Pojazdy mają pomóc utrzymać częstotliwość kontroli w powiększonej o Żoliborz strefie płatnego parkowania.
W tym artykule przeczytasz m.in. o:
- jak działa system e-kontroli?
- jaka jest zaleta systemu?
- ile kosztuje kara za brak opłaty?
System e-kontroli działa w Warszawie już prawie dwa lata. Każdy z pojazdów wyposażonych w specjalną aparaturę wykonuje pracę porównywalną do pracy dwuosobowych pieszych patroli. Zarząd Dróg Miejskich zachwala, że samochody są wydajne i dokładne. „Dlatego po udanych testach i pilotażu z trzema pojazdami podjęliśmy decyzję o zwiększeniu ich liczby, najpierw do siedmiu, a teraz do dziewięciu” – wyjaśniają drogowcy.
Zastosowanie nowoczesnych technologii zwiększa efektywność pobierania opłat, która jest kluczowym elementem funkcjonowania strefy. „Celem płatnego parkowania, będącego standardem w dużych europejskich miastach, jest zapewnienie rotacji na miejscach postojowych. To z kolei możliwie jest tylko, jeśli wyeliminujemy nieuczciwych kierowców, którzy nie stosują się do obowiązujących od lat zasad” – informuje Zarząd Dróg Miejskich.
Przeczytaj również: Parkowanie na podwórkach tylko dla posiadaczy abonamentów
Innowacja, którą chcą inne miasta
Warszawa wraz ze swoim systemem kontroli stała się inspiracją dla innych miast, takich jak Poznań, który już rozpoczął testy. Auta do e-kontroli mają też się pojawić m.in. w Trójmieście. O funkcjonowanie systemu pytały Warszawę również Kraków, Częstochowa i Opole, a nawet stolica Litwy – Wilno.
„Na pierwszy rzut oka jest on podobny do rozwiązań funkcjonujących np. w Amsterdamie, jest jednak zdecydowanie bardziej nowoczesny (…) Żaden europejski system nie potrafi określić położenia kontrolowanego pojazdu z taką dokładnością. Przy mniej precyzyjnych rozwiązaniach niezbędna jest dodatkowa weryfikacja przez patrol pieszy. System e-kontroli, będący dziełem warszawskiego startupu Smart Factor, odciąża patrole piesze, które można dzięki temu skierować w inne rejony” – informuje Zarząd Dróg Miejskich.
Przeczytaj również: Żoliborz w SPPN. Opłacie podlegają wyłącznie wyznaczone miejsca parkingowe
Ile kosztuje kara za brak biletu?
W zeszłym roku opłata za brak biletu została wyraźnie podwyższona, z 50 zł do 250 zł. Jednocześnie znacznie poprawił się system nadzoru, właśnie za sprawą e-kontroli. Zaś od stycznia tego roku samo parkowanie kosztuje więcej. Była to pierwsza zmiana wysokości stawki od kilkunastu lat. Urealnienie taryfy było niezbędne, aby strefa płatnego parkowania prawidłowo spełniała swoją funkcję.
Przypomnijmy, strefa płatnego parkowania na Żoliborzu obowiązuje od 15 listopada. Mieszkańcy mają do wyboru dwa rodzaje abonamentu: rejonowy za 30 zł rocznie i obszarowy za 600 zł rocznie. Opłata jednorazowa za postój wynosi: pierwsza godzina – 3,90 zł, druga godzina – 4,60 zł, trzecia godzina – 5,50 zł, czwarta i kolejne godziny – po 3,90 zł.
fot. ZDM
Przeczytaj również: Jak zmienią się ulice Żoliborza? ZDM opublikował projekt zmian
Napisz komentarz
Komentarze