Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:14

Nie tylko zielony i pieprzony, czyli 5 piosenek z Żoliborzem w roli głównej

Żoliborz pojawia się nie tylko w słynnej "Warszawie" zespołu T.Love. O jego pięknych ulicach śpiewały już o wiele wcześniej Irena Santor i Ewa Bem, a warszawski raper, Funky Filon, ma na swoim koncie nawet "Odę do Żoliborza". Kto z polskich artystów przemycił w twórczości nawiązania do dzielnicy? Przygotowaliśmy dla Was zestawienie 5 najsłynniejszych piosenek związanych z Żoliborzem.

1. Funky Filon, "Oda do Żoliborza" (2000 r.)

Funky Filon od dziecka mieszkał na Marymoncie przy ul. Klaudyny. - Jestem z tym miejscem bardzo związany emocjonalnie. Tam przyszedłem na świat i tam się wychowywałem - przyznał w wywiadzie dla Wirtualnej Polski, którego udzielił w 2000 r. tuż po wydaniu swojej pierwszej płyty. - Najprawdopodobniej będę tam mieszkał jeszcze dłuższy czas. Mam tamwielu znajomych, z którymi przeżyłem najfajniejsze momenty w moim życiu. Niemal 20 lat temu raper, DJ i producent muzyczny dał się poznać szerszej publiczności. Zadebiutował w piosence "Tyle słońca w całym mieście" (nagranie ukazało się na płycie Natalii Kukulskiej "Autoportret" w 1999 r.). Rok później wydał dwa solowe krążki - "Autorytet" (nominowany do Fryderyków w kategorii Album Roku – Rap / Hip-Hop). Jeśli oglądaliście film "Haker" w reż. Janusza Zaorskiego, z pewnością pamiętacie „Numer o hakerach (Dekalog hakera)”, który znalazł się na ścieżce dźwiękowej. Filip Rakowski nie uciekał też od kontrowersji - w 2005 r. nagrał krążek "Pan Fikoł", który promował singiel "Mała Chinka” z gościnnym udziałem aktorki Kai Paschalskiej. Dyskotekowy styl kontrastuje z rasistowskim przesłaniem - Polska została ukazana w niezbyt dobrym świetle, toteż ani radio, ani telewizja nie promowały tego nagrania. Internet jednak rządził się innymi prawami - w sieci piosenka biła rekordy popularności.

2. Trawnik, "Marymoncki Dżon" (1995 r.)

Kim jest Marymoncki Dżon? Nie trudno domyślić się, że chodzi o Wujka Szampona, który rozkręcał najsłynniejsze żoliborskie melanże. Słynął ze swoich nietypowych umiejętności - potrafił trzymać w jednej dłoni między palcami za szyjki trzy butelki wódki. Rówieśnik i kumpel Krzysztofa Bienia, wokalisty i autora tekstów Trawnika, często pojawiał się na próbach zespołu. On bierze siatkę w marlboro kolor/ Wsiada w taryfę, bo jest szeryfem / (...) / I do nocnego kroki swe mierzy/ Nerwy go biorą, że jest nieświeży/ Kupuje flaszkę, siada na ławce/ Prostuje grymas, poprawia czkawkę - śpiewał Krzysiek Bień, który na przełomie lat 80. i 90. wraz z ojcem sprzedawał w przejściu podziemnym pod Halą Marymoncką książki z łóżka. Kilka lat wcześniej (od 1984 do 1988 roku) piwnica domu Bieniów była miejscem, gdzie odbywały się próby zespołu Miasto, który później zmienił nazwę na Elektryczne Gitary. W połowie lat 90. Kuba Sienkiewicz namawiał Krzysztofa Bienia, by reaktywować grupę. Efektem tego był retrospektywny krążek "Czarodzieje", który ukazał się nakładem S.P. Records. W 2000 r. muzycy wydali drugą płytę Sztajerska, z której pochodzi też inna piosenka z Żoliborzem w roli głównej, a właściwie - słynnym Ryśkiem z Marymontu.

3. Trawnik, "Szinta", czyli Rysiek z Marymontu

Wujek Szampon to jednak nie jedyny bohater piosenek żoliborskiego zespołu. Kilkadziesiąt lat temu na majówce, którą zorganizował kinoteatr Tęcza na Kępie Potockiej, wdarł się na scenę Rysiek z Marymontu, który zaśpiewał tę pieśń.  Świadkowie tego wydarzenia zapamiętali jego białe, drewniane chodaki. Nic dziwnego: zaśpiewał tak, że "wszystkim kapcie spadły".

4. Łucja Prus "Deszcz (I tak się trudno rozstać)"

Wesoła, roztrzepana, otwarta, ale przede wszystkim bezbłędna profesjonalista - tak Łucję Prus wspomina rodzina i przyjaciele. - Gdy próby odbywały się w jej domu, gotowała obiad, zajmowała się psem. Człowiek nie wiedział, czy to była próba na poważnie, żart czy scena filmowa - wspominał pianista Włodzimierz Nahorny. Artystka zapisała się w pamięci miłośników muzyki popularnej niesłychanymi przebojami: "Nic dwa razy", "Twój portret", "W żółtych płomieniach liści", "Dookoła noc się stała". Poza tym zajmowała się tworzeniem muzyki do filmów animowanych i fabularnych oraz współpracowała przy produkcjach filmowych oraz telewizyjnych. Z kolei ten utwór znamy nie tylko z wykonania Łucji Prus. "Deszcz" napisany przez Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego śpiewała m. in. Krystyna Prońko, Irena Santor, są także wykonania w duetach: Marek Jackowski z Anną Marią Jopek oraz Robert Janowski z Beatą Kozidrak. Żoliborz pojawia się w tekście dwukrotnie: najpierw pojawia się nawiązanie do pięknej zieleni (Na Żoliborzu są ulice takie śliczne, / Takie topole, a w topolach taki wiatr), a później do wieczornych powrotów (A co wieczora na Żoliborz autobusem, / Do tej topoli, która nas tak dobrze zna).

5. T.Love, Warszawa (1991 r.)

Pierwszy krążek nagrany przez T.Love po powrocie Muńka Staszczyka zrobił istną furorę na polskim rynku muzycznym. Poza singlami "Na bruku", "Sarah", "Pocisk miłości" i "Rewolucje" promowała go przede wszystkim "Warszawa" ze słynnym "zielonym Żoliborzem, pieprzonym Żoliborzem" w roli głównej. - To słowo, które mi przysporzyło wiele miłości, ale też wiele nienawiści, bo musiałem się wielokrotnie tłumaczyć przed tzw. konkretnymi chłopakami z Żoliborza (śmiech) - mówił w specjalnym wywiadzie dla Gazety Żoliborza Muniek Staszczyk. - Chciałem przekornie – jako że miłość ma w sobie wiele temperatur i kolorów – napisać „pieprzony”, ale w znaczeniu „zajebisty”, „fantastyczny”. Więcej o kulisach powstawania przebojów T.Love, związkach Muńka Staszczyka z Żoliborzem oraz o planowanej reaktywacji zespołu przeczytacie w wywiadzie, który ukazał się w listopadowym wydaniu Gazety Żoliborza. “Kocham Żoliborz miłością dozgonną”. Muniek Staszczyk o kulisach powstawania przebojów i planach na przyszłość

DSC_0778_www

DSC_0778_www

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.