Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 04:11

Kierowco - czy jesteś bezpieczny na drodze?

Kierowca to zawsze wyjątkowy pacjent i klient. Wyjątkowy, ponieważ niezwykle wymagający: okulary dla kierowcy muszą zapewniać komfort widzenia w różnych warunkach oświetlenia oraz na każdą odległość. 

Nasze oczy zachowują się jak detektory, które wyłapują odpowiednie informacje i przekazują je do dalszej interpretacji. Mózg podejmuje decyzję w jaki sposób powinniśmy zareagować na daną sytuację. Dlatego tak ważne jest, aby informacja, którą wychwytują nasze oczy była jak najbardziej kompletna. Jeżeli obraz, który widzimy jest niewyraźny, mózg musi uzupełnić brakujące informacje. Przez to jest bardziej zaangażowany w proces widzenia, co wydłuża nasz czas reakcji. Dlatego u kierowców szczególnie istotne są regularne badania wzroku. Widzenie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego oraz pieszych.

Historia o 3 niedźwiadkach, które przeszkadzają na drodze

Skąd nagle niedźwiadki na drodze? Żart? Nie do końca. Za chwilę wszystko stanie się jasne. Jednak, aby ta historia miała sens, powinniśmy wiedzieć jak zmienia się nasze widzenie w zależności od warunków oświetlenia.

Wyróżniamy trzy stany widzenia:

  • widzenie fotopowe (dzienne) - występuje, gdy nasze otoczenie jest jasne. Widzimy świat w kolorze i z dużą ilością detali. Nasza źrenica reaguje na światło odpowiednio się zwężając, a dominującymi fotoreceptorami aktywnymi w tym procesie są czopki. Dla większości z nas prowadzenie samochodu w tych warunkach nie stanowi problemu.
  • widzenie mezopowe (zmierzchowe) - stan przejściowy pomiędzy widzeniem dziennym i nocnym. Gdy zapada zmierzch zmienia się wrażliwość oka na barwy - przesuwa się w kierunku zieleni. Świat widzimy wtedy w kolorach szaro-niebieskich. Za widzenie odpowiadają wówczas zarówno czopki, jak i pręciki. Nasza źrenica ulega rozszerzeniu. Widzenie mezopowe jest dla wielu z nas wymagające, zwłaszcza gdy nie mamy odpowiednio skorygowanej wady wzroku.
  • widzenie skotopowe (nocne) - w tym stanie widzimy świat jak czarno-biały film. Mamy znacząco obniżoną ostrość widzenia, ale szybko reagujemy na ruch, który pojawia się w polu widzenia. W tej fazie pełną kontrolę nad widzeniem przejmują pręciki, a nasza źrenica jest maksymalnie rozszerzona, aby do oka dostawało się jak najwięcej światła. Wielu z nas nie lubi prowadzić samochodu nocą.

Adaptacja od widzenia fotopowego do skotopowego to proces długotrwały. Pełna adaptacja trwa około 20 minut. Dlatego zaraz po zgaszeniu światła poruszamy się “po omacku”. Jednak gdy poczekamy cierpliwie zaczniemy widzieć coraz więcej. Zupełnie odwrotną sytuację mamy przy przechodzeniu z widzenia nocnego na dzienne. Adaptacja jest bardzo szybka. Jeżeli nagle dostanie się do oka za dużo światła, np. światła nadjeżdżającego samochodu, pojawia się efekt olśnienia, który jest bardzo niepożądany, zwłaszcza podczas prowadzenia samochodu.

Zobacz też: FRAME to salon optyczny na Żoliborzu, który zadba o Twój punkt widzenia

Wyróżniamy trzy rodzaje olśnienia, które z angielskiego nazywamy właśnie niedźwiadkami:

  1. Baby glare bear (przeszkadzające) - zdolność widzenia jest osłabiona przez krótki czas, nie powodując uczucia przykrości. W przypadku okularników najczęściej jest to spowodowane kiepską powłoką antyrefleksyjną, natomiast u osób starszych może być związane z pojawiającą się zaćmą.
  2. Mama glare bear (przykre) - wywołuje uczucie niewygody i rozdrażnienia oraz wpływa na obniżenie zdolności koncentracji. Po usunięciu źródła powodującego olśnienie, dyskomfort ustaje.
  3. Papa glare bear (oślepiające) - przez pewien czas po olśnieniu jesteśmy “oślepieni”. Najczęściej jest to spowodowane źle ustawionymi światłami samochodu jadącego z naprzeciwka.

