Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:47

Zieleń na Żoliborzu. Ile drzew zasadzono, a ile wycięto w 2021 roku?

Nowe drzewa w minionym roku zasadzono m.in. w żoliborskich parkach i przy drogach. Sprawdziliśmy ile drzew na Żoliborzu zasadzono a ile wycięto.

W tym artykule przeczytasz m.in. o:

  • ile w minionym roku zasadzono i wycięto drzew?
  • w jakich lokalizacjach wymieniono drzewa?
  • o projektach z budżetu obywatelskiego uwzględniającymi nowe nasadzenia drzew i krzewów

Zielony charakter miasta tworzą również krzewy, które sadzi się coraz częściej i liczniej. Te pojawiły się m.in. na terenach administrowanych przez Zarząd Zieleni Warszawskiej, czyli na Powązkowskiej, Słowackiego i Krasińskiego. Wśród gatunków jakie ZZW zdecydował się posadzić w minioną jesień są m.in. owocujące świdośliwy, aronie, derenie, śnieguliczki, berberysy, pięknotki, a także cisy czy tawuły.

Nowe krzewy zasadziła również dzielnica: „róże okrywowe i dereń biały zasadzone zostały m.in. przy ul. Anny German. Przy ul. Marii Kazimiery zasadziliśmy irgę szwedzką, złotokap alpejski i lilaki. Tawuła japońska, irga oraz lilak wzbogaciły ul. Paska, a ul. Popiełuszki – berberys thunberga.” – czytamy w oficjalnym komunikacie żoliborskiego Urzędu. Łącznie dzielnica zasadziła 4065 krzewów.

- W tym roku zdecydowaliśmy, aby większy niż dotychczas nacisk położyć na sadzenie krzewów. Takie działania dają szereg korzyści prośrodowiskowych: wpływają na poprawę mikroklimatu, rozpraszają fale dźwiękowe dzięki czemu zmniejszają natężenie hałasu, dają schronienie zwierzętom tworząc znacznie bogatsze biologicznie i przyrodniczo miejsce bytowania owadów i małych ptaków. Dodatkowo, kobierzec z roślin okrywowych zabezpiecza przed wywiewaniem i wypłukiwaniem wierzchniej warstwy gleby w czasie wichur i burz oraz zmniejsza parowanie wody z gleby – dodaje Renata Kozłowska zastępca burmistrza Dzielnicy Żoliborz Warszawy.

Przeczytaj również: Wycinka w alei Wojska Polskiego. „Nikt nie podejmie się dalszego utrzymywania tak niebezpiecznych drzew”

Ponad 300 nowych drzew na Żoliborzu

Za zieleń na Żoliborzu odpowiadają dwie jednostki: Urząd Dzielnicy i Zarząd Zieleni Warszawskiej. Dzielnica w minionym roku zasadziła łącznie 89 drzew. Dodatkowe drzewa pojawiły się m.in. przy ulicy Krasińskiego, Szajnochy, Braci Załuskich oraz Przasnyskiej i Rydygiera, a także przy ul. Kłodawskiej. W tych lokalizacjach zasadzono m.in. lipy, topole, klony, jesiony i głogi oraz wiśnie piłkowane.

Z kolei Zarząd Zieleni Warszawskiej w 2021 roku zasadził 222 drzewa. „W minionym roku w parkach, w związku z realizowanymi w 2021 roku wycinkami, wykonaliśmy przede wszystkim nasadzenia kompensacyjne. Łącznie posadziliśmy 26 drzew - 12 w Parku Żeromskiego, 9 w Parku Fosa i Stoki Cytadeli wraz z al. Wojska Polskiego i 5 w Ptasim Zakątku” – informuje ZZW.

Przeczytaj również: Ile drzew na Żoliborzu wycięto, a ile zasadzono w 2019 roku?

Nasadzenia kompensacyjne, czyli zasadzenie nowych drzew w miejsce wyciętych realizowano również wzdłuż żoliborskich dróg. Tu jako przykład ZZW podaje szpaler z 26 sztuk klonów pojawił się przy północnej jezdni Krasińskiego na odcinku od palcu Wilsona do Popiełuszki. „W ten sposób, w pewnym stopniu, odtworzyliśmy przedwojenny i wieloszpalerowy układ nasadzeń, który na przestrzeni dekad ulegał systematycznemu ograniczeniu” – dodaje Karolina Kwiecień-Łukaszewska, rzeczniczka prasowa ZZW.

