Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:10

Początki „republiki spółdzielczej”. Historia II, III i V kolonii WSM

Po wybudowaniu I kolonii Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej przy pl. Wilsona podjęto decyzję o budowie kolejnych. Spółdzielnia pozyskała od Ministerstwa Robót Publicznych nowe tereny przyległe po drugiej stronie placu - między ul. Krasińskiego i ul. Marymoncką - późniejszą ul. Słowackiego.
Początki „republiki spółdzielczej”. Historia II, III i V kolonii WSM
II kolonia widoczna od strony pl. Wilsona

Autor: nieznany

Źródło: warszawa1939.pl

Pierwsza żoliborska winda w II kolonii WSM-ŻC

W 1927 r. architekt Bruno Zborowski wykonał projekt II kolonii dla Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej na Żoliborzu. Nowy budynek w formie jednego z dwóch punktowców stanowiły dominantę w pierzei pl. Wilsona, składał się także z dwóch symetrycznych skrzydeł stanowiących linię zabudowy ul. Krasińskiego, a także ul. Marymonckiej (dziś ul. Słowackiego), które kończyły się uskokowymi ryzalitami kończącymi się przed ul. Ustronie (dziś ul. Teoplitza). Rzut budynku był zbliżony do litery „V”, a od środka znajdował się półotwarty dziedziniec. W przeciwieństwie do I kolonii Zborowski nie zdecydował się na uwzględnieniu detali historyzujących. II kolonia była pierwszą, która odnosiła się do zasad nurtu modernistycznego. O wyglądzie II kolonii miała odgrywać kompozycja zróżnicowanych zgeometryzowanych brył. Charakterystyczną cechą II kolonii były uskokowe narożniki obu skrzydeł podkreślone narożnymi otworami okiennymi.

Kamień węgielny pod budowę II kolonii położono 29 września 1927 r. Budowę kolonii ukończono dopiero 2 lata później. Jak pisze Łukasz Heyman w „Nowym Żoliborzu 1918-1939” powodem tego było wstrzymanie kredytów przez Komitet Rozbudowy, podwyżka cen cegły, specjalne konstrukcje fundamentów i duża ilość małych mieszkań. Koszt ogólny wyniósł ponad 2 miliony złotych. Ostatnie mieszkania na II kolonii oddano 11 października 1929 r. Zarząd WSM miał problemy finansowe, a sam grunt pod budowę kolonii był niestabilny. Specjalne konstrukcje fundamentów podrożyły inwestycję, innym problemem była firma budowlana „Gogół, Korytowski, Górecki”, która nie dotrzymała terminów i naraziła WSM na spore straty finansowe. Spółdzielnia żeby dokończył budowę powołała własne Społeczne Przedsiębiorstwo Budowlane (SPB).

 

„Wysokościowiec” II kolonii swoją formą miał być dopasowany względem budynku Spółdzielni  Mieszkaniowej „Feniks” znajdującego się między wlotem ul. Słowackiego i ul. Mickiewicza. Oba budynki miały stanowić dominantę dla placu. Na parterze budynku II kolonii znalazła się apteka, która do dziś jest punktem rozpoznawczym na pl. Wilsona, jak i dla samej II kolonii, a także Gospoda Spółdzielcza należąca do Warszawskiej Spółdzielni Spożywców. Pierwotnie na dachu budynku znajdował się taras, który był wykorzystywany do zajęć przedszkolnych. W budynku Zborowski zaprojektował 102 lokale mieszkalne, z 68 lokalami 2-izbowymi. Narożnik budynku II kolonii od strony ul. Krasińskiego został doszczętnie zniszczony w trakcie Powstania Warszawskiego. Po wojnie skrzydło zostało odbudowane w uproszczonej formie. Początkowo zakładano, że odbudowa ta będzie rozwiązaniem przejściowym do czasu rekonstrukcji pierwotnego założenia, co oczywiście nigdy nie udało się przywrócić.

