Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:54

Żoliborzanie pomagają Ukraińcom. Jak funkcjonują żoliborskie punkty pomocy?

Od momentu ataku Rosji na Ukrainę ludzie na całym świecie, w tym wielu Polaków, angażują się w pomoc humanitarną. Także na Żoliborzu funkcjonuje kilka punktów, w których mieszkańcy pomagają. Sprawdziliśmy, jaka panuje w nich atmosfera, czego potrzebują i w jaki sposób pracują.

W tym artykule przeczytasz m.in.:
- o atmosferze jaka panuje w punktach pomocy,
- jak i gdzie funkcjonują punkty pomocy dla Ukrainy,
- jakie potrzeby są w poszczególnych punktach.

Odwiedziliśmy trzy punkty pomocy Ukraińcom na Żoliborzu. W każdym z nich panowała inna atmosfera. To, co je łączy to zapał do pracy i wielkoduszność wolontariuszy, którzy spędzają całe dni robiąc kanapki, segregując rzeczy od darczyńców i przekazując je potrzebującym.

Miejsce Aktywności Lokalnej Żoliborz

W Miejscu Aktywności Lokalnej Żoliborz przy ul. Marii Kazimiery 20 podczas naszej wizyty panowała najprzyjemniejsza atmosfera. W pomoc angażują się tam głównie sąsiedzi z pobliskich bloków, którzy znają się również ze wcześniejszych działań tej placówki. Wraz z dorosłymi w pomagają także dzieci, m. in. 12-letni Kazik.

Przeczytaj również: Transportery dla zwierząt, pizza na Centralny i cały utarg dla Ukrainy. Żoliborskie firmy pomagają

„Jak dowiedziałem się o obecnej sytuacji, od razu chciałem jakoś pomóc. Usłyszałem, że w MAL-u organizowany jest punkt pomocy, więc zacząłem przychodzić codziennie, by pomagać, robiąc kanapki i je liczyć” – mówi Kazik.

Pomóc może każdy, również przyjezdni, co pokazuje przykład Niki oraz Lexi z Wielkiej Brytanii, które w momencie wybuchu wojny były w Polsce w ramach krótkich wakacji.

„Poczułyśmy się bardzo poruszone tym, co się dzieje. Na codzień mieszkamy w Anglii, ale tutaj też mamy dom. Pomyślałyśmy, że to idealna okazja, by móc realnie pomóc. Można powiedzieć, że wręcz czułybyśmy się źle, gdybyśmy nie zaangażowały się w żadną pomoc” – mówiły Nika i Lexi, podczas akcji robienia kanapek.

Ten punkt pomocy otwarty jest codziennie, również w weekendy, choć informacje na temat godzin otwarcia warto śledzić na bieżąco na stronie na Facebooku Miejsca Aktywności Lokalnej przy ulicy Marii Kazimiery. W tym samym miejscu można znaleźć listę rzeczy, których w danym momencie brakuje najbardziej.

MAL sprawdza bieżące doniesienia medialne, gdzie aktualnie najbardziej potrzeba pomocy i próbuje organizować transport zebranych rzeczy zarówno do innych punktów w Warszawie, na dworce, na granicę oraz do samej Ukrainy.

Mimo pełnego zaangażowania w pomoc Ukrainie, nie zapominają też jednak o swoich stałych akcjach, jak chociażby Kanapki Mocy.

„Jestem bardzo szczęśliwa, że pamiętamy o wszystkich naszych akcjach pomocowych. Co tydzień odbywa się u nas stała akcja Kanapki Mocy, która kierowana jest do osób z ograniczoną mobilnością. Co tydzień dostajemy z niektórych pobliskich sklepów żywność, która się nie sprzedała, a wciąż jest dobra do spożycia. Do tej akcji potrzebujemy wolontariuszy na stałe, więc zapraszamy chętnych do pomocy” – mówi Anusza, koordynatorka Miejsca Aktywności Lokalnej Żoliborz.

Przeczytaj również: Pomoc psychologiczna dla dzieci z Ukrainy. Na Żoliborzu i Bielanach po jednym punkcie

Centrum Lokalne Żoliborz

Centrum Lokalne Żoliborz przy ul. Rydygiera 6B funkcjonuje podobnie jak Miejsce Aktywności Lokalnej przy Marii Kazimiery. Także działa w weekendy i tak samo, jak MAL, CLŻ informuje o bieżącym zapotrzebowaniu poprzez stronę na Facebooku.

W pomoc angażują się mieszkańcy, także przygotowując kanapki, czy segregując produkty medyczne itp. Udało się już zorganizować transporty do Ukraińskich miast, takich jak Charków, Sumy, Winnica, czy Żytomierz.

