W poniedziałek, 1 maja, rusza kolejny, 15. sezon Warszawskich Linii Turystycznych. Turyści i mieszkańcy stolicy będą mogli m.in. przejechać przez Żoliborz zabytkowym tramwajem albo popłynąć statkiem do Serocka.
W tym artykule przeczytasz m.in.:
- o tym od kiedy startują zabytkowe linie,
- o zabytkowym trawaju, który przejeżdża przez Żoliborz,
- o promach wodnych.
-Warszawskie Linie Turystyczne to nasz coroczny, letni przebój. Zapraszam na 15 już sezon specjalnej oferty komunikacji miejskiej na tę cieplejszą część roku. To doskonały pomysł na rodzinny wypad i poznanie atrakcji Warszawy z innej perspektywy. Odwiedzający nas turyści – ale i sami warszawiacy – uwielbiają przejazdy zabytkowymi tramwajami i autobusami. Olbrzymim powodzeniem cieszą się również warszawskie promy i statek do Serocka. Zapraszam wszystkich do Warszawy – korzystajcie z uroków naszej stolicy i wolnego czasu – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
To już 15sty sezon Warszawskich Linii Turystycznych.
Zabytkowym tramwajem przez Żoliborz
Jak co roku spory fragment stolicy będzie można przejechać zabytkowymi tramwajami linii 36, które najczęściej jeżdżą trasą: PL. NARUTOWICZA – Filtrowa – Nowowiejska – Marszałkowska – gen. W. Andersa – A. Mickiewicza – J. Słowackiego – METRO MARYMONT. Wyjątkowy będzie tylko dzień inauguracyjny, czyli 1 maja, kiedy tramwaje – zamiast ulicą Marszałkowską – przejadą przez al. Jana Pawła II pomiędzy przystankami Nowowiejska i Muranowska.
Z okien tramwaju linii 36, który na co dzień nie przewozi pasażerów, można podziwiać wiele atrakcji Warszawy. Na Ochocie zachowała się przedwojenna zabudowa, w tym piękny neoromański kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w parafii św. Jakuba Apostoła, malownicza ulica Filtrowa z powstańczymi kotwicami na murach, socrealistyczna Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa oraz zielony Żoliborz z modernistyczną zabudową.
Tramwaje linii 36 kursują od 1 maja do 24 września w dni wolne od pracy, a w okresie wakacji (od 26 czerwca do 3 września) codziennie. Dodatkowe dni kursowania są zaplanowane na 2 maja i 9 czerwca.
Na linii 36 można zobaczyć dobrze znane warszawiakom tramwaje, takie jak 13N - nazywane "parówkami", 105N - zwane "akwariami" oraz wyjątkowy egzemplarz 102N, który w 2004 roku został sprowadzony do Warszawy z Poznania. Wagony 13N to symbol Warszawy - zostały opracowane i wyprodukowane wyłącznie z myślą o stolicy w chorzowskiej fabryce Konstal. Powstało ich aż 840 i można je zobaczyć w wielu polskich filmach i serialach.
Zabytkowa linia T
W wakacyjne soboty i niedziele od 24 czerwca do 3 września – oraz dodatkowo 14 sierpnia – w godzinach 12:00-19:00 na tory wyjadą (co 45 minut) tramwaje linii T. Obsługiwane są one najstarszymi tramwajami z kolekcji Tramwajów Warszawskich.
„Tetka” będzie jeździła trasą: PL. NARUTOWICZA – Grójecka – Al. Jerozolimskie – most Józefa Poniatowskiego – al. Zieleniecka – Targowa – Trasa W-Z – Marszałkowska – Nowowiejska – Filtrowa – PL. NARUTOWICZA.
Linia autobusowa 100
Przejazd zabytkowymi autobusami marek Jelcz i Ikarus to prawdziwa podróż w czasie, a dla niektórych pasażerów wręcz podróż sentymentalna – były to przecież autobusy ich młodości.
