Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:59

Prezent pod choinkę. Książki związane z Żoliborzem

Książki to idealny prezent pod choinkę. Księgarnie wręcz pękają w szwach od nowości, zwłaszcza w okresie świątecznym. Wśród wielu wydawniczych propozycji przedstawiamy książki, które spodobają się molom książkowym z Żoliborza. To właśnie w tej dzielnicy rozgrywa się wiele akcji nie tylko kryminałów.

W tym artykule przeczytasz m.in:

  • o kryminałach, których akcja rozgrywa się na Żoliborzu,
  • reportażach i biografii związanej z Żoliborzem.

Jaki prezent pod choinkę?

Wiele osób deklaruje, że wybierając prezent pod choinkę sięga po książkę. Dużą popularnością w naszym kraju cieszą się kryminały, jednak Polacy sięgają również po biografie, reportaże czy książki historyczne. Ostatnie lata obfitują w wiele nowości na rynku wydawniczym i jest w czym wybierać.

Jakie książki mogą idealnie nadawać się na prezent pod choinkę? Przygotowaliśmy zestawienie książek związanych z dzielnicą, które mogą spodobać się żoliborskim molom książkowym.

Przeczytaj również: Jakie książki żoliborzanie czytają najchętniej?

Żoliborski przewodnik literacki

Książka autorstwa Pawła Dunina-Wąsowicza to pozycja obowiązkowa, zarówno dla miłośników Żoliborza i literatury. W tej pozycji te dwa światy są ze sobą połączone. Autor zabiera nas w literacką podróż po Żoliborzu.

W książce znajdziemy odniesienia do przeszłości jak i teraźniejszości. Jest to kompendium wiedzy o dzielnicy przez pryzmat literatury. Przemierzamy dzielnice wgłębiając się w 400 utworów, będących powieściami, opowiadaniami, wierszami, piosenkami i nowelami graficznymi.

Rozstrzał czasowy jest duży, bo autor sięga do czasów "Powązek Czartoryskiej opiewanych przez Trembeckiego, Krasickiego i Niemcewicza po autorów współczesnych jak Jakub Żulczyk, Dorota Masłowska, Antoni Libera czy Zbigniew Mentzel.” „Materiał podzielony jest na trzy części w porządku historycznym, topograficznym (26 wyróżnionych obiektów) i gatunkowym. W tej ostatniej części książka zawiera m.in. mapę z miejscami zbrodni w powieściach kryminalnych rozgrywających się w dzielnicy” – czytamy w opisie książki.

Źle urodzone Reportaże o architekturze PRL-u

To zbiór reportaży Filipa Springera. Przeczytamy w nim historie architektów z minionej epoki oraz ich dzieł. Jeden z tekstów poświęcony jest Halinie Skibniewskiej, która zaprojektowała osiedle Sady Żoliborskiej.

Springer oczami mieszkańców pokazuje życie na żoliborskim osiedlu, ale przede wszystkim oddaje hołd legendarnej architektce zdradzając kulisy powstawania osiedla, jego projektowania, a także tego co było istotne przy tworzeniu Sadów dla Skibniewskiej.

Skibniewska jest jedną z bohaterek książki Springera. Źle urodzone to fascynująca opowieść nie tylko o przedziwnych losach budynków, ale też o ich twórcach. Na kartach książki pojawiają się portrety czołowych postaci polskiej architektury, m.in. Marka Leykama, Henryka Buszki i Aleksandra Franty, Jerzego Hryniewieckiego, Zofii i Oskara Hansenów, Mieczysława Króla, Jerzego Sołtana.

Zbiór reportaży opatrzony jest również znakomitymi fotografiami Filipa Springera oraz archiwalnymi zdjęciami.

Wyrok

Tę książkę w formie papierowej można dostać jedynie na portalach aukcyjnych. W księgarniach dostępna jest w formie cyfrowej jako ebook albo audiobook.

To kryminał milicyjny pierwotnie wydany w formie książkowej w ramach serii „Ewa wzywa 07”. Akcja książki Alberta Wojta rozgrywa się właśnie na Żoliborzu w latach 80-tych.