Odpowiednio zaopatrzony układ wzrokowy sprawi, że będziesz sobie lepiej radził w takich warunkach, a niedźwiadki nie będą tak bardzo przeszkadzały.

Rozwiązania okularowe, które pomogą nam na drodze.

Jak zawsze, podstawą dobrze dobranych okularów jest odpowiednio skorygowana wada wzroku. Gdy już mamy ten krok za sobą, warto zwrócić uwagę na kilka wartościowych dla kierowców udogodnień.

Polaryzacja

Najbardziej znany sprzymierzeniec kierowców, który ma szczególnie dużą moc w słoneczne dni. Światło odbite od powierzchni, np. mokrej drogi, można traktować w uproszczeniu jako dwie osobne wiązki: jedna niesie istotne informacje, czyli kolor, kontrast itp., natomiast druga jedynie oślepiający blask. Tą ostatnią można z powodzeniem usunąć z naszego widzenia i takie właśnie zadanie spełnia polaryzacja. W ten sposób możemy wyeliminować z naszego życia przykre olśnienia (mama glare bear).

Polaryzacja podnosi kontrast widzenia i skraca czas reakcji kierowcy.

Powłoka antyrefleksyjna dla kierowców

Jest to niezwykle ważne u osób, które mają wadę wzroku. Odpowiednia powłoka antyrefleksyjna poprawia jakość widzenia, redukując podwójne obrazy i odbicia na powierzchni okularów. Dodatkowo redukuje oślepiające nocne odblaski nawet do 90% lepiej niż standardowa soczewka okularowa. Dzięki temu pozostajemy bardziej skoncentrowani na drodze i bezpieczniejsi.

Szkła barwione

To rozwiązanie, które jest starszym bratem okularów z polaryzacją. Klasyczne okulary przeciwsłoneczne dla kierowców (również z korekcją) mogą mieć maksymalnie 92% zabarwienia, oznacza to, że taki produkt przepuszcza jedynie 8% światła, a 92% pochłania. Oczywiście takie okulary możemy stosować jedynie do jazdy samochodem w dzień. Nocą norma zaciemnienia szkieł wynosi 20%. Warto korzystać z wysokiej jakości szkieł przeciwsłonecznych - okulary z tzw. “sieciówek” i bazarów mogą przekłamywać widzenie barw, które jest istotne w sygnalizacji drogowej. Ponadto część takich produktów może poważnie zaszkodzić naszemu zdrowiu, ponieważ nie zawiera odpowiednich filtrów światła UV. Mniej popularnym rozwiązaniem są okulary z barwieniem żółtym i pomarańczowym. Takie barwienie bardzo poprawia kontrast widzenia w mgliste dni i przy szarówce, ponieważ wycina światło niebieskie. Może być to przydatne rozwiązanie dla kierowców zawodowych.

Odpowiednia konstrukcja szkieł

Okulary do prowadzenia samochodu muszą przede wszystkim zapewniać szerokie pole widzenia. Istotny jest tutaj wybór odpowiedniej oprawy okularowej, która nie będzie zaburzała pola widzenia. We FRAME dobierzemy odpowiednią konstrukcję szkieł okularowych oraz ich geometrię. Większe wyzwanie pojawia się u osób, u których zdiagnozowano prezbiopię, czyli problemy z wyraźnym widzeniem w bliży wynikające z fizjologicznych zmian akomodacji, które pojawiają się z wiekiem. Tacy klienci potrzebują “plusa”, aby widzieć wyraźnie deskę rozdzielczą, czy nawigację. Tutaj z pomocą przychodzą soczewki progresywne, które zapewnią wyraźne widzenia w dali oraz w odległościach pośrednich. Pamiętaj, aby dokładnie opowiedzieć w jaki sposób prowadzisz samochód - to pozwoli wybrać najlepszą konstrukcję progresywną.