Historia dwóch bliźniaczych kolonii

W 1927 r. Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa zamówiła u dziesięciu architektów projekty III, IV i V kolonii. W przypadku III i V kolonii wygrały projekty Bruna Zborowskiego. Warunkami konkursowymi postawionymi przez WSM był m.in. stosunek procentowy liczby mieszkań 1-, 2-, 3- i 4-izbowych dla jednego budynku 5 - 60 - 30 - 5; wyodrębniona kuchnia, dwustronne przewietrzanie każdego lokalu czy ekonomiczny system budowy.

„Trójka”

Kamień węgielny pod budowę 4-kondygnacyjnego budynku A (Krasińskiego 16) na III kolonii położono 21 października 1928 r. Przekazanie ostatnich w nim mieszkań miało miejsce 11 kwietnia 1930 r. Z kolei kamień węgielny dla 3-kondygnacyjnego budynku B (Suzina 2A) położono 1 maja 1929 r., zaś ostatnie mieszkania oddano 5 listopada 1930 r. Podłużny budynek A z czterema krótkimi skrzydłami po stronie dziedzińca. Na każdym z nich Zborowski powtórzył zabieg z narożnymi oknami, które wcześniej zaprojektował na II kolonii. Na szczycie budynku od strony ul. Filareckiej zaprojektowano mieszkania 4-izbowe z charakterystycznymi narożnymi balkonami. W pozostałych skrzydłach z balkonami znajdują się mieszkania 3-izbowe. Natomiast w pozostałej części dominowały mieszkania 2-izbowe (49 mkw.) - 64 mieszkania na łączną liczbę 96 mieszkań. Innym ciekawym detalem architektonicznym są pilastry będące elementem funkcjonalnym kryjąc w sobie przewody kominowe. Z kolei budynek B usytuowano wzdłuż ul. Płońskiej (obecnie Próchnika). Budynek domknięto niewielkim skrzydłem od strony ul. Suzina od której znajduje się wejście na teren dziedzińca. Budynek posiada liczne ryzality od strony wewnętrznej. W budynku w przeważały 42 lokale 2-izbowe na łączną liczbę 69 lokali. Z kolei 20 z nich były to 1-izbówki. Koszt budowy III kolonii wynosił 2,9 milionów złotych.

„Piątka”

Zbliżoną w swoim układzie przestrzennym do kolonii III była kolonia V przy ul. Marymonckiej 5/13. Usytuowany wzdłuż ul. Słowackiego budynek A nawiązywał do swojego odpowiednika z „trójki” tworzącego linię zabudowy wzdłuż ul. Krasińskiego. Różnice można zauważyć od strony dziedzińca, gdzie można zauważyć inne kompozycje ryzalitów, których jest mniej niż na Krasińskiego 16. Spowodowało to potrzebę wprowadzenia 20 mieszkań 1 1/2 izbowych. Ponadto wprowadzono tam większą liczbę klatek schodowych. W całym budynku Zborowski zaprojektował 108 lokali mieszkalnych. Cały zespół V kolonii budowany był od 15 czerwca 1930 r. do 15 września 1931 r. Budowa V kolonii była nieco tańsza od budowy kolonii III w przeliczeniu na liczbę mieszkań, których było więcej niż na kolonii III. W budynku A wybudowano 108 mieszkań, zaś w budynku B - 75.

Bibliografia: 
1.Łukasz Heyman „Nowy Żoliborz 1918-1939”, Ossolineum, Wrocław 1976;
2.Tomasz Pawłowski, Jarosław Zieliński „Żoliborz. Przewodnik Historyczny”, Rosner&Wspólnicy, Warszawa 2008;
3.Tomasz Pawłowski, Ilustrowany Kalendarz Dzielnicy Żoliborz 2016, Wydawnictwo RM Warszawa 2015;

 


Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.