Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:16

Dariusz Figura o bieżących wyzwaniach dla Żoliborza i planach na przyszłość

W wywiadzie z radnym miejskim, Dariuszem Figurą omawiane są kluczowe kwestie bieżącej kadencji, takie jak transformacja użytkowania wieczystego i inwestycje oświatowe, a także plany na przyszłość dotyczące infrastruktury, transportu publicznego i studium zagospodarowania Warszawy
Dariusz Figura o bieżących wyzwaniach dla Żoliborza i planach na przyszłość

Autor: Mateusz Durlik

Redakcja: To już Pana kolejna kadencja – jaki był najważniejszy temat, którym się Pan zajmował w tej kadencji?

Dariusz Figura: Myślę, że spośród wielu tematów, warto wspomnieć o jednym istotnym zarówno dla mieszkańców Żoliborza, jak i dla wszystkich mieszkańców Warszawy. Chodzi o nadzorowanie procesu przekształcania użytkowania wieczystego we własność z istotnymi bonifikatami (98% lub 99%) na mocy uchwały, której byłem wnioskodawcą. Już w poprzedniej kampanii zapowiadałem, że chciałbym się tym zająć. Obecnie ten proces jest już w istotnym stopniu ukończony, pomimo początkowych zapowiedzi Prezydenta Trzaskowskiego o wycofaniu się z tych dużych bonifikat. Dzięki temu mieszkańcy Warszawy zaoszczędzili kilkaset milionów złotych, a ich opłaty czynszowe zmalały (zamiast opłat za użytkowanie wieczyste został jedynie znacząco mniejszy podatek od nieruchomości).

Redakcja: A jeśli chodzi o inwestycje lokalne?

Dariusz Figura: W tej kadencji największym wyzwaniem, z punktu widzenia mieszkańców Żoliborza, było dokończenie inwestycji oświatowych rozpoczętych za poprzednich władz dzielnicy, przy współudziale PiS. Po wybudowaniu zespołu przedszkolnego ze żłobkiem przy ul. Rydygiera, udało się zakończyć budowę pięknej i nowoczesnej szkoły przy ul. Anny German na Żoliborzu Południowym. Poza tym, niestety, niewiele się działo, jeśli chodzi o inwestycje na Żoliborzu – obecne władze dzielnicy są tu o wiele mniej ambitne od poprzednich. Z mniejszych tematów można wymienić co najwyżej ograniczoną rozbudowę szkoły przy ul. Mścisławskiej oraz oddanie Centrum Aktywności Lokalnej przy pl. Grunwaldzkim. Należy jednak zwrócić uwagę, że to była dziwna kadencja samorządu ze względu na długotrwały okres pandemii.

R: A jakie są najważniejsze wyzwania inwestycyjne w następnej kadencji?

DF: Na pewno jednym z priorytetów będzie przeprowadzenie procesu budowy zespołu żłobkowo-przedszkolnego na Żoliborzu Artystycznym. Jednak obecny projekt budynku przy ul. Ficowskiego nie wydaje się być dobrym rozwiązaniem – jest przewymiarowany i wymusza istotne wycinki drzew, poza tym nadal są wątpliwości co do zanieczyszczeń gruntów w tym miejscu. Trzeba również pamiętać o pozostałych, mniejszych inwestycjach oświatowych, takich jak rozbudowa niektórych przedszkoli czy modernizacja boisk szkolnych. Nadal istnieje także problem miejsc parkingowych na terenie dzielnicy, mimo wprowadzenia SPPN. Warto również wspomnieć o planach przedłużenia II linii metra z Bródna do węzła Hala Marymoncka oraz kluczową budowę IV linii metra z Tarchomina przez węzeł przy Hali Marymonckiej w kierunku Ronda Radosława ze stacją w okolicy Placu Grunwaldzkiego, co będzie szalenie istotne dla nowych osiedli na Żoliborzu.

Nowa kadencja to także planowane zmiany w Studium Zagospodarowania Warszawy...