Zróbmy teraz mały krok wstecz i zastanówmy się dlaczego regularne badanie wzroku jest tak istotne.

Zobacz też: Komputer, smartfon, sztuczne oświetlenie – czy odczuwasz ich wpływ na wzrok?

Jakie funkcje wzrokowe są niezbędne do prowadzenia samochodu?

Ostrość wzroku

Parametr, który najczęściej kojarzy się nam z wizytą u okulisty czy optometrysty. Jest to zdolność oko do rozpoznawania małych detali. Najczęściej ostrość widzenia sprawdzamy przy pomocy tablic z literami o różnej wielkości. Znaki drogowe są projektowane w sposób, który pozwoli je zidentyfikować osobie z obuoczną ostrością wzroku na poziomie 60%. Jeżeli ostrość widzenia jest mniejsza kierowca nie będzie miał możliwości zareagować dostatecznie szybko na nadchodzącą zmianę na drodze. Należy jednak pamiętać, że dotyczy to jedynie jazdy w warunkach dziennych, a jak wiadomo większość z nas ma największe problemy podczas prowadzenia samochodu nocą, ponieważ wtedy ostrość wzroku spada o 30-50% w porównaniu do tego co widzimy w dzień. Dość popularne jest również zjawisko krótkowzroczności zmierzchowej - nawet gdy w normalnych warunkach nie mamy wady wzroku, może się ona pojawiać o zmierzchu lub o świcie i sięgać nawet -2 dioptrii. Zależy ona w największej mierze od wielkości źrenicy oraz stanu akomodacji oka. Czasem specjalista może zalecić korzystanie z okularów minusowych jedynie podczas zmierzchu i nocą. Prawidłowo dobrana korekcja zapewni nam lepszą ostrość widzenia, ale badania pokazują, że dużo ważniejszym aspektem wpływającym na bezpieczeństwo na drodze jest:

Wrażliwość na kontrast

Czyli zdolność do rozpoznawania elementów w otoczeniu o niskim kontraście, np. w czasie deszczu, mgły czy zmierzchu. Im niższa wrażliwość na kontrast tym większe prawdopodobieństwo wypadku. Możemy mieć taką samą ostrość wzroku co sąsiad, ale jeżeli nasza wrażliwość na kontrast jest niższa mamy większe prawdopodobieństwo wypadku. W naszym gabinecie wrażliwość na kontrast możemy sprawdzić przy pomocy tablic o zmniejszającym się kontraście pomiędzy literami a tłem. Prawidłowo dobrana korekcja oraz odpowiednia konstrukcja szkieł mogą zwiększyć naszą wrażliwość na kontrast.

Wrażliwość na kontrast osłabia się bardzo mocno w wyniku chorób oczu, takich jak zmiany na siatkówce (retinopatie i makulopatie) czy zaćma. 

Pole widzenia

To ostatnia funkcja wzrokowa, na którą chcemy zwrócić Twoją uwagę. Często nie jesteśmy świadomi ubytków w polu widzenia, a są one szczególnie niebezpiecznie. Ubytki w polu widzenia mogą sprawić, że nie będziemy widzieli rowerzysty, samochodu na sąsiednim pasie ruchu czy pieszego na przejściu. Zawężenia pola widzenia pojawia się w przebiegu chorób oczu, a ich szybkie rozpoznania może pomóc w spowolnieniu progresji choroby.

Dla większości z nas dominującą formą oceny układy wzrokowego jest samoocena. Przełam ten schemat razem z FRAME. Kierowco - zadbaj o swój wzrok i bądź bezpieczny na drodze. Pamiętaj, że Twój czas reakcji zależy w dużej mierze od dobrego widzenia.

Zapisz się na optometryczne badanie wzroku przechodząc na stronę: frameoptics.pl/umow-wizyte/

Zobacz też: Remont ul. Rydygiera. Zieleń i słupki zdemolowane, ale póki co ich naprawa jest niezasadna

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