Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:54

„Każdy z nich jest inny” – wywiad z psychiatrą z żoliborskiej poradni „W zgodzie ze sobą”

O interwencjach kryzysowych, niesieniu pomocy osobom z zaburzeniami i nowatorskich treningach w poradni „W zgodzie ze sobą” opowiada Anastazja Grebień - lekarka psychiatrii w trakcie specjalizacji, z holistycznym podejściem do terapii.
„Każdy z nich jest inny” – wywiad z psychiatrą z żoliborskiej poradni „W zgodzie ze sobą”

Źródło: archiwum poradni

Mateusz Durlik: Co panią motywuje do pracy z pacjentami?

Anastazja Grebień: Lubię pomagać i widzieć pozytywne zmiany. Szczególnie satysfakcjonuje mnie pomoc ludziom z poważnymi schorzeniami – pacjentom ze schizofrenią czy osobom z upośledzeniem, jak również bardzo lubię obserwować, diagnozować, szukać przyczyny, dobierać odpowiedniej farmakoterapii oraz odpowiedniej pomocy psychologicznej/psychoterapeutycznej. Mam już swój wypracowany styl pracy

MD: Zauważyłem, że trafiają do was pacjenci z Ukrainy. Czy są wśród nich tacy, którzy potrzebują terapii przez wojnę?

AG: Przyjmuję w języku rosyjskim i mam dużo pacjentów i z Ukrainy i również Rosji i Białorusi. W poradni są psycholodzy przyjmujący w języku rosyjskim i ukraińskim dzieci i dorosłych. Ostatnio trafił do mnie 7 letni chłopiec do diagnostyki w kierunku spektrum autyzmu, który bardzo ucierpiał podczas głośnych bombardowań, podczas ucieczki z Ukrainy z rodzicami. Na początku wybuchu wojny było dużo pacjentów.

Co wyróżnia waszą poradnię?

Wyróżnia nas to, że nasz zespół składa się z psychologów, psychoterapeutów, psychologa klinicznego i psychiatrów, dietetyka, logopedy, pedagoga co nie jest szczególnie częste. Psycholog kliniczny wspomaga psychiatrę w diagnostyce i razem omawiamy pacjenta i różnicujemy objawy i diagnozę. Chodzi o to, by jak najwcześniej i jak najskuteczniej stwierdzić, czy pacjent wymaga leczenia farmakologicznego, czy wystarczy mu terapia, psychoterapia, a może interwencja kryzysowa lub trening.

Na waszej stronie można wyczytać, że wspieracie zwłaszcza rodziny i dzieci o szczególnych potrzebach. Czym są te szczególne potrzeby?

Chodzi o dzieci z autyzmem, ADHD, zespołem Downa, upośledzeniem, schizofrenią. Ci młodzi ludzie i ich rodziny są absolutnie zagubieni, wystraszeni. Tworzymy fundację, która takim dzieciom będzie mogła pomóc. Odpowiedzią na te szczególne potrzeby są również grupy wsparcia dla rodziców i organizowane przez nas treningi dla dzieci i nastolatków, jak i dla osób dorosłych.

Treningi w poradni psychologicznej? Na czym one polegają?

To warsztaty dla osób z różnymi potrzebami. Prowadzimy treningi z asertywności w komunikacji, z radzenia sobie z ADHD, grupa wsparcia dla rodziców osób w spektrum autyzmu, czy spotkania, podczas których uczestnicy dowiedzą się jak walczyć ze stresem. Program przewiduje od 10 do 12 spotkań z trenerem, który jest psychologiem klinicznym. Sama biorę udział w tych treningach i mogę szczerze powiedzieć, że to działa.

Organizujemy też dni otwarte, podczas których można odbyć półgodzinną bezpłatną konsultację, lub 50 min z 50% zniżką, podczas której można dowiedzieć się czy pacjent powinien udać się do specjalisty, a jeśli tak, to do jakiego. Może się zdarzyć, że nie będzie potrzebna wizyta u psychologa czy psychiatry, ale spotkanie w ramach interwencji kryzysowej.

Czym jest interwencja kryzysowa?