Szpaler klonów polnych ‘Elsrijk’ znalazł się przy ul. Popiełuszki, gdzie łącznie w całym pasie drogowym posadzono 37 szt. drzew. Z kolei przy wiadukcie łączącym Żoliborz ze Śródmieściem posadzono 12 sztuk grabów pospolitych.

Ile drzew wycięto?

„W 2021 roku musieliśmy zmierzyć się z koniecznymi wycinkami - z administrowanych przez nas terenów na Żoliborzu usunęliśmy 115 szt. drzew. W większości były to pojedyncze drzewa przyuliczne w układach szpalerowych, m.in. na ulicach Potockiej, Broniewskiego, Krajewskiego, Popiełuszki, a także 17 drzew z obrębu Parku Fosa i Stoki Cytadeli wraz z al. Wojska Polskiego” – wylicza ZZW.

Na terenach administrowanych przez Urząd Dzielnicy wycięto 42 drzewa.

Przeczytaj również: Setki nowych drzew na Żoliborzu, a ile wycięto w 2020 roku?

Nowa zieleń w ramach budżetu obywatelskiego

Miniony rok na Żoliborzu w kontekście zieleni upłynął również pod znakiem realizacji zwycięskich projektów z budżetu obywatelskiego. Dzięki pomysłom mieszkańców nowe nasadzenia drzew i krzewów pojawiły się przy ulicy Powązkowskiej, Krasińskiego czy na Słowackiego. Same drzewa zasadzono przed Halą Marymoncką.

Lista projektów z budżet obywatelskiego uwzględniających nowe nasadzenia drzew lub krzewów zrealizowanych przez ZZW:
- 486 pn. „Drzewa i zieleń na Powązkowskiej – Żoliborz” – drzewa, krzewy, byliny, rośliny cebulowe (https://bo.um.warszawa.pl/projekt/21221?user=)

- 1248 pn. „Sadzimy drzewa na Żoliborzu – rekonstrukcja – kontynuacja” – 2 szt. drzew + 3 szt. drzewa w ramach zadań statutowych ZZW (https://bo.um.warszawa.pl/projekt/21119?user=)

- 1431 pn. „Drzewa przed Halą Marymoncką” – 5 szt. drzew z gat. Klon polny Elsrijk jako przedłużenie sukcesywnie wymienianego drzewostanu w pasie drogowym ul. Popiełuszki (https://bo.um.warszawa.pl/projekt/20590?user=)

- 1432 pn. „Nowe drzewa na ulicy Słowackiego” – łącznie 9 szt. drzew w tym 6 szt. Jesionów pensylwańskich o obw. 30-35 cm (https://bo.um.warszawa.pl/projekt/20576?user=)

- 1889 pn. „Promenada spacerowa na środku ul. Krasińskiego” – krzewy wzdłuż całej jezdni północnej pasa drogowego ul. Krasińskiego (https://bo.um.warszawa.pl/projekt/20436?user=)

- 2053 pn. „Dokrzewienia na Słowackiego” (https://bo.um.warszawa.pl/projekt/22695?user=)

W ramach realizowanych projektów z budżetu obywatelskiego żoliborski Urząd poza zasadzeniem krzewów, założył m.in. łąkę kwietną oraz założył treegatory.

„Największy z projektów dotyczył zachowania unikalnego charakteru Parku Sady Żoliborskie z drzewami sadowniczymi, w tym m.in. pielęgnacji i zabiegów sanitarnych drzew oraz opracowania koncepcji przyszłych nasadzeń roślinności. Opracowana została długofalowa strategia uwzględniająca zachowanie unikatowej, sadowniczej formuły parku, wskazującej kierunek jego rozwoju, aby był przyjazny faunie i mieszkańcom oraz wykonanie projektu wieży dla jerzyka wraz z tablicą edukacyjno-informacyjną” – czytamy w komunikacie przesłanym przez Donatę Wancel, rzeczniczkę prasową żoliborskiego Urzędu.

Jak udało nam się dowiedzieć, opracowaną strategię mieszkańcy mogą zobaczyć składając do urzędu wniosek o dostęp do informacji publicznej.

Zgodnie z rekomendacjami znajdującymi się w strategii pod koniec 2021 roku w Parku Sady Żoliborskie zasadzo następujące odmiany drzew owocowych – jabłonie: Elstar, Rode Boskoop, Jonagold, grusze: Buerre Hardy, Charneux, Doyenne du Commice, czereśnie: Kordia, Regina, Merchant, Hedelfinger, oraz śliwy odmian Opal i Victoria.

Przeczytaj również: Jesienne nasadzenia na Żoliborzu i Bielanach. W obu dzielnicach pojawi się ponad 400 nowych drzew


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.