Obecnie ten dokument, zgodnie ze zmianami ustawowymi, będzie się nazywał Planem Ogólnym i będzie miał nieco inną formę. Kwestie długofalowego planowania architektonicznego są fundamentalne dla jakości życia mieszkańców, ponieważ określają, co i gdzie może być budowane. W przypadku mieszkańców Żoliborza, najważniejsze będzie zapewnienie, że ruch tranzytowy w miarę możliwości będzie omijał ich dzielnicę. Istotne będzie także zachowanie istniejących terenów zielonych, np. terenów Rodzinnych Ogrodów Działkowych przy Kępie Potockiej.

A jakimi innymi sprawami ogólnowarszawskimi chciałby Pan się nadal zajmować?

Najważniejsze sprawy, którymi chciałbym się nadal zajmować, to problemy rozwoju sieci drogowej i transportu publicznego, zarządzanie gospodarką odpadami komunalnymi oraz kwestie związane z ochroną środowiska. Będę także uważnie kontrolować każdą władzę pod kątem rzetelności i efektywności wydatków, jako osoba całe życie zajmująca się finansami w sektorze prywatnym. Ponadto, będę kontynuować wysiłki w poszukiwaniu nowych rozwiązań pomocy dla seniorów.

Co wyborcy powinni wymagać od radnego? Wiele się mówi o niskiej aktywności radnych...

Ważne jest nawiązanie kontaktu z okręgiem wyborczym, znajomość problemów i kontakt z ludźmi. Staram się być na bieżąco w tych sprawach. Dla mnie jest to naturalne, ponieważ tu się urodziłem, mieszkali moi rodzice i tu mieszkam przez całe życie. Pasję do działalności społecznej odkryłem we wczesnych latach życia.

Jak rozumiem, jeśli chodzi o Pana poglądy, nic się nie zmieniło?

Nie zwykłem zmieniać poglądów. Najkrócej mówiąc, ukształtowały mnie antykomunizm i kościół katolicki. Mam wielki sentyment do lat osiemdziesiątych, nie tylko dlatego, że byłem wtedy młodszy, ale także dlatego, że świat był prostszy, a podział na dobro i zło był oczywisty.

Co jest dla Pana ważne w działalności publicznej?

Przede wszystkim trzeba być przyzwoitym – rzetelność, pracowitość, lojalność wobec ludzi, osobista uczciwość to podstawa. Efekty wykuwają się we współpracy z konkretnymi ludźmi, mieszkańcami, współpracownikami itd. Trzeba również lubić ludzi i chcieć z nimi rozmawiać. Wszyscy, którzy mnie znają, wiedzą, że można ze mną współpracować, niezależnie od barw politycznych. Wszak starałem się reprezentować nasze sprawy na forum Rady Warszawy.

Te wybory będą niecałe pół roku po wyborach parlamentarnych – jaka jest Pana ocena tego, co się stało?

Mimo najlepszego wyniku PiS, efekt nie był dobry. Nowa koalicja, która przejęła władzę, obecnie w wielu sprawach łamie prawo, co przyznają nawet eksperci nigdy nie sympatyzujący z PiS. Skoro jednak obywatele ocenili rządy PiS w ten sposób, to znaczy, że zostały popełnione jakieś błędy. Uważam, że przede wszystkim w formie rządów (brak skromności, zbyt wiele zbyt ostrej propagandy itp.) niż w ich treści.

A kim Pan jest prywatnie? Co jest dla Pana ważne?

Bycie mężem i ojcem trójki dzieci to ważne zobowiązanie, ale też wielka przygoda. Czas dzielę między domem a pracą. Lubię brydża ze znajomymi, dobry film oraz czas spędzony na rowerze lub spacerach z psem. Nie znoszę bezczynności.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Marcin 08.02.2024 13:22
Zgadzam się że projekt przedszkola na Ficowskiego jest przewymiarowany i należałoby go urealnić. Przypominam również że samo ukończenie bodowy szkoły przy German nie zamyka sprawy tej szkoły, gdzie dzieci uczą się na dwie zmiany i brakuje kadry nauczycielskiej. Tutaj także przydałoby się wsparcie radnych. Plus otoczenie szkoły od strony ul. German warto by było zrewitalizować (drzewa, ławki, stojaki rowerowe).

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.