W rejonie ulicy Niegolewskiego dochodzi do zabójstwa. Sprawą zajmuje się porucznik Michał Mazuerk, który jest jak pies gończy. Niestrudzenie docieka prawdy i szuka sprawcy morderstwa. Główny bohater jest już nieco zgorzkniały i z zadyszką przemierza żoliborskie i bielańskie ulice w poszukiwaniu mordercy.

Awans

prezent pod choinkę
prezent pod choinkę

To kolejny kryminał jednak jego akcja dzieje się wcześniej, bo w 1889 roku. Porucznik Zaleski jest wezwany do brutalnego morderstwa państwa Wolskich. To kolejne morderstwo dokonane w podobny sposób w ostatnich miesiącach. Ktoś rabuje i podrzyna gardła całym rodzinom.

W rozwiązaniu zagadki porucznikowi pomagają Prystaw Morozow „solidny policjant, leń jak wszyscy Prystawi, ale leń inteligentny”, guwernantka Wolskich Kosakówna i drobny żulik Długi Kazik, z bogatymi kontaktami w świecie warszawskich lupanarów. Trop prowadzi Zaleskiego do carskich gwardzistów, elity wśród żołnierzy, którzy stoją ponad prawem.

Autor książki, Jakub Bielikowski pracując nad Awansem poświęcił czas na zgłębienie wiedzy na temat dawnej Warszawy, a w tym Bielan i Żoliborza. Książka została napisana w oparciu o źródła historyczne.

„Na pewno największą inspiracją dla mnie były różnego rodzaju spacery po Warszawie, organizowane przez różne grupy, jak na przykład Praska Ferajna. To pozwoliło mi na zobaczenie różnych miejsc i posłuchanie przewodników. Była to pierwsza inspiracja. Dalej trzeba sięgnąć do źródeł i map.

Trzeba pamiętać, że nie piszę przewodnika, ani reportażu o Warszawie. Ja raczej szukam inspiracji i możliwości stworzenia sobie obrazu miasta i umieszczenia w nim moich bohaterów. Nie wiem zatem, jak wyglądały konkretne domy. Wiadomo, istniał Ratusz, czy Gościnny Dwór. Nie wiem jednak, jak konkretnie wyglądała oficyna przy ulicy Solec 71. Niektóre drewniane domy na Pradze istniały jeszcze za czasów mojej młodości. Do dziś można je zobaczyć na prowincji litewskiej czy białoruskiej” – mówił w rozmowie z Gazetą Żoliborza Jakub Bielikowski.

21:37

Dla wielu z nas tytułowa godzina ma ukryte znaczenie. Nie inaczej jest w powieści kryminalnej Mariusza Czubaja. To pierwsza część przygód profilera Rudolfa Heinza. Powieść w 2009 roku nagrodzono Nagrodą Wielkiego Kalibru.

Jak wskazuje nazwa książki, występuje w niej wątek duchowieństwa. Wiosną w Warszawie odnaleziono zwłoki dwóch zamordowanych mężczyzn. W toku śledztwa wychodzą na jaw takie szczegóły jak to, że należały one do kleryków z żoliborskiego seminarium duchownego.

W celu rozwiązania zagadki powołano specjalną grupę operacyjną, do której dołącza główny bohater, czyli Rudolf Heinz. Z każdym nowym dowodem zbrodni sprawa staje się coraz bardziej delikatna, gdyż podejrzenia kierują się ku przełożonym z seminarium oraz znanym biznesmenom.

ŻOL: ilustrowany atlas architektury Żoliborza

ŻOL, to idealny prezent nie tylko dla miłośnika architektury, ale również tych, którzy chcieliby lepiej poznać tożsamość dzielnicy. W atlasie znajdziemy opis 61 mniej lub bardziej znanych zakątków Żoliborza. Są to wille, bloki, stacja metra, rzeźby oraz forty.

Za pomocą ciekawych ilustracji pokazane są dzieła najwybitniejszych architektów. Sprawiają wrażenie jakby sprawiały wrażenie szkiców architektonicznych.

Książka może być prezentem również dla naszych gości na święta z zagranicy, bo atlas jest również z tekstem w języku angielskim.