Kryzys psychiczny, potocznie nazywany załamaniem nerwowym, to dramatyczny moment lub wydarzenie w życiu człowieka, które powoduje znaczącą zmianę w biegu jakiegoś procesu, sytuacji lub życia człowieka (więcej można się dowiedzieć na naszej stronie internetowej www.wzgodzie.pl). Interwencja kryzysowa obejmuje od 3 do 6 spotkań, prowadzi spotkania psycholog interwencji kryzysowej, który ma do tego uprawnienia. Miałam pacjentkę, która przyszła do mnie po leki twierdząc, że ma depresję zdiagnozowaną przez psychoterapeutkę spoza naszej przychodni. Miała dość skomplikowaną sytuację, bo choć pozornie niczego w jej życiu nie brakowało – dobra praca, rodzina, dorosłe dzieci – to spotykały ją pewne problemy, jak choćby małżeńska zdrada. Pani została skierowana na interwencję. Wystarczyły dwa spotkania w ramach interwencji kryzysowej, żeby pacjentce wróciło poczucie własnej wartości, stała się bardziej asertywna, i co zaskoczyło nas potem - złożyła pozew o rozwód! (śmiech). Psycholog nie wybierze za nią, ale pomoże jej zdiagnozować swoje potrzeby i problemy. Okazało się, że pani nie ma depresji, nie potrzeba było leków, a wystarczyła interwencja kryzysowa i zmian w życiu.

Pani w przeciwieństwie do psychologów ma uprawnienia lekarza. Co to oznacza dla pacjentów?

Psychiatra jest lekarzem, który ukończył studia medyczne i posiada specjalizację z psychiatrii lub jest w trakcie specjalizacji w dziedzinie z psychiatrii. Jego praca polega na diagnozie oraz leczeniu zaburzeń psychicznych i chorób psychicznych ale nie tylko. Ja zawsze kieruję na dodatkowe badania laboratoryjne lub EEG, MRI. Lekarz najczęściej proponuję farmakoterapię (leki), może też, jeśli ma odpowiednie uprawnienia, stosować psychoterapię.
Uwielbiam współpracować z psychologami oraz psychoterapeutami i żeby móc pomóc pacjentowi jak najlepiej i z każdej strony, za zgodą pacjenta, przekazujemy niezbędną informację lub co najczęściej się zdarza omawiamy pacjenta i szukamy najlepszego rozwiązania.

A co wyróżnia waszych psychologów i psychoterapeutów?

Każdy z nich jest inny, ale każdy ma chęć niesienia pomocy. Jeśli po diagnozie lub konsultacji kieruje pacjenta na psychoterapię lub terapię psychologiczną, to staram się dopasować odpowiedniego psychologa/psychoterapeuty do pacjenta i jego problemu. Na przykład, wiem kto poradzi sobie z zaburzeniem osobowości Borderline, a kto z zaburzeniami lękowo-depresyjnymi. Kto potrzebuje krótkiej terapii, a kto długoterminowej. 

Na czym polega praca psychodietetyka?

To takie połączenie dietetyka i psychologa. Problemy z otyłością czy anoreksją często są wynikiem zaburzeń odżywiania, które mają podłoże w psychice człowieka. W takiej sytuacji, do akcji powinien wkroczyć psychodietetyk. On nie tylko wprowadza pacjentowi dietę, ale dochodzi do psychologicznego podłoża zaburzeń.

Czy w dzisiejszych czasach, w tym słynnym wielkomiejskim pędzie, obserwujecie wzrost zapotrzebowania na usługi psychologów, psychoterapeutów i psychiatrów?

Przyjmuję jako psychiatra od sześciu lat. W tej chwili mam pięciokrotnie więcej pacjentów niż na początku mojej kariery. 

To bardzo duży wzrost.

Być może jest to wynikiem wzrostu świadomości w społeczeństwie. Kiedyś ludzie nie odróżniali psychiatry od psychologa i bali się pójść, bo „nie jestem wariatem”. Dziś ludzie przeważnie znają różnicę i sami, bez skierowania udają się po pomoc. Chociażby rodzice do psychologa , żeby zapytać, poradzić się na temat swojego dziecka, jego zachowania. Dodam że mając wykształcenie i wiedzę , też korzystam sama lub z mężem z porad co do dzieci , które maja ADHD.

A nawet jeśli nie znają różnicy, to przychodząc do was i tak trafią do odpowiedniego specjalisty.

Tak, po wstępnej rozmowie ze mną, lub psychologiem. W poradni obowiązuje taka wewnętrzna polityka, że jeśli jeden specjalista nie radzi sobie z problemem lub nie narodziła się „chemia” to rekomenduje innego. Razem z pacjentem przygotowujemy listę objawów , które trzeba zgłosić psychiatrze.

Czy da się zaobserwować takie zjawisko, że ludzie żyjący w wielkomiejskim pędzie nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że potrzebują pomocy psychologicznej czy psychiatrycznej?