Szkoła Podstawowa nr 396. Potrzebni tłumacze

W nowej szkole podstawowej przy ul. Anny German zorganizowany został punkt pomocy z ramienia urzędu dzielnicy. Pracują tu głównie pracownicy urzędu, którzy zbierają żywność, produkty higieniczne i medyczne, a także ubrania, które następnie wydawane są bezpośrednio ukraińskim rodzinom, które przyjechały do Warszawy.

Choć intensywność pracy w tym miejscu podczas naszych odwiedzin była największa ze wszystkich odwiedzonych punktów, to tu było najmniej rąk do pracy. Co chwilę wchodziły nowe rodziny, które wypełniały ankietę, wypisując, czego im najbardziej brakuje. Pracownicy następnie tworzyli dla nich paczki, które te rodziny mogą odebrać następnego dnia.

„Każdy chętny do pomocy jest mile widziany. W tej chwili najbardziej potrzebne są osoby, które znają język ukraiński i mogłyby przyjąć rolę tłumacza, ponieważ czasem trudno jest nam dogadać się lub rozczytać, co po ukraińsku zostało napisane w ankiecie” -  tak na pytanie, jaka pomoc jest najbardziej potrzebna, odpowiedziała Izabela Basista, główny specjalista w wydziale obsługi mieszkańców urzędu Żoliborza.

Kto może pomóc?

Pomoc jest więc bardzo potrzebna, a zaangażować może się każdy w przeróżny sposób. Śledząc strony żoliborskich punktów pomocy w social mediach można dowiedzieć się, jakie jest bieżące zapotrzebowanie. MAL oraz CLŻ zazwyczaj zbierają żywność i produkty higieniczne oraz medyczne. Centrum Lokalne Żoliborz przyjmuje także książki po ukraińsku, zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci.

Każdą pomoc materialną przyjmuje punkt w szkole podstawowej nr 396, gdzie przynosić można także ubrania, obuwie, koce i pościel. Zapotrzebowanie jest także na wózki dla dzieci i zabawki.

Pomóc można więc dostarczając potrzebne produkty do punktów lub zabierając je stamtąd, organizując przewóz na dworce, granicę, czy do ukraińskich miast.

„Najbardziej potrzebne rzeczy wskazujemy w zależności od dnia. Bardzo potrzebne są osoby, które są w stanie zorganizować transport za granicę. Najlepiej do ukraińskich miast. Takich osób jest mało, ponieważ nie chcą stać w kolejkach w drodze powrotnej. Oczywiście codziennie potrzebne są także osoby do pomocy w pakowaniu i sortowaniu rzeczy na miejscu”. – wyjaśniała Ola, koordynatorka Centrum Lokalnego Żoliborz.

Przeczytaj również: Rusza przebudowa Śmiałej. Mieszkańcy Żoliborza Oficerskiego czekali na ten dzień wiele lat


centrum-lokalne-dary-dla-ukrainy-2

centrum-lokalne-dary-dla-ukrainy-2

centrum-lokalne-dary-dla-ukrainy-1

centrum-lokalne-dary-dla-ukrainy-1

centrum-lokalne-dary-dla-ukrainy-3

centrum-lokalne-dary-dla-ukrainy-3

centrum-lokalne-dary-dla-ukrainy-2-1

centrum-lokalne-dary-dla-ukrainy-2-1

centrum-lokalne-dary-dla-ukrainy

centrum-lokalne-dary-dla-ukrainy

punkt-pomocy-ukrainie-anny-german

punkt-pomocy-ukrainie-anny-german

punkt-pomocy-ukrainie-anny-german-1

punkt-pomocy-ukrainie-anny-german-1

punkt-pomocy-ukrainie-anny-german-2

punkt-pomocy-ukrainie-anny-german-2

punkt-pomocy-ukrainie-miesce-aktywnosci-lokalnej-1

punkt-pomocy-ukrainie-miesce-aktywnosci-lokalnej-1

punkt-pomocy-ukrainie-miesce-aktywnosci-lokalnej

punkt-pomocy-ukrainie-miesce-aktywnosci-lokalnej

punkt-pomocy-ukrainie-miesce-aktywnosci-lokalnej-3

punkt-pomocy-ukrainie-miesce-aktywnosci-lokalnej-3

punkt-pomocy-ukrainie-miesce-aktywnosci-lokalnej-4

punkt-pomocy-ukrainie-miesce-aktywnosci-lokalnej-4

punkt-pomocy-ukrainie-miesce-aktywnosci-lokalnej-5

punkt-pomocy-ukrainie-miesce-aktywnosci-lokalnej-5

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.