Przeczytaj również: Podpowiadamy, które księgarnie na Żoliborzu warto odwiedzić

Rytuał Łowcy

Akcja kryminału rozgrywa się w Warszawie, a konkretnie na Bielanach i Żoliborzu. Jedną z głównych bohaterek jest młoda prokurator Gabriela Seredyńska. „Po przeprowadzce do Warszawy dostaje swoją pierwszą poważną sprawę – morderstwo. Zwłoki znaleziono w pobliżu muru cmentarza, a twarz ofiary została mocno okaleczona. Komisarz Aleksanderski, który pierwszy przybył na miejsce zbrodni, odnajduje pod murem cmentarza kartkę z wierszem, który zdaje się jedynym tropem policji. Wkrótce pojawia się kolejna ofiara, a po niej następne. Wszystkie łączy to samo: niecodzienne obrażenia zadawane po śmierci, które mogą wskazywać na jakiegoś typu praktyki magiczne.

Autorem „Rytuału łowcy” jest Przemysław Borkowski znany również dzięki występom w Kabarecie Moralnego Niepokoju, którego jest członkiem, czy roli felietonisty w portalu bialany.info.

- Mieszkałem kiedyś na Starych Bielanach, później na Marymoncie, a następnie znowu zamieszkałem na Starych Bielanach. Znam Żoliborz i Bielany, to są moje dzielnice, miejsca, które znam widziałem. Niektórych już nie ma, bo w ich miejsce powstały apartamentowce – mówił dla Gazety Żoliborza Przemysław Borkowski. Akcja w dużej mierze toczy się na Żoliborzu Południowym. Choć nazwy lokali i miejsc nie są dosłownie wskazane, to spostrzegawczy czytelnik z łatwością umiejscowi poszczególne fragmenty książki.

Z kim tak ci będzie źle jak ze mną? Historia Kaliny Jędrusik i Stanisława Dygata

Częścią tożsamości Żoliborza są artyści, a przy tym również Kalina Jędrusik, która mieszkała tu i dożyła swoich dni. Dziś jest nawet patronką jednej z ulic na Żoliborzu Artystycznym, a także ważnego punktu na mapie kulturalnej Żoliborza, czyli Kalinowego Serca. Do dziś uważana jest za polską Marylin Monroe, a wokół jej postaci narosło wiele mitów.

Niezwykłą postacią, również związaną z Żoliborzem jest Stanisław Dygat, niezwykle ceniony pisarz.

Dygat i Jędrusik kupili willę na Żoliborzu, która pełniła funkcję salonu artystyczno-literackiego. Przesiadywali w niej młodzi artyści wspinający się na wyżyny swojego talentu i sławy. Przychodzili aktorzy, pisarze, malarze czy modelki. Zarówno unikalna atmosfera w domu jak i małżeństwo Kaliny i Stanisława zdumiewało wszystkich.

O parze można przeczytać książkę biograficzną napisaną przez Remigiusza Grzelę, który obala mit o tym, że błyskotliwy pisarz stworzył kobietę wampa. Autor biografii tworzy jednocześnie wielowymiarową opowieść o pięknej, ale i niszczycielskiej miłości. „Przygląda się karierom obojga, ich związkom, brzemiennym w skutkach decyzjom i wyborom. Zastanawia się, dlaczego nie poznano się na talencie Kaliny i z jakich powodów pisarz tak wybitny i aktualny jak Dygat przebywa obecnie w literackim czyśćcu” – czytamy w opisie wydawnictwa.

Przeczytaj również: Kalina Jędrusik. Ikona wolności z Żoliborza

Według relacji członków najbliższego otoczenia Kaliny Jędrusik sporo zmieniło się w chwili, gdy poznała Stanisława Dygata. Uznany w kraju literat zakochany w kulturze Hollywoodu, z którą miał okazję obcować w trakcie stypendialnego wyjazdu do USA, staje się miłością Kaliny Jędrusik, jej PR’owcem i agentem.

żoliborski przewodnik literacki 1

żoliborski przewodnik literacki 1

ZOL-1

ZOL-1

wyrok

wyrok

prezent pod choinkę

prezent pod choinkę

prezent pod choinkę

czubaj-21-37

czubaj-21-37

ZOL-1-1

ZOL-1-1

zle-urodzone

zle-urodzone

dygat-i-jedrusik

dygat-i-jedrusik


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.