Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 22:47

Nowe plany strefy czystego transportu. Ma objąć większy obszar

W trakcie konsultacji społecznych Strefy Czystego Transportu (SCT) wpłynęło kilka tysięcy różnorodnych opinii. Warszawa rozważa powiększenie strefy oraz wprowadzenie wyjątków, między innymi dla seniorów i mieszkańców strefy płacących tu podatki.

"W trakcie konsultacji społecznych pojawiły się głosy zwolenników rozwiązania, którzy postulowali o jeszcze bardziej rygorystyczne regulacje, ale również przeciwników powstania strefy w jakiejkolwiek formie. Otrzymaliśmy także wiele precyzyjnych uwag dotyczących zasad funkcjonowania SCT" - mówił Tamas Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Warszawy podczas omawiania konsultacji. "Analiza tych opinii pozwoliła nam między innymi zidentyfikować grupę warszawskich rodziców, zwłaszcza tych, których dzieci cierpią na astmę, zainteresowanych jak najszybszą poprawą jakości powietrza w mieście. Zidentyfikowaliśmy także właścicieli starych pojazdów, którzy korzystają z nich sporadycznie i są zainteresowani elastycznymi wymogami strefy. Po wysłuchaniu opinii wielu mieszkańców, zarówno rodziców, seniorów, jak i ekspertów zajmujących się jakością powietrza i zdrowiem, przedstawimy nowy kształt strefy. Chcemy, aby jej obszar był większy, ale jednocześnie zamierzamy zapewnić mieszkańcom SCT i seniorom specjalne ulgi. Pracujemy nad szczegółami, które przedstawimy za kilka tygodni" - dodawał Tamas Dombi.

Przez trzy miesiące urzędnicy zbierali opinie na temat wprowadzenia strefy czystego transportu w Warszawie. W pierwotnie zaproponowanym wariantcie strefą objęto większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Dodatkowo, na przełomie marca i kwietnia, na zlecenie warszawskiego Ratusza przeprowadzono badanie opinii na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców.

Badania dowodzą, że mieszkańcy chcą strefy czystego transportu

Według wyników badań jakie przedstawił ratusz, większość warszawianek i warszawiaków chce wprowadzenia ograniczeń dla aut z silnikami diesla niespełniającymi określonych norm. Zmiany popiera 70 proc. mieszkanek i mieszkańców Warszawy. Co ważne, w grupie osób, które przychylnie patrzą na proponowane zmiany, są kierowcy regularnie korzystający z samochodu. To prawie dwie trzecie respondentów. Jako najczęstsze korzyści z wprowadzenia strefy wskazywano czyste powietrze, ograniczenie emisji spalin i pozytywny wpływ na zdrowie.

Zaproponowany obszar strefy czystego transportu zdaniem uczestników konsultacji społecznych jest za mały. Prawie połowa, bo aż 46 proc. respondentów opowiedziało się za tym, by strefa czystego transportu obejmowała większy obszar. Prawie jedna czwarta jest zdania, że Warszawa powinna wziąć przykład z Krakowa i objąć zakazem całe miasto.

Pod koniec stycznia władze Warszawy zaprezentowały wstępny projekt strefy czystego transportu, która obejmowałaby Śródmieście i fragmenty centralnych dzielnic miasta. Za tym wariantem opowiedziało się 46 procent.

Z badania wynika również, że czterech na dziesięciu warszawiaków uważa, że Strefa Czystego Transportu powinna być wprowadzona w Warszawie za rok lub w krótszym czasie.

Przeciwnikami strefy czystego transportu są przede wszystkim użytkownicy starszych niż 18-19 lat samochodów. Jako argument przedstawiali brak pieniędzy na wymianę samochodu, zaś strefa czystego transportu wyklucza właścicieli starszych pojazdów.

Jaka strefa?

W sprawie wprowadzenia strefy czystego transportu, ratusz przez trzy miesiące w ramach konsultacji społecznych zbierał w tej sprawie opinie warszawiaków i warszawianek. W międzyczasie Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy przyjął w ratuszu rodziców zrzeszonych w organizacjach takich, jak choćby Polski Alarm Smogowy, uświadamiających, o tym jak groźny dla zdrowia jest smog.  Aktywiści zaproponowali, aby SCT objęto znacznie większy obszar Warszawy obejmujący m.in. Żoliborz a także by ograniczenia dla starych diesli wprowadzono znacznie szybciej. Postulaty aktywistów urzędnicy określili wówczas jako zbyt radykalne. Więcej na ten temat pisalismy w artykule Żoliborz bez duszących Diesli.

W przedstawionym raporcie z konsultacji czytamy, że do ratusza wpłynęło niewiele ponad 3 tys. uwag. Wiele osób biorących udział w konsultacjach poparło projekt uchwały i pomysł wprowadzenia strefy czystego transportu.

W trakcie konsultacji wiele osób sprzeciwiło się planowanej Strefie Czystego Transportu (SCT) z obawami o utrudnienia w codziennym życiu, takie jak dojazdy do pracy i szkoły, zwłaszcza dla mieszkańców planowanej strefy. Istnieją również obawy dotyczące ograniczeń w ruchu, braku miejsc parkingowych i zwiększonych wydatków, takich jak konieczność zakupu nowego samochodu, który spełnia wymagania uchwały. Te kwestie będą musiały zostać szczegółowo wyjaśnione w trakcie wdrażania SCT. Konsultacje poruszyły również istotną kwestię poprawy standardu infrastruktury komunikacji publicznej jako alternatywy dla samochodów.

Kolejne kroki w sprawie strefy czystego transportu w Warszawie

Wśród głównych zapowiedzi znalazło się powiększenie strefy. Na razie jednak urzędnicy nie zdradzają o jaki obszar.

– Po zakończeniu analiz dotyczących ustalenia nowego obszaru strefy, projekt uchwały o wprowadzeniu SCT zgłoszony zostanie pod obrady Rady Warszawy. Szacujemy, że na ostateczne określenie granic SCT potrzebujemy jeszcze kilka tygodni – wyjaśnia Tamas Dombi. W toku prac Rady mogą nastąpić pewne korekty ostatecznej wersji uchwały dotyczącej wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Nie zmienia się termin wprowadzenia SCT w stolicy – planowany jest on na 1 lipca 2024 roku. Cały raport dostępny jest tutaj.

Przeczytaj również: Żoliborz bez duszących Diesli

O zaostrzenie propozycji ratusza apelowali warszawscy rodzice i członkowie z organizacji Rodzice dla klimatu, Fundacji Rodzic w Mieście oraz Clean Cities Campaign. W czasie wizyty w ratuszu zaprezentowali 7 postulatów. Wśród nich znalazły się te, wedle których Strefa Czystego Transportu powinna działać jak najszybciej i objąć całe miasto. Poniżej znajduje się pełna lista:

Strefa-Czystego-Transportu_02_proponowane-granice_graf.-UM-Warszawa

Strefa-Czystego-Transportu_02_proponowane-granice_graf.-UM-Warszawa

Strefa-Czystego-Transportu_01_etapy-wdrazania_graf.-UM-Warszawa

Strefa-Czystego-Transportu_01_etapy-wdrazania_graf.-UM-Warszawa

strefa czystego transportu sm

strefa czystego transportu sm


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: -1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1005 hPa
Wiatr: 32 km/h