Rozpoczęła się budowa Skweru Krasińskiego na Żoliborzu! W pasie drogowym wzdłuż ul. Krasińskiego powstaną alejki między górkami z nasadzeniami, zróżnicowana zieleń oraz strefa zabawy dla dzieci. Przebudowa będzie realizowana etapami.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak będzie wyglądał Skwer Krasińskiego,
- w jaki sposób będą przebiegały prace.
Na skwerze Krasińskiego będzie można podziwiać m.in ponad 100 drzew oraz rozmaitą roślinność niską. Powstały plany nasadzenia kilkudziesięciu tysięcy roślin – krzewów, bylin oraz roślin cebulowych. Na skwerze pojawią się również kolorowe łąki i pnącza oraz trawy ozdobne. Pojawią się nowe alejki między trejażami. Będzie można zaznać odpoczynku, usiąść na ławkach czy zagrać w warcaby przy stoliku do gier. Dla dzieci powstanie specjalna strefa zabaw.
W obszarze ul. Z. Krasińskiego między ul. W. Broniewskiego a ul. Powązkowską, znanym jako „Skwer Krasińskiego”, planuje się rozbudowę infrastruktury przyjaznej rowerzystom i spacerowiczom. Projekt obejmuje dedykowaną ścieżkę rowerową (nie uwzględniono na nią środków na tym etapie realizacji), nowe ciągi dla pieszych oraz odpowiednie oświetlenie. Teren zostanie urozmaicony różnorodną topografią, w tym betonowymi murkami i pagórkami, dodatkowo zostaną dodane elementy małej architektury oraz dekoracyjna roślinność. Rozwiązania te wynikają ze zwycięskiego wniosku z budżetu partycypacyjnego o nazwie „Skwer Krasińskiego”, złożonego przez naszego redakcyjnego kolegę Mateusz Durlika. W celu zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników, dokonano korekty położenia przejść dla pieszych oraz przystanków autobusowych przy skrzyżowaniu ul. Z. Krasińskiego i ul. Przasnyskiej. Ponadto, planowane są wyniesione przejazdy i przejścia dla pieszych.
Na obszarze Skweru Krasińskiego wprowadzane są unikalne elementy małej architektury zgodnie z indywidualnym projektem. W odcinku od ul. Przasnyskiej do ul. Elbląskiej zostaną zainstalowane drewniane pergole, siedziska w formie drewnianych ramp oraz tzw. „Pociąg”, który wizualnie odnosi się do historycznej bocznicy kolejowej, która niegdyś istniała w tym miejscu. W odcinku od ul. Anny German do ul. Przasnyskiej pojawią się drewniane trejaże, które dodadzą charakteru tej przestrzeni.
Harmonogram inwestycji
Inwestycja będzie realizowana etapami, dlatego projekt budowy skweru podzielono na 4 odcinki:
- odcinek nr 1: od ul. Broniewskiego do ul. A. German
- odcinek nr 2: od ul. A. German do ul. Przasnyskiej,
- odcinki 3 i 4: od ul. Przasnyskiej do ulicy dojazdowej przy ul. Krasińskiego 69.
Jako pierwsze zrealizowane zostaną prace budowlane i nasadzenia na początkowym odcinku skweru. Ta część ma zakończyć się w IV kwartale 2024 r. W tym samym czasie wybudowane zostaną odcinki nr 2 i 3. Podpisana została umowa z wykonawcą na 4,1 mln zł. W dalszym etapie mamy zamiar wykonać nasadzenia na 2. i 3. odcinku oraz zrealizować odcinek nr 4. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu z budżetu obywatelskiego.
Wykonawcy projektu
Za prace budowlane odpowiada Akg Architektura Krajobrazu. Projekt i wizualizacje przygotowała firma Proinwestycja Katarzyna Łowicka.
Firma PROINWESTYCJA Łowicka Katarzyna istnieje od 2006 roku i specjalizuje się w projektowaniu terenów zieleni oraz przestrzeni publicznych. Oferuje usługi związane z konsultacjami społecznymi, nadzorami inwestorskimi, doradztwem w rozwiązywaniu konfliktów inwestycyjnych oraz działaniami informacyjnymi i promocyjnymi dotyczącymi inwestycji.
Zespół:
- Katarzyna Łowicka – architektura krajobrazu, urbanistyka, koordynacja;
- Paweł Batóg – drogi;
- Arkadiusz Depta – drogi;
- Łukasz Tomaszewski – elektryka;
- Krzysztof Taranek – elektryka;
- Paweł Sikorski – elektryka;
- Dominik Tyborowski – architektura krajobrazu, wizualizacje;
- Tomasz Birezowski – architektura, wizualizacje;
- Jerzy Klimowicz – konstrukcje;
- Adam Grodzki - przedmiary i kosztorysy.
Skwer Krasińskiego - geneza pomysłu
Zieleniec linearny śladami dawnej bocznicy kolejowej był projektem Budżetu Partycypacyjnego na rok 2017. Zagłosowało na niego 1029 osób. Katarzyna Łowicka, zgłaszająca projekt uzasadniła to niedostateczną ilością miejsc zielonych na terenie budujących się osiedli na Żoliborzu Południowym.
Mimo wygranej, zieleniec wzbudził wówczas mieszane uczucia. Niektórzy nie byli zadowoleni z faktu, że dzielnica została pozbawiona dwóch dużych parkingów. Zainteresowanie tamtą okolicą jednak nie spadło. Mieszkanki i mieszkańcy Żoliborza poszli o krok dalej i wybrali budowę Skweru Krasińskiego w Budżecie Partycypacyjnym na rok 2018. Jego budowa wystartowała jednak dopiero teraz, gdyż przetarg zakończył się w lutym.
Dlaczego projektanci zdecydowali się rozebrać podkłady kolejowe? Po pierwsze, ich pozostawienie utrudniałoby poruszanie się osobom na wózkach. Po drugie, olej kreozotowy, substancja używana niegdyś do impregnacji drewna, ma toksyczne właściwości.
Przeczytaj również: Ranking dzielnic Warszawy. Gdzie żyje się najlepiej?
Najszczęśliwsze aspekty życia w Warszawie oraz poziom zadowolenia mieszkańców zostały przeanalizowane w raporcie “Szczęśliwy Dom. Dzielnica różnorodnych potrzeb”, powstałym we współpracy między ThinkCo i Otodom. Wyniki badania ukazują, że większość mieszkańców stolicy odczuwa satysfakcję z życia w tym mieście.
Napisz komentarz
Komentarze