Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:17

Historia I kolonii WSM-ŻC na przestrzeni blisko 100 lat

Budowę I kolonii zaczęto 4 lata po założeniu Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Kamień węgielny pod budowę pierwszej w WSM kolonii mieszkaniowej położono 12 grudnia 1925 r. Akt erekcyjny zaczyna się cytatem z Mickiewicza: „Wyzwolenie robotników może być dziełem samych robotników. Akt erekcyjny pierwszego domu Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej na Żoliborzu. Działo się dnia dwunastego grudnia tysiąc dziewięćset dwudziestego piątego roku. Założona przez grono działaczy robotniczych w 1922 r. Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa, dzięki wydatnej pomocy organizacyjnej Rady Związków Zawodowych m. st. Warszawy przystąpiła do budowy pierwszego domu zbiorowego w kolonii robotniczej na Żoliborzu, rozpoczynając tem samem akcję społeczną, mającą na celu dostarczenie szerokim warstwom robotniczym stolicy zdrowych, wygodnych i nowocześnie urządzonych mieszkań”.
Historia I kolonii WSM-ŻC na przestrzeni blisko 100 lat
Widok I kolonii w okresie dwudziestolecia międzywojennego od strony pl. Wilsona

Autor: nieznany

Źródło: "Spółdzielczość Mieszkaniowa w Polsce"

Początki międzywojennej I kolonii

Pierwsze budynki Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w ramach I kolonii na Żoliborzu powstały przy pl. Wilsona. Wybudowano tam łącznie 4 budynki wg projektu Bruna Zborowskiego. Projekt został zatwierdzony w październiku 1925 r. przez Inspekcję Budowlaną m. st. Warszawy, a 2 miesiące później rozpoczęto budowę. Każdy z budynków został opatrzony literą, co powtarzało się również w późniejszych koloniach WSM. Pierwszym budynkiem oddanym do zamieszkania był budynek C, który stanowił pierzeję pl. Wilsona. Dnia 9 stycznia 1927 r. oddano w nim pierwsze 28 mieszkań. Tego dnia miało miejsce uroczyste wręczenie kluczy do pierwszych mieszkań w obecności Prezydenta m. st Warszawy Władysława Jabłońskiego i ministra spraw wewnętrznych gen. Sławoja-Składkowskiego. Pozostałe 48 mieszkań w tym budynku ukończono kolejno w listopadzie 1927r., w czerwcu i w październiku 1928 r. Drugim budynkiem I kolonii był budynek A, którego linia zabudowy ciągnęła się wzdłuż ul. Tucholskiej. W nim znalazło się 27 mieszkań, zaś na dziedzińcu kolonii znajdowały się jeszcze dwa niewielkie budynki oznaczone jako B1 i B2 po 4 mieszkania w każdym.

Styl i charakter przestrzenny I kolonii

W kwartale ulic: Mickiewicza - Kniaźnina - Tucholskiej - Karpińskiego - Krasińskiego wraz z pl. Wilsona teren otrzymały łącznie 3 spółdzielnie. Od strony ul. Kniaźnina teren pozyskała Spółdzielnia Mieszkaniowa „Budowa” powołana przez nauczycieli szkół powszechnych, do których z czasem dołączyli lekarze i adwokaci. Za projekt kolonii tejże spółdzielni odpowiadał Stanisław Zalewski. Środek kwartału z pierzeją wzdłuż placu Wilsona była WSM, zaś od strony ul. Krasińskiego przy skrzyżowaniu z ul. Karpińskiego znajdowała się Spółdzielnia „Akord”. Układ przestrzenny był niezwykle nowoczesne, co było szalenie ważne, kiedy kilka lat po odzyskaniu niepodległości istotną kwestią było odejście od tzw. „studni” - ciasnych i ciemnych podwórek kamienic otoczonych oficynami. Jednocześnie architektura zarówno I kolonii WSM, Spółdzielni Mieszkaniowej „Budowa” oraz Spółdzielni Mieszkaniowej „Akord” zaprojektowane były w stylu historyzującym, odnoszącym się do stylu „dworkowego”.

Nie tylko mieszkania

Jednym z głównych postulatów w ramach których powstała Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa było „zaspakajanie wspólnemi siłami kulturalnych potrzeb członków”, co zawarto w statucie Spółdzielni. Jednym z najistotniejszych inicjatyw społecznych było powołanie Stowarzyszenia Wzajemnej Pomocy Lokatorów Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej pod nazwą „Szklane Domy”, którego siedziba mieściła się właśnie na terenie I kolonii. W budynku frontowym znajdował się Dom Społeczny ukończony w sierpniu 1928 r. W podziemiach Domu Społecznym można było znaleźć magiel, pralnię mechaniczną, suszarnię, kotłownię centralnego ogrzewania. Na parterze od strony placu mieściły się dwa sklepy (mięsny i ogólnospożywczy prowadzone przez WSS), a także jadalnia z bezalkoholową gospodo-świetlicą. Z kolei na pierwszym piętrze znajdowała się administracja kolonii, galeria, biblioteka z czytelnią, a także przedszkole. Przez pewien czas na kolonii mieściła się bursa dla młodych robotników, a potem Szkoła Powszechna Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci (RTPD) oraz Gimnazjum Koedukacyjne im. Bolesława Limanowskiego. Ponadto na I kolonii działał klub sportowy, chór, zespół żywego słowa, teatr amatorski dla dorosłych, teatrzyk amatorski dla dzieci, a także bank „Społem”.

