Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 19:05

Handlowe zagłębie Żoliborza. Jak się zmieniała Hala Marymoncka?

Historia Hali Marymonckiej jest długa i niejednoznaczna. Samo miejsce jest starsze niż wszystkim się wydaje. Jej budowę rozpoczęto tuż przed wojną, a swoje pierwotne zastosowanie otrzymała dopiero w latach 70-tych.

Hala Marymoncka ma już ponad 80 lat. Jej historia sięga przedwojennych czasów. Przed wybuchem wojny powstał jedynie szkielet budynków. Halę zaczęto budować w grudniu 1938 roku tuż obok targowiska uruchomionego w 1934 roku. W uroczystości wmurowania kamienia węgielnego brał udział prezydent Warszawy Stefan Starzyński, a otwarcie nowego obiektu zaplanowano na październik 1939 roku. Wewnątrz Hali Marymonckiej miały być 4 baseny rybne, 8 straganów z nabiałem i aż 30 z owocami oraz 20 sklepów. Żoliborzanie musieli jeszcze długo poczekać aż zrobią tam zakupy.

Powstanie Warszawskie w zakładach Opla

Budynek nabrał kształtów dopiero podczas okupacji, kiedy to Niemcy zagospodarowali budynek pod fabrykę Opla, w którym m.in. naprawiano ciężarówki Wehrmachtu. Dzisiejszy budynek Hali Marymonckiej był elementem kompleksu zakładów mechanicznych. W 1944 roku zakłady Opla przez wiele dni stanowiły linię frontu w trakcie powstania warszawskiego. W dwa tygodnie od wybuchu powstańczych walk, Zgrupowanie AK „Żniwiarz” zajęło teren Opla. Linia frontu przesunęła się do Włościańskiej niemal do końca września 1944 roku.

Zobacz też: Powstanie Warszawskie: 76 lat od najkrwawszego dnia w historii Marymontu

Do kapitulacji powstania na Żoliborzu budynki Opla pozostawały w rękach żołnierzy „Żywiciela”. 29 września, rano rozpoczął się generalny szturm na Żoliborz. Przeważające siły wroga kilkakrotnie nacierają od południa i zachodu. Powstańców atakuje piechota dywizji pancernej wsparta czołgami i działami szturmowymi. Po zaciętych walkach oddziały zgrupowania „Żniwiarz” wycofują się z terenu fabryki Opla i hali targowej przy ul. Słowackiego.

Wycofujący się powstańcy spalili zajmowane w czasie powstania budynki. W ten sposób chcieli opóźnić jej zajęcie przez Niemców. Po wojnie przy ul. Słowackiego 45/47 swoją siedzibę miało Miejskie Przedsiębiorstwo Taksówkowe.

Powrót do pierwotnej funkcji budynku

Po wojnie gmach prowizorycznie wykończono i zaadaptowano na potrzeby zajezdni autobusowej, która działała w tym miejscu do końca lat 60-tych. Wraz z początkiem lat 70-tych w Hali Marymonckiej na stałe, aż do dziś, zagościł handel. Jej otwarcie było bardzo wyczekiwanym i niespotykanym wydarzeniem.

Zobacz też: Odkrywamy zakamarki żoliborskich bazarków

Po Supersamie i Hali Mirowskiej, marymoncki ośrodek konsumencki był największym centrum w całej Warszawie, a także na Żoliborzu, gdzie prym wiodły targowiska. Handlowcom na wprowadzenie się do nowego gmachu wystarczyło zaledwie 5 dni, a nie jak szacowano dwa miesiące. Na parterze znajdowały się wówczas artykuły spożywcze zaś na antresoli przemysłowe. Na półkach pojawiły się m.in. takie rarytasy jak cytryny, mandarynki, prasowane figi. Dla klientów dostępny był również barek kawowy.

Inspiracją były zagraniczne konstrukcje

Sam budynek ozdobiono skorupkami talerzyków, tworząc oryginalną mozaikę, która dziś ukryta jest pod elewacją sprzed 13 lat. Pierwotnie Hala Marymoncka pozbawiona była współczesnych lustrzanych przeszkleń.

Halę Marymoncką zaprojektowano inspirując się halami zagranicznymi. Obiekt miał być w pełni nowoczesny. „Uzewnętrznia się to szczególnie w urządzeniu oświetlenia jej za pomocą dużej ilości górnobocznych okien okrągłych, dających dostateczną ilość światła, ale uniemożliwiających promieniom słonecznym naświetlanie produktów i urządzeń chłodni.” – pisał dziennikarz „Nowego Kuriera Warszawskiego”. Projektanci hali mając na uwadze funkcję budynku zastosowali rozwiązania umożliwiające wjazd do wnętrza samochodem ciężarowym w celu realizacji masowych dostaw. Jako nowoczesną bryłę, Halę Marymoncką charakteryzowały nie tylko okrągłe świetliki i żelbetowa konstrukcja, ale również sklepienie łupinowe o podwójnej krzywiźnie. Po przebudowie w 2008 roku budynek stracił swój pierwotny charakter.

Zobacz też: Flagi Dzikości Serca na Żoliborzu po raz kolejny zostały zniszczone – wandalizm z nienawiści?

Obecnie Hala Marymoncka wciąż funkcjonuje i jest miejscem, gdzie dzięki szerokiemu asortymentu można zrobić kompleksowe zakupy. Przede wszystkim Hala Marymoncka jak i znajdujący się obok bazarek jest miejscem, gdzie żoliborzanie zaopatrują się w artykuły spożywcze.


Hala_Marymoncka_-zdjecie-pochodzi-z-tygodnika-Stolica-nr-1-1256-02.01.1972-fot.-Henryk-Jurko

Hala_Marymoncka_-zdjecie-pochodzi-z-tygodnika-Stolica-nr-1-1256-02.01.1972-fot.-Henryk-Jurko

Hala_Marymoncka_zdjecie-pochodzi-z-tygodnika-Stolica-nr-12-1267-19.03.1972

Hala_Marymoncka_zdjecie-pochodzi-z-tygodnika-Stolica-nr-12-1267-19.03.1972

Hala-Marymoncka

Hala-Marymoncka

budowa-przejscia-podziemnego

budowa-przejscia-podziemnego

hala-marymoncka-2-1

hala-marymoncka-2-1

hala-marymoncka1

hala-marymoncka1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.