Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 20:09

[Felieton] Dajmy odetchnąć planecie

W miniony czwartek 22 kwietnia miał miejsce Dzień Ziemi, obchodzony na różne sposoby i za sprawą medialnych przekazów trudny do przeoczenia. I dobrze, że chociaż raz w roku wszyscy przypominają by dbać o nasza planetę. Szkoda tylko, że w wielu przypadkach jest to tylko jeden dzień w roku. Dajmy odetchnąć planecie częściej.

Przestrzeń z naturą możemy dzielić i Żoliborz jest tego doskonałym przykładem. Oto kilka z nich: hasające wiewiórki w alei Wojska Polskiego, jaszczurki czy wyjątkowe gatunki żab w parku Fosa czy śpiące jeże w parku Sady Żoliborskie. O asymilacji z naturą coraz częściej mówi się również w kontekście rzek i rozlewisk, których w Warszawie jest bardzo mało. Wszystkie albo wyschły albo jak Rudawka zostały schowane pod ziemią. Dziś wszyscy odczuwamy tego skutki. Temperatura w stolicy rośnie, a ostatnie lata są rekordowo upalne. Warszawa zgodnie z prognozami jest narażona na fale upałów, ale też na intensywne opadu. Jaki to może mieć wpływ na Żoliborz już dziś widzimy. Latem zalane ulice po obfitych opadach to tylko przedsmak co nas czeka w perspektywie 10-30 lat o czy, możemy przeczytać w stołecznym raporcie adaptacji do zmian klimatu. Poza podtopieniami centralna część Żoliborza narażona jest na ekstremalne fale upałów.

Zobacz też: Czy Żoliborz rzeczywiście jest zielony?

W chwili, gdy myślami cofnę się do lat szkolnych przypominam sobie, że w Dzień Ziemi wspólnie, całą klasą, oczywiście w trakcie lekcji, szliśmy do lasu z workami na śmieci, zbierając wszelkie odpady, które się do nich zmieściły. Wtedy robiłem to raz w roku. Po szkole, sam z siebie takich wypraw nie podejmowałem, jednak zawsze miałem w pamięci tego typu akcje.

Wizyta w lesie i dzikich dziewiczych miejscach jest dla mnie niezbędnym elementem wolnego czasu. Zwierzęta, drzewa, mech, zapach to wszystko działa dużo lepiej niż niejedne wygody współczesnego świata. Problem w tym, że nie wszyscy tak uważają zaśmiecając je. Dlatego dziś dziękuję swoim nauczycielkom, że zabierały nas do lasu zbierać śmieci, bo dziś każda wizyta w lesie nie odbywa się bez trzymania w ręku worka na śmieci i zbierania tych odpadów, które się do niego zmieszczą.

Minął rok od pandemii. Z moich obserwacji wynika, że znaczna część osób przez ten czas dostrzegła naturę i jej właściwości. Widzę to na szlakach górskich, w lasach i miejscach trudno dostępnych, w które zapuszczając się, do tej pory nikogo nie spotykałem. Część z Was też pewnie częściej korzysta z uroków jakie daje nam natura, dlatego zachęcam Was byście podczas swoich leśnych wojaży zabierali ze sobą worek i zbierali po drodze napotkany odpad. Nie muszą to być kilogramy. Dla mnie sukcesem będzie każdy podniesiony z ziemi śmieć. Dla naszej okolicznej natury to skromnych oddech, ale w dobie dzisiejszej degradacji środowiska jakże ważny.

Zobacz też: 70 lat temu zakończyła się budowa Społecznego Domu Kultury, pionierskiego projektu w skali miasta

O tym, że Ziemia potrzebuje oddechu pokazał ostatni rok. Pandemia spowolniła przemysł, zamknęła nas w domach, przez co miast w pewnej chwili opustoszały. W wielu miastach na świecie jakość powietrza znacząco się poprawiła. W jednym z indyjskich miasteczek po raz pierwszy od 30 lat było widać oddalony o 200 km najwyższy łańcuch górski na świecie – Himalaje. Wcześniej niewidoczne były przez smog. W Tel avivie w parku zadomawiają się szakale, w Argentynie z kolei płochliwe kapibary penetrują podwórka przyległe do wybudowanych na podmokłych terenach wille, w Chile puma spaceruje po centrum miasta, z kolei na Safari z powodu odwołanego ruchu turystycznego, w jednym z kurortów zadomawia się lampard razem z innymi dzikimi zwierzętami. W miastach kiedy uspokaja się ruch samochodowy, nagle słychać całą paletę odgłosów natury w postaci śpiewu ptaków czy bzyczących owadów. Kiedy my adaptujemy się do nowej normalności natura odżywa, a jak wiadomo, to dzięki niej ziemia jest dla nas – ludzi doskonałym domem.  

Zobacz też: Odpadający tynk, zalewane piwnice, graffiti i grzyb, a to wszystko na elitarnym Żoliborzu

Z powodu ograniczenia ruchu turystycznego w Kenii rośnie populacja gepardów, z kolei w oceanach przybywa płetwali błękitnych bo na morzu jest spokojniej. Roczna emisja dwutlenku węgla zmniejszyła się o 6 proc. Póki co to największy spadek. Efekty lockdownu nie będą wiecznie. Jak i do czego może zainspirować nas ten moment, żebyśmy znaleźli sposoby na lepsze współistnienie z naturą?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie duże

Temperatura: 3°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 17 km/h