„Setka” pozwala zwiedzić Warszawę na obu brzegach Wisły, na trasie: DW. CENTRALNY – E. Plater – Świętokrzyska – Prosta – Towarowa – Okopowa – M. Anielewicza – Świętojerska – Bonifraterska – Konwiktorska – R. Sanguszki – Wybrzeże Gdańskie – most Śląsko-Dąbrowski – al. „Solidarności” – Targowa – Ratuszowa – Wybrzeże Helskie – Wybrzeże Szczecińskie – most Świętokrzyski – Zajęcza – Topiel – L. Kruczkowskiego – Książęca – Al. Ujazdowskie – Bagatela – Marszałkowska - Koszykowa – DW. CENTRALNY.
Wycieczkę autobusem linii 100 można połączyć ze spacerem po atrakcyjnych zakątkach Warszawy. Można nim dojechać m.in.: na Stare Miasto, do Parku Praskiego i ZOO, w Aleje Ujazdowskie czy do Łazienek Królewskich.
W autobusach i tramwajach Warszawskich Linii Turystycznych obowiązują wszystkie bilety z taryfy Zarządu Transportu Miejskiego. W przypadku pojazdów bez kasowników, bilety są kasowane przez konduktorów – członków Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Na biletach jednorazowych przesiadkowych oraz czasowych konduktorzy umieszczają pieczątkę wraz z adnotacją o dacie i godzinie rozpoczęcia przejazdu.
A może wycieczka promem?
Wracają również promy. Przez Wisłę przeprawić się będzie można na trzech trasach: promem Słonka – pomiędzy Cyplem Czerniakowskim (pomost pływający) a Saską Kępą (plaża); promem Pliszka: Most Józefa Poniatowskiego (nabrzeże) – Stadion Narodowy (plaża); promem Wilga: Podzamcze z Fontannami (pomost pływający) – ZOO (plaża).
Promy będą kursowały w dni wolne: od 1 maja do 24 września oraz 2 maja i 9 czerwca. W wakacje, od 1 lipca do 31 sierpnia, przeprawy działają codziennie.
Promy Pliszka i Słonka zabierają 21 a Wilga 40 pasażerów oraz rowery. Przeprawa jest bezpłatna.
Statek do Serocka
To już prawdziwa wyprawa – statek „Zefir” wypływa z przystani na Żeraniu i kanałem oraz przez Zalew Zegrzyński dopływa do Serocka. Trasa rejsu prowadzi fragmentem wodnego szlaku Batorego. W czasie rejsu statek dodatkowo podpływa pod ruiny starego mostu z 1897 roku, który został wysadzony w 1915 roku przez wycofujące się wojska rosyjskie. „Zefir” zabiera na pokład 98 pasażerów. Na statku jest grill oraz bufet z ciepłymi i zimnymi napojami. W Serocku przewidziano czas na odpoczynek na lądzie (ok. 2 h), a następnie powrót do Warszawy. Podróż rozpoczyna się o godz. 9.00, a powrót do Warszawy jest planowany ok. godz. 18.00.
Statek do Serocka pływa od 1 maja do 24 września w soboty, niedziele i święta oraz 2 maja i 9 czerwca.
Bilety na rejs można kupić:
- na stronie internetowej www.bilety24.pl od środy 26 kwietnia;
- w Punkcie Obsługi Pasażerów Dworzec Wileński – w piątki w godz. 15:00-18:00 i w soboty w godz. 8.00-11.00 (płatność tylko gotówką).
Szczegółowe informacje o Warszawskich Liniach Turystycznych znajdują się tutaj.
Przeczytaj również: Tramwajem przez most Krasińskiego i metrem z placu Grunwaldzkiego
– Chcemy, żeby transport szynowy dotarł do wszystkich 18 dzielnic stolicy oraz żeby do 2050 roku ponad połowa warszawianek i warszawiaków miała metro w zasięgu krótkiego, kilometrowego spaceru. A tam, gdzie metra nie będzie, dotrze komunikacja tramwajowa. Bliska jest nam też filozofia miasta 15-minutowego. Żeby wszystkie usługi, sprawy ważne dla mieszkańców były w zasięgu 15 minut drogi piechotą lub komunikacją publiczną – mówił w czasie konferencji prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Napisz komentarz
Komentarze