Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 11:13

Linia 15. Historia żoliborskiego tramwaju

Linia 15 od dawna kojarzy się z Marymontem, Żoliborzem i Bielanami. Widać ją na przedwojennych zdjęciach, obecna jest także w literaturze. Chyba każda osoba mieszkająca na Żoliborzu miała okazję jechać "piętnastką". Jak przebiegała jej trasa?

Z tego artykułu dowiesz się::

  • czy linia 15 jest obecna w literaturze,
  • gdzie przed wojną znajdowała się ulica Dworska,
  • jak dojeżdżali do pracy robotnicy Huty Warszawa.

O linii 15 wspomniał choćby Andrzej Pilipiuk w swojej sadze o wampirach. Rzecz dzieje się w latach 80., główna bohaterka budzi się w grobie, wsiada w "piętnastkę" i jedzie na Żoliborz. Jeszcze wcześniejsza wzmianka o tej linii pochodzi z powieści młodzieżowych Edmunda Niziurskiego. W rzeczywistości jednak linia ta pojawiła się w naszej dzielnicy już w latach 20. Uruchomiono ją pod koniec roku 1924 jako pierwszą linię łączącą Żoliborz ze Śródmieściem. Miała wówczas pętlę na Placu Teatralnym. 6 lat później linię wydłużono aż na ulicę Dworską. Chodzi tu o Dworską na Woli - obecnie ulica ta już nie istnieje, została "wchłonięta" przez ulicę Kasprzaka, a nazwę Dworska nosi jedna z uliczek na Mokotowie.

W połowie lat 30, kiedy Warszawę i Polskę trawił kryzys ekonomiczny, linię postanowiono - prawdopodobnie w ramach cięcia kosztów- skrócić do placu Wilsona i wycofać z Woli, jednak mieszkańcy zaprotestowali.

W 1938 linię ponownie wydłużono, jechała ona z Akademii Wychowania Fizycznego do pętli Czyste. To właśnie zadecydowało o jej wojennych losach...

Linia tylko dla Żydów

Ponieważ jedna z pętli linii 15 znajdowała się na terenie getta, trasę skrócono i zmodyfikowano. Następnie uczyniono z niej krótką linię tylko dla Żydów. "Piętnastka" kursowała na odcinku Czyste - Młynarska. Kiedy zlikwidowano getto, linia 15 pojawiła się na Śródmieściu. Ostatnia jej trasa przed wybuchem Powstania Warszawskiego to Plac Żelaznej Bramy - Łazienkowska.

Po wojnie "piętnastka" wróciła do północnej części stolicy, jadąc z Dworca Gdańskiego do Akademii Wychowania Fizycznego (pętla nazywała się po prostu Bielany i znajdowała się przy Twardowskiej). Otwarto wówczas tymczasową zajezdnię przy Włościańskiej.

Na tej linii można niekiedy spotkać starsze, dwuczłonowe tramwaje. Nie sądzicie, że ich siedzenia były o wiele wygodniejsze?

Huta Warszawa

Choć Hutę wybudowano w 1952, jej pracownicy musieli "trochę" poczekać na dociągnięcie tam linii tramwajowej i iść piechotą od przystanku linii A, który znajdował się aż na Wolumenie. W 1956 roku tramwaj linii 15 w godzinach szczytu miał podjazdy na Młociny, ale trwało to krótko. Warto wspomnieć, że obszar zwany Młocinami nie pokrywa się ze stacją metra Młociny, gdyż na Młocinach jest tak naprawdę... Huta. Podczas budowy metra rozważano tę nazwę, jednak Młociny widocznie brzmiały lepiej...

W latach 50. i 60., przez chwilę także w 1973, istniała linia uzupełniająca 15 - Bis. W latach 80. zrezygnowano z linii typu "bis" i ujednolicono nazewnictwo linii. Pojawiły się bardziej szczegółowe rozkłady jazdy. Co nie znaczy, że były przestrzegane...

Do lat 60. jeździła także linia nocna 15 - kreślone, później jednak zdecydowano się stopniowo rezygnować z nocnych tramwajów na rzecz autobusów, które były w stanie lepiej obsłużyć rozwijające się osiedla na obrzeżach miasta.

Kiedy powstał tramwajowy kraniec Huta (obecnie metro Młociny)? Dopiero w 1973 roku! Od tamtej pory docierała tam linia 15 i tak było aż do 2007, wówczas, w związku z budową metra, wyłączono z użycia ten kraniec komunikacyjny. Tramwaj 15 skierowano na metro Marymont, a jego drugim krańcem było Okęcie. Jeszcze kilka lat temu było ono widoczne na starych rozkładach i oznaczeniach, było je widać także przy wyjściach z metra na placu Wilsona. W 2008 roku linię 15 zlikwidowano.

Linia 15. Tablice starego typu pozwalały orientować się, w jakiej dzielnicy znajduje się dany kraniec.

Wielki powrót "piętnastki"

W październiku 2011 tramwaj linii 15 wrócił na warszawskie ulice. Tak jak poprzednio kończył swoją trasę na Okęciu, które teraz nosiło już nazwę P+R Aleja Krakowska (potocznie Pralka). Żoliborskim krańcem był Marymont - Potok (do 2006 roku noszący nazwę Marymont).

Poza tymczasowym zawieszeniem w 2016 (remont jezdni na Andersa), linia 15 kursuje do dzisiaj bez większych zmian. Jest jedyną linią tramwajową zatrzymującą się w zespole przystankowym Marymont - Potok. Podczas remontu wymieniono również wiatę typu Ł na nowszą. Pętla jest w formie łezki o dwóch torach. Dawniej wysiadało się na pętli, powstał jednak przystanek dla wysiadających, znajdujący się na ulicy Mickiewicza. Mimo komunikatu o przystanku końcowym, dojazd na pętlę jest możliwy i przypomina nieco przejazd na karuzeli.

Przeczytaj również: Marymont - to jeszcze Żoliborz, czy już Bielany?

Trasa S8 stała się granicą między Żoliborzem a Bielanami. Co ciekawe, większa część Marymontu leży na Bielanach, jednak stacja Marymont, stadion RKS Marymont, hala Marymoncka i pętla Marymont – Potok są już na Żoliborzu.

wiata-przystankowa

wiata-przystankowa

tabliczka-przystankowa

tabliczka-przystankowa

tramwaj-15-1

tramwaj-15-1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