Powstanie Warszawskie i pierwsze lata powojenne

I kolonia WSM wraz z budynkami Spółdzielni „Akord” uległy całkowitemu zniszczeniu w 1944 r. w trakcie Powstania Warszawskiego. Od 1945 r. spontanicznie zaczął powstawać bazar zwany „żoliborskim karcelakiem”, który początkowo powstał przed głównym wejściem do parku Żeromskiego. Z czasem bazar zaczął się rozrastać w kierunku Wisły. Po usunięciu ruin I kolonii bazar przeniósł się również na jej tereny, który funkcjonował tam do połowy lat 50. W późniejszych latach bazar został przeniesiony pod Halę Marymoncką.

Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa początkowo skupiła się na odbudowie pozostałych swoich kolonii, które nie były tak zniszczone jak kolonia I. Jednocześnie zaczęła budować XI, XII i XIII kolonię wzdłuż ul. Stołecznej. Teren I kolonii WSM i SM „Akord” został przejęty dekretem Bieruta. Od 1948 r. spółdzielnie zostały pozbawione możliwości projektowania i budowania nowych mieszkań. Nowe budownictwo mieszkaniowe postanowiono upaństwowić, za co odpowiadać od tej pory miał Zakład Osiedli Robotniczych (ZOR). W warszawskim tygodniku ilustrowanym „Stolica” nr 32 z dnia 13 sierpnia 1950 r. opublikowano artykuł pt. „Przeszłość i przyszłość pl. Wilsona” autorstwa Janusza Skarżyńskiego, który poddał krytyce założenie przestrzenne z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Opublikowano też proponowany nowy schemat przestrzenny placu zaprojektowany w doktrynie socrealistycznej. Dotychczasowy pięciokątny plac zamierzano przekształcić w znacznie większy, asymetryczny, który miał się rozciągać wzdłuż ul. Krasińskiego w stronę ul. Karpińskiego. Wzdłuż ul. Tucholskiej na odcinku równoległym do ul. Krasińskiego miały powstać socrealistyczne gmachy, w których miała się znajdować Ubezpieczalnia Społeczna.

Ostatecznie koncepcja z 1950 r. nie powstała. W 1953 r. plac Wilsona zmienia nazwę na plac Komuny Paryskiej. Zaś w 1954 r. zaczęto realizację północnej ściany placu wg projektu inż. Kazimierza Thora i inż. Józefa Babicza z Dyrekcji Budowy Osiedli Robotniczych (DBOR).

Nowa I kolonia WSM od ZOR-u

W nowej kolonii mieszkalnej wg projektu K. Thora i J. Babicza miało znajdować się 230 mieszkań. Układ przestrzenny był zbliżony do przedwojennego, lecz same budynki powstały znacznie wyższe. Niegdyś 4-kondygnacyjny budynek zastąpiono 6-kondygnacyjnym. Nieco inną formę otrzymała pierzeja od strony ul. Tucholskiej. Nie odbudowano też dwóch budynków wewnątrz dziedzińca. W zamian na środku dziedzińca zaprojektowano salę widowiskową z kinem. Pierwotnie kino miało nazywać się „Komuna”, lecz ostatecznie nazwano je „Wisła”. Po tzw. „odwilży gomułkowskiej” spółdzielnie mieszkaniowe odzyskały prawo do budowy nowych mieszkań. WSM odkupiła od Stołecznej Rady Narodowej nowe budynki na rzecz swoich członków. I kolonia stała się o wiele większa od przedwojennej, nie tylko z racji na skalę budynków, ale także na fakt, że nowe budynki zajmowały tereny dawnej SM „Akord”, czyli do samej ul. Karpińskiego. Ze względu na fakt, że projekt kolonii powstawał w okresie socjalizmu realnego, a ukończono ją w czasach kiedy zerwano z tą doktryną w architekturze, elewacje budynki uproszczono względem pierwotnego założenia. Wszelkie detale na elewacji wynikały wyłącznie z konstrukcji budynku, natomiast z wszelkich dodatkowych ozdób zrezygnowano. Jedynymi detalami historyzującymi są elewację kina „Wisła”, które oddano do użytku w 1961 r.

Bibliografia: 
1.Łukasz Heyman „Nowy Żoliborz 1918-1939”, Ossolineum, Wrocław 1976;
2.Tomasz Pawłowski, Jarosław Zieliński „Żoliborz. Przewodnik Historyczny”, Rosner&Wspólnicy, Warszawa 2008;
3.Tomasz Pawłowski, Ilustrowany Kalendarz Dzielnicy Żoliborz 2016, Wydawnictwo RM Warszawa 2015;
4.Warszawski tygodnik ilustrowany „Stolica” nr 32/1950, nr 34/1954.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 32 km/h