Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:57

Caravaggio i inni mistrzowie w Zamku Królewskim. Wizualny spektakl wokół emocji i detali - Materiał partnera

Okazja by zobaczyć dzieło Caravaggia w Polsce zdarza się bardzo rzadko. W Zamku Królewskim w Warszawie można oglądać ponad 40 płócien caravaggionistów z kolekcji Roberta Longhiego, który jest autorem fundamentalnych opracowań na temat twórczości jednego z najwybitniejszych malarzy baroku.

Prezentowana wystawa w Zamku Królewskim to jedna z najciekawszych ekspozycji sezonu, zestawiająca ponad 40 arcydzieł włoskiego i północnoeuropejskiego malarstwa z XVI i XVII wieku.

Wystawa "Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego" jest otwarta dla publiczności od 10 listopada. Ekspozycja koncentruje się na rewolucyjnych dokonaniach malarstwa Caravaggia i jego naśladowców.

Przeczytaj również: Oczekując na dzieło „rewolucyjnego” malarza. Dzieła Caravaggia i caravaggionistów na wystawie w Zamku Królewskim – Materiał partnera

Najważniejszym elementem prezentowanej w Warszawie kolekcji jest dzieło Caravaggia "Chłopiec gryziony przez jaszczurkę". Eksponat datowany na lata 1596-97 powstał w młodzieńczym okresie twórczości malarza. – Obraz ukazuje podejście do kompozycji i operowania światłem, które stały się znakiem rozpoznawczym Merisiego – mówi Zuzanna Potocka-Szawerdo, kuratorka polskiej edycji wystawy. Dzieło Caravaggia interpretowane jest przez historyków sztuki najczęściej jako scena symbolizująca utratę niewinności i zderzenie z twardą rzeczywistością świata, gdzie przyjemność okupiona jest cierpieniem. Tworzący wówczas w Rzymie artysta, namalował chłopca o androgynicznej aparycji, który w chwili sięgania po owoce jest gryziony przez jaszczurkę. Na jego twarzy malują się silne emocje wyrażające ból czy zaskoczenie.

To co zapoczątkował Caravaggio, a następnie kontynuowali jego naśladowcy, to odwoływanie się do emocji odbiorców, dążenie do naturalizmu i stosowanie silnego światłocienia. Wychodząc poza ówczesne schematy potrafił szokować zarówno swoim malarstwem, jak i życiorysem pełnym burzliwych i awanturniczych epizodów. Mimo to pełnię swojego talentu rozwinął w sztuce sakralnej. Caravaggio działał w Rzymie, Neapolu, na Malcie i Sycylii. Wkrótce po jego śmierci, postać malarza na długie lata została zapomniana.

Kolekcja dzieł zebranych przez wybitnego historyka sztuki po raz pierwszy w Polsce

Każda wystawa związana z Caravaggiem poza granicami Włoch jest wydarzeniem ogromnej rangi. Kolekcja dzieł obecnie należących do Fundacji Roberta Longhiego (Fondazione di Studi di Storia dell’Arte Roberto Longhi) z siedzibą we Florencji, do tej pory była pokazywana jedynie w kilku krajach Europy.

Ponad 40 płócien prezentowanych w ramach wystawy pochodzi z kolekcji zgromadzonej przez Roberta Longhiego, wybitnego historyka sztuki i autora kluczowych opracowań na temat Caravaggia. By rozpracować kunszt lombardzkiego mistrza, Longhi wykonywał węglem i tuszem rysunki będące kopią lub swobodną interpretacją dzieł malarza. To właśnie dzięki niemu zaczęto ponownie doceniać malarstwo Michelangelo Merisiego, zwanego Caravaggiem. Longhi rozpoznał w nim twórcę przełomowego, uznając go za jednego z najważniejszych włoskich malarzy.

Przeczytaj również: Mija 50 lat od odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie – materiał partnera

Wśród zebranych przez włoskiego historyka sztuki dzieł znajdują się również obrazy Lorenzo Lotto i Battisty del Moro datowane na drugą połowę XVI wieku. – Już wtedy artyści poszukiwali interesujących rozwiązań kompozycyjnych czy światłocieniowych – wyjaśnia kuratorka wystawy.

Fascynacja Caravaggiem we Włoszech, Hiszpanii i Europie Północnej

Największą grupę spośród eksponowanych dzieł stanowią prace caravaggionistów, czyli uczniów, naśladowców i kontynuatorów stylu Michelangelo Merisiego. Artysta wytyczył nową drogę dla kolejnego pokolenia malarzy. Wśród nich znajdowało się wielu artystów z włoskich miast. Jednym z nich był m.in. Carlo Saraceni z Wenecji, autor obrazu przedstawiającego Judytę z głową Holofernesa czy scenę znalezienia Mojżesza przez córki faraona. – Przedstawione sceny przypominają, że wśród artystów dużą popularnością cieszyły się przedstawienia religijne wywodzące się nie tylko z Nowego, ale także Starego Testamentu – podkreśla Artur Badach, kurator wystawy.

– Malarze z różnych ośrodków, przez kolejne dziesięciolecia przyjeżdżali do Rzymu, żeby studiować obrazy i styl Caravaggia – mówi kurator wystawy. W ten sposób nurt zapoczątkowany przez Caravaggia dotarł na północ Europy za sprawą takich malarzy jak Dirck van Baburen, Matthias Stomer czy Gerrit van Honthrost.

Wystawę "Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego" można oglądać do 10 lutego 2022 roku. Ponadto ekspozycji towarzyszy program wykładów i różnorodnych wydarzeń.

Zamku można podziwiać aż dwa obrazy mistrza baroku

Ponadto od wtorku 23 listopada w Zamku Królewskim dostępny dla publiczności jest obraz Caravaggia "Narcyz przy źródle" z 1598-99 roku. Eksponat pochodzi ze zbiorów Palazzo Barberini (Galleria Nazionale d'Arte Antica di Palazzo Barberini) w Rzymie.

Obraz przedstawia samotną postać młodzieńca pochylonego nad taflą wody, który wpatruje się w swoje odbicie. To jedno z najbardziej znanych dzieł malarza. "Poza młodzieńca, mimo beznadziejnego gestu lewej ręki, wydaje się niezwykle statyczna, gdyż wsobność niejako wyłącza go z łańcucha życia, wielkiego układu naczyń połączonych, znajdującego się w ciągłym ruchu. Widz może tylko biernie obserwować ten jednoosobowy dramat" - czytamy w opisie obrazu, który dostępny jest dla publiczności w Zamku Królewskim w Warszawie do 10 lutego 2022 roku.


211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-41

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-41

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-44

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-44

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-47

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-47

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-49

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-49

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-51

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-51

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-56

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-56

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-61

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-61

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-67

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-67

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-68

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-68

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-69-1

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-69-1

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-70

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-70

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-72

211109-CARAVAGGIO-WERNISAZ-72

dyrektor-zamku

dyrektor-zamku

Zuzanna-Potocka-i-Artur-Badach-kuratoszy-wystawy-Caravaggio-i-inni-mistrzowie-8

Zuzanna-Potocka-i-Artur-Badach-kuratoszy-wystawy-Caravaggio-i-inni-mistrzowie-8


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.