terapia psychologiczna wymaga mnóstwa pracy ze strony osoby chorej. To długotrwały proces, który na szczęście odbywa się pod okiem doświadczonego terapeuty, który nie rozwiąże co prawda problemów za osobę chorą, ale będzie towarzyszył w tym procesie, wspierał i nigdy nie zostawi samotnie na drodze do pełniejszego, bardziej satysfakcjonującego i wolnego od depresji życia.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.