Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:03

[Felieton] Żoliborz nie-Obywatelski

Termin społeczeństwo obywatelskie - jak podaje Encyklopedia PWN - “powrócił do języka politycznego w latach 80. i 90. XX w. za sprawą politologów, uwydatniających konieczność samoorganizowania się obywateli i ograniczania wpływu państwa na ich życie; szczególnie szeroko jest stosowany w rozważaniach o Europie Środkowowschodniej jako określenie celu działań zmierzających do przezwyciężenia pozostałości totalitaryzmu, który polegał m.in. na likwidowaniu niezależnych inicjatyw obywatelskich”.

Przeczytaj również: Sady Żoliborskie i awantura o zbieranie owoców. Prezentujemy nagrania z rozmów z urzędnikami

Platforma Obywatelska - obiecująca, ambitna, wiele mówiąca nazwa największej opozycyjnej partii politycznej w Polsce, powstałej w 2001 r., od początku swojego istnienia ze słowem “obywatelska” w nazwie. W obecnej kadencji samorządowej w żoliborskiej Radzie Dzielnicy zasiada 10 radnych z tej partii (wszystkich jest 21), obecny Zarząd Dzielnicy (burmistrz i obie jego zastępczynie) również są członkami PO.

"W tym roku nie głosuję bo..."

Ile wspólnego ma żoliborska Platforma (oczywiście Obywatelska! - przynajmniej z nazwy…) z - zarówno społeczeństwem, jak i budżetem - obywatelskim? Według mnie - niewiele. Wybrane przez Mieszkańców Dzielnicy projekty BO od lat nie są realizowane - wielokrotnie spotkałam się z takimi opiniami:

- “W tym roku nie głosuję…”

- “W tym roku nie zgłosiłam/-em żadnego projektu…”

Zakończenie zawsze było takie samo: “…bo wciąż czekam na realizację projektu z 2018, 2019 albo 2020 roku”.

Mieszkańcy są widocznie zniechęceni niemocą Urzędu Dzielnicy i innych jednostek miejskich. Przykłady? Podam trzy, wybrane subiektywnie, według mnie najlepiej obrazujące ten stan rzeczy.

1/ W 2017 r. wygrał projekt na stworzenie skweru wzdłuż ul. Krasińskiego. Minęły 4 lata, w tym czasie udało się jedynie zlikwidować istniejący w tym miejscu parking. Na stronie projektu w marcu 2021 r. pojawiła się aktualizacja - “rozpoczęcie realizacji planowane jest w pierwszej połowie roku 2021 r.” Niestety, jesteśmy już w drugiej połowie 2021 r., nic się nie rozpoczęło.

2/ W 2018 r. wygrał pomysł na rekreacyjno-treningowy park dla psów i ich właścicieli przy ul. Broniewskiego (między Krasińskiego a Matysiakówny). W czerwcu 2021 r. pojawiła się aktualizacja: „(…) Obecnie zarząd Zieleni jest na etapie odbiorów kolejnych tomów projektów wykonawczych związanych z tym przedsięwzięciem”. Kiedy możemy liczyć na realizację - niestety tego już nie napisano.

Przeczytaj również: Sady Żoliborskie potrzebują wsparcia. Trwa zbiórka na sąsiedzka inicjatywę

3/ W 2020 w głosowaniu Mieszkańców wygrał projekt Owocowe Sady Żoliborskie – kompleksowe działania na rzecz zachowania unikalnego charakteru Parku "Sady Żoliborskie" z drzewami sadowniczymi, w tym m.in. pielęgnacja i zabiegi sanitarne drzew oraz koncepcja przyszłych nasadzeń roślinności. Projekt ten zdobył 2164 głosy (dla porównania - projekt, który wygrał w 2021 roku - zdobył ich 1560).

Mniej chętnych do głosowania w ramach budżetu obywatelskiego

Jaka jest gorzka rzeczywistość? Jest koniec lipca 2021 r., a realizacja projektu, który poparły 2164 osoby - ciągle się nie rozpoczęła, choć obecnie zasada jest taka, że dopuszczane do głosowania są jedynie projekty, które można zrealizować w ciągu kolejnego roku!

To nie koniec. W 2021 r. również frekwencja była zatrważająco niska, szczególnie - biorąc pod uwagę frekwencję sprzed roku. W 2020r. w głosowaniu wzięło udział 90 na 1000 mieszkańców Żoliborza, był to wtedy najlepszy wynik spośród wszystkich stołecznych dzielnic. W obecnym, 2021r. w 9 dzielnicach frekwencja była wyższa niż u nas… Ogromny i niezmiernie przykry upadek z pierwszego miejsca na podium. Ale jeszcze nie to jest najgorsze.

Najgorsze są dokładne liczby - w tym roku głosowało… 52 na 1000 mieszkańców Żoliborza. 52 vs. 90 rok wcześniej. Wstyd, wstyd, wstyd. I w całości obwiniam o tę ogromną porażkę Urząd Dzielnicy - tak, uważam, że winnym tej sytuacji jest jego nieudolność.

Wszystkowi(e)dzący Wielki Brat

Ile wspólnego ma żoliborska, ale i stołeczna Platforma Obywatelska z “obywatelskością”? Obawiam się, że niewiele, a w ostatnim tygodniu udowodniła to po raz kolejny - zabraniając mieszkańcom zrywać owoce z drzew w Parku Sady Żoliborskie. Pod różnymi, absurdalnymi pretekstami (“stosowanie podbieraków niszczy gałęzie”, czy też “Urząd chce wiedzieć o każdym wydarzeniu organizowanym w Parku Sady”. Urząd niczym wszystkowi(e)dzący Wielki Brat? A może jak nieomylny Wódz z dalekiej Korei Północnej? Czy też - bliższy nam - geograficznie (i chyba również mentalnie) kochany wujaszek Wania z Rosji?

Mam 31 lat, od 13 lat mam prawo głosować w wyborach i za każdym razem głosowałam na polityków PO. To, z naszą Dzielnicą robi partia i jak podejrzliwie traktuje mieszkańców, z jaką niechęcią odnosi się do inicjatyw społeczno-obywatelskich i jak otwarcie ignoruje swoich wyborców, szczególnie w obecnie trudnej - ogólnokrajowej - sytuacji politycznej - jest dla mnie ogromnym zawodem i rozczarowaniem. Jest po prostu ciosem w samo serce.

Przeczytaj również: Budżet Obywatelski. Niemal połowa projektów na Żoliborzu odrzucona


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.