Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:44

Marymont - to jeszcze Żoliborz, czy już Bielany?

Osiedle Marymont zostało, w ramach Miejskiego Systemu Informacji, podzielone pomiędzy dwie dzielnice administracyjne. Dlaczego?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • skąd nazwa Marymont,
  • kiedy Marymont stał się częścią Warszawy,
  • jak kształtował się podział administracyjny Warszawy,
  • którędy przebiegają granice Marymontu.

Jak pisaliśmy niedawno, istnieją plany odrestaurowania Pałacyku Marysieńki na terenie Żoliborza. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że osiedle Marymont swoją nazwę zawdzięcza właśnie pałacykowi postawionemu przez Jana III Sobieskiego dla królowej. "Marie mont", czyli "góra Marii" to wysoka skarpa wiślana, na której architekt Tylman z Gameren wybudował wspomnianą letnią recydencję.

Marymont częścią Warszawy

Marymont, bo tak spolszczono jego nazwę, w granicach Warszawy znalazł się w 1916, kiedy gubernatorstwo postanowiło powiększyć miasto. Wcześniej przechodził przez ręce różnych władców, pełniąc funkcję bazy wypadowej na polowania. Następnie miał tu siedzibę Instytut Agronomiczny, a po powstaniu styczniowym Marymont przekazano wojskom zaborcy na koszary.

W dwudziestoleciu międzywojennym Marymont traktowany był jako odrębna dzielnica, wchodząca w skład powiatu grodzkiego Warszawa - Północ. Planowano przekształcić Warszawę w pojedynczą gminę miejską, jednak wybuch wojny przerwał prace nad nowym podziałem administracyjnym. Po wojnie ogłoszono podział zgodny z okręgami Milicji Obywatelskiej - Marymont znalazł się w granicach Dzielnicy Północnej, jednocześnie podlegając pod komisariat XXVI Żoliborz.

Warszawa coraz większa

W 1951 zdecydowano o kolejnym - największym w historii - rozszerzeniu granic Warszawy.

Źródło: urbnews.pl

Oznaczało to konieczność reorganizacji dotychczasowego podziału administracyjnego. Marymont stał się wówczas częścią dzielnicy Żoliborz, która obejmowała również teren dzisiejszych Bielan. Analogicznie, Włochy włączono do dzielnicy Ochota, Wilanów i Ursynów do Mokotowa. Znacznie powiększyła się Praga, wzbogacając się o tereny dzisiejszego Targówka, Bródna i Białołęki. Kolejne zmiany nastąpiły w 1959 roku po włączeniu Ursusa. Stał on się wówczas administracyjnie częścią Ochoty, a Wawer włączono do Pragi - Południe.

Trasa S8 i podział MSI

Budowa trasy S8 przecięła tereny ówczesnego Żolborza i Pragi- Północ. Musiano również, na potrzeby nowej trasy, przebudować most Grota - Roweckiego.

Zwłaszcza po prawej stronie Wisły przecięcie dotychczasowej siatki ulic trasą szybkiego ruchu wywoływało trudności. Jak wspominają starsi mieszkańcy tych okolic, niektóre ulice - jak Ostródzka, Głębocka, czy świętego Wincentego - zostały przecięte nową trasą, przez co listonosze nierzadko mylili się przy dostarczaniu przesyłek. Z tego powodu zdecydowano się na zmianę większości nazw po białołęckiej stronie. Znacznie różni się także zabudowa - idąc kładką z Podgrodzia na Białołękę ma się wrażenie, że właśnie opuściło się miasto... Niektórzy żartują wręcz, że Warszawa kończy się na S8.

Nowa trasa przecięła również Marymont. Obowiązywał już wówczas podział Miejskiego Systemu Informacji. Jednym z jego założeń jest to, że nazwa obszaru MSI nie może pokrywać się z nazwą dzielnicy (stąd dodanie przymiotnika "stary", jak na przykład Stary Żoliborz), a także, że jeden obszar MSI nie może znajdować się w dwóch różnych dzielnicach. Ta druga zasada spowodowała wydzielenie takiego obszaru jak Nowolipki, bo większa część Muranowa leży na terenie Śródmieścia.

Trasa S8 stała się granicą między Żoliborzem a Bielanami. Co ciekawe, większa część Marymontu leży na Bielanach, jednak stacja Marymont, stadion RKS Marymont, hala Marymoncka i pętla Marymont - Potok są już na Żoliborzu. Osiedla Marymont - Kaskada i Marymont - Ruda znajdują się na terenie dzielnicy Bielany.

Marymont- Żoliborz czy Bielany?

Chociaż podział Miejskiego Systemu Informacji jest dość dokładny, to nie zawsze zgadza się on z podziałem historycznym. Marymont, choć obecnie podzielony między Bielany i Żoliborz, dawniej był odrębną dzielnicą o bardziej robotniczym charakterze. Starsi warszawiacy do tej pory mówią, że jadą na Marymont - niezależnie, czy chodzi o jego żoliborską, czy bielańską część. Zajezdnia Żoliborz znajduje się na Młocinach, a nazwa pozostała jeszcze z poprzedniego podziału administracyjnego.

Sam Żoliborz również jest nieoficjalnie podzielony na Oficerski, Urzędniczy, Dziennikarski, Spółdzielczy, Centralny i Dolny. Dawniej w świadomości mieszkańców istniał również Żoliborz Przemysłowy, którego pozostałością jest dawna bocznica kolejowa. A na poprzemysłowym terenie wybudowano osiedle o nazwie... Żoliborz Artystyczny.

Niektórzy mówią, że zacieranie się w pamięci historycznych nazw to wina "słoików", którzy bezmyślnie używają nazw narzuconych przez MSI i deweloperów. Osobiście, jako importowana warszawianka, się z tym nie zgadzam, gdyż sama interesuję się warsavianistyką i posługuję się tradycyjnym nazwenictwem. Moim zdaniem warto pamiętać o historycznym charakterze dawnych dzielnic Warszawy i nie sugerować się jedynie podziałem administracyjnym.

Odpowiadając zaś na pytanie, czy Marymont to Żoliborz czy Bielany, powiem po prostu: Marymont to Marymont.

Przeczytaj również: Kilka słów o Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej

Towarzystwo Osiedli Robotniczych nawiązało współpracę z Warszawską Spółdzielnią Mieszkaniową. Powstały nowe osiedla spółdzielcze: Rakowiec, Ochota, Koło i Chomiczówka. W 1938 roku powstało jeszcze jedno osiedle TOR – na ulicy Podskarbińskiej. W przededniu wojny budowano coraz więcej mieszkań. 

210515-Warszawa-mapka

210515-Warszawa-mapka

marymont

marymont


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.