Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:42

Bar u Araba – jak żoliborscy przedsiębiorcy walczyli o swoje

Bar U Araba przez 40 lat wrósł w krajobraz Kępy Potockiej. Po trudnym dla całej branży gastronomicznej okresie pandemii problemy się nie skończyły.
Bar u Araba  – jak żoliborscy przedsiębiorcy walczyli o swoje

Autor: Mateusz Durlik

Obecny właściciel kupił ten bar w 1983 roku, kiedy wrócił z zagranicy. „Wyczytałem w gazecie, że ktoś chce sprzedać bar. Przyjechałem w znane mi miejsce, bo chodziliśmy tu z kolegami z liceum na piwo. Ten bar wcześniej prowadził Sabur, prawdziwy Arab. Dlatego do tej pory bar nazywa się U Araba”. 

W 2022 roku nad Arabem zawisł topór urzędniczego kata. „Bar U Araba zlikwidowany. Czekali rok na pismo z urzędu” – pisał portal „TuStolica”. „Bar U Araba kończy działalność!” – wieściła „Północna Ćwiartka”. „Dramatyczny apel właścicieli kultowego baru na Żoliborzu. Czy to jego koniec po 33 latach?” – stawialiśmy pytanie w „Gazecie Żoliborza”. 

Problemem okazały się miejskie procedury. Bar funkcjonuje w pawilonie posadowionym na działce należącej do dzielnicy. Pan Krzysztof wraz żoną dzierżawili ją od niemal 40 lat. 

Urzędniczy pat

„Kończyła nam się umowa dzierżawy. Przez 40 lat bez problemu nam ją przedłużali” – mówi Krzysztof Łysakowski, współwłaściciel „U Araba”. Jednak tym razem pojawiły się problemy. Sytuację wyjaśnia miejski radny Kacper Pietrusiński (KO): „Wyglądało to tak, że przez lata te krótkoterminowe dzierżawy były przedłużane i nie było żadnego problemu. W pewnym momencie pojawił się pewien, wydaje się, że zorganizowany proceder prowadzony przez ludzi, którzy znaleźli sobie sposób na prosty zarobek”. 

Według Pietrusińskiego wspomniany proceder miał polegać na tym, że pojawili się ludzie, którzy polowali na dzierżawców krótkoterminowych i zgłaszali się jako chętni w celu przejęcia miejsc stworzonych wieloletnią pracą przez kogoś innego. Sprawa baru U Araba to, zdaniem radnego, jeden z przypadków takiego działania. To była nowa i mocno niejasna sytuacja. Urzędnicy byli w kropce, nie byli pewni, co zrobić – wskazuje Pietrusiński.

Oddajcie dorobek życia

Sytuacja skomplikowała się jeszcze bardziej, gdy okazało się, że choć działka jest miejska, to budynek jest naszą własnością – opowiada Krzysztof Łysakowski. Właścicielom baru przedstawiono rozwiązanie, które miało polegać na tym, że dzierżawa nie zostanie przedłużona, obiekt zostanie wystawiony w przetargu, a dzielnica zapłaci Łysakowskim za nakłady poczynione przez niemal 40 lat na ten teren i posadowiony na nim budynek. „W pierwszej wersji, według tych przepisów, dzielnica miała nam zapłacić za naniesienia, a my mieliśmy to wszystko oddać. Obiekt miał być wystawiony na konkurs ofert. To tak, jakby chciano zabrać nam dziecko. Włożyliśmy w ten bar mnóstwo serca” – wyjaśnia Małgorzata Łysakowska, współwłaścicielka baru „U Araba ”.

Rozwiązanie w drodze uchwały

Wbrew przeciwnościom sprawę udało się rozwiązać pomyślnie dla właścicieli baru. Rada Miasta podjęła uchwałę, w której wyraziła zgodę na przedłużenie umowy dzierżawcom terenu bez przetargu. „Należy podkreślić, że nie jest to jednorazowy wyjątek, a rodzaj pilotażu” – wyjaśnia radny Pietrusiński. Jak dodaje: „W ślad za tym aktem parę miesięcy później została zmieniona uchwała o wieloletnich dzierżawach, która normuje sytuację miejsc takich, jak to. W Warszawie jest wielu przedsiębiorców, którzy prowadzą na dzierżawach swoje biznesy od wielu lat i mogli zostać w podobny sposób wykolegowani z czegoś, co budowali ciężką pracą przez dużą część życia”. 

Zmiana uchwały o dzierżawach długoterminowych może stanowić remedium na problemy wielu warszawskich przedsiębiorców. Dziś sprawdzeni dzierżawcy mają prawo wystąpić o wieloletnią dzierżawę w trybie bez konkursowym. Według Pietrusińskiego to bardzo dobre rozwiązanie: „Daje stabilizację ludziom, którzy wypracowali sobie markę i wykazali się pewnym dorobkiem. Z drugiej strony miasto na tych umowach zyskuje sprawdzonych kontrahentów, którzy rzetelnie płacą czynsz” – wyjaśnia radny. Wygląda na to, że rozwiązanie to jest korzystne dla obu stron. „Bardzo jesteśmy wdzięczni panu radnemu Pietrusińskiemu i prezydentowi Bratkowi. Włożyliśmy w ten bar mnóstwo serca. Nie zarabiamy tu milionów. To biznes sezonowy. Pracujemy siedem dni w tygodniu po kilkanaście godzin. To całe nasze życie” – z ulgą o rozwiązaniu problemu mówi Małgorzata Łysakowska. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.