Oczywiście, zazwyczaj polega to na nieradzeniu sobie z emocjami, tempem, stresem. Nie jest to przeważnie depresja, ale pewne załamanie, niechęć do wszystkiego, poczucie szarości. W nowoczesnym świecie nie da się za wszystkim nadążyć. Jesteśmy prze bodźcowani. Nie potrafimy sobie z tymi bodźcami radzić, bo nikt nas tego nie nauczył.

A jak sobie z tym radzić?

Dobre pytanie. Nie wolno zapominać o sobie. Gdzie w tym wszystkim jestem ja – nie tylko mąż, praca, sprzątanie, gotowanie, dom. Trzeba robić coś dla siebie. Poświęcić choćby pół godziny dziennie na czytanie książki, spędzić czas z dziećmi, porozmawiać. Nie dać się wchłonąć. Nauczyć się odpoczywać i przede wszystkim rozmawiać – bez krzyku, bez pretensji. Warto ograniczyć intensywne bodźce jak gry czy Internet. Dzieci po powrocie do domu często od razu siadają do komputera, oglądają bajki na tablecie, grają w gry komputerowe, siedzą w telefonie. To kolejne intensywne bodźce. A może warto , porozmawiać , zrobić cos razem?

Czy uzależnienie młodego człowieka od telefonu może się przełożyć w przyszłości na uzależnienie od innych rzeczy?

Jeżeli ma predyspozycje, to tak. W razie wątpliwości warto się przejść do psychologa klinicznego, który je rozwieje. Młodzi ludzie często poprzez telefon i portale społecznościowe szukają kontaktu z osoba, które je zrozumieją. To naturalne, problem polega na tym, że w ten sposób oni zatracają normalne zdolności komunikacyjne. Jeśli ktoś ma zaburzenie neurorozwojowe, takie jak ADHD czy autyzm, on w to ucieka. Taki człowiek nie radzi sobie z emocjami, a jeśli nie odnajdzie zrozumienia u rodziców czy najbliższych, to ucieka w świat wirtualny. Tak może dojść do uzależnienia.

A jakie jest pani podejście do pacjenta? Coś panią wyróżnia?

Patrzę bardziej holistycznie - nie na sam problem, ale na całokształt, pacjent dla mnie jest ważny. Szukam przyczyny. Nic się przecież nie dzieje bez niej. Zawsze muszę najpierw dojść do przyczyny problemu. Nigdy nie postawię diagnozy na pierwszym spotkaniu, można się łatwo pomylić. Wróćmy na chwilę do tej pani, która skorzystała z interwencji kryzysowej. Po co jej była farmakoterapia, skoro przyczyną tego wszystkiego był inny problem, i że Pani potrzebowała poukładać sobie w głowie, podjąć decyzji, której się bala. Ale żeby nie siać defetyzmu, to chciałabym tylko wspomnieć, że nasza pani psycholog kliniczna uratowała już nie jedno małżeństwo, choć jest przeciwniczką długich terapii rodzinnych. Jej udaje się znaleźć rozwiązanie już po kilku spotkaniach.

Bardzo pani dziękuję za wywiad.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Kasia 19.12.2023 16:45
a teraz zrobili jeszcze i rabaty na psychoterapię :) szkoda, ze nie mogę już skorzystać z rabatu

Magda 11.12.2023 20:16
Świetna poradnia, również ta na Ursusie! :) Wszyscy pomocni i czekają z otwartymi rękami, nawet Panie z recepcji, zawsze pomogą i doradzą, wszyscy po prostu patrzą jak na człowieka i widać takie wewnętrzne dogadanie i kontakt recepcja-psychologowie-psychiatra. Super, i pogadać można, i pomoc uzyskać!

Michał 11.12.2023 18:37
a mi się podoba u Państwa , chodzę na terapię do Pani Pauliny, a dziewczyna do Alicji. Pani doktor specyficzna jako psychiatra, ale pomogła mnie bardzo

Martyna 11.12.2023 17:49
Brzmi fajnie, raz próbowałam wizyt w poradni i w ogóle nie miałam wrażenia, że przejmują się taj, jak tutaj w tekście. Dla osob, które mają blisko ok

Andrzej 10.12.2023 23:56
O, byliśmy tam z synem. Robią pełną diagnostykę, niestety syn ma ADHD

Monia 10.12.2023 23:52
Fajnie ze maja te dni otwarte i można porozmawiać aby stwierdzić czy Terapia potrzebna

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.