Przebudowa ul. Powązkowskiej na odcinku wolskim jest pewna. W sprawie uspokojenia ruchu na żoliborskim fragmencie ulicy, mieszkańcy apelują od lat. Na miejscu odbyły się wizje lokalne, były składane petycje i projekty w ramach budżetu obywatelskiego, jednak do tej pory nic się nie zmieniło.
Odbyły się wizje lokalne, spotkania, składano petycje, projekty w budżecie partycypacyjnym. Sam Zarząd Dróg Miejskich Warszawa wykonywał pomiary prędkości. Jednak żadne zmiany nie zostały wprowadzone!
Ulica Powązkowska jest dziś jedną z bardziej ruchliwych przepraw przez Żoliborz. Długa i szeroka jezdnia otoczona po obu stronach nowymi budynkami mieszkalnymi stanowi łącznik z Trasą Armii Krajowej. Oddziela również Żoliborz Artystyczny od pozostałej części dzielnicy.
Dla wielu kierowców długa i szeroka prosta zachęca do rozwijania nadmiernej prędkości co sygnalizują sami mieszkańcy. Kwestia bezpieczeństwa na ulicy Powązkowskiej podejmowana była również ponad rok temu podczas Komisji Infrastruktury i Bezpieczeństwa, kilka miesięcy po śmiertelnym wypadku z udziałem motocyklisty. Wówczas kierowca samochodu wymusił pierwszeństwo przed motocyklistą. Do tragicznego wypadku doszło na wysokości placu Niemena.
W ciągu dwóch lat 12 wypadków i kolizji
W 2018 roku na ulicy Powązkowskiej doszło do 11 zdarzeń drogowych, w których 5 osób było ciężko rannych, 7 zaś lekko. W kolejnym roku było 6 zdarzeń, których przyczyną było nieudzielanie pierwszeństwa. W 2020 roku na ulicy Powązkowskiej miały miejsce 2 zdarzenia, których przyczyną była nieprawidłowa zmiana pasa ruchu. W międzyczasie do użytku oddano przedłużenie ulicy Rydygiera, która łączy się z ulicą Powązkowską. Ponadto od dwóch lat na poszerzenie czeka chodnik u zbiegu Rydygiera i Powązkowskiej, gdzie właściwie trudno, o to by swobodnie mogły minąć się dwie osoby.
W 2020 roku, w związku z wypadkiem śmiertelnym przeprowadzono audyt skrzyżowania ul. Powązkowskiej z pl. Niemena i ul. Rydygiera. Jednym z zaleceń audytorów było rozważenie likwidacji sygnału S-2, czyli strzałki warunkowej na południowo-wschodnim wlocie ul. Powązkowskiej, która umożliwiała skręt w ulicę Rydygiera. Zalecenie audytorów związane było z brakiem widoczności rowerzystów przy wjeździe z ulicy Rydygiera na przejazd rowerowy wytyczony w poprzek ulicy Powązkowskiej. Nadjeżdżających cyklistów zasłania w tym miejscu ogrodzenie i roślinność. Obecnie, na skrzyżowaniu Placu Niemena z ulicą Rydygiera sygnalizacja świetlna jest zaprogramowana w taki sposób , że sygnał jazdy warunkowej w prawo, czyli z ulicy Powązkowskiej w ulicę Rydygiera, nie pokrywa się z zielonym światłem dla rowerzystów przecinających Powązkowską.
Niemal wszyscy kierowcy przekraczają prędkość na Powązkowskiej
Na odcinku ulicy Powązkowskiej od placu Niemena do skrzyżowania z ulicą Krasińskiego w 2018 roku przeprowadzono badania prędkości. Znaczna większość kierowców jadących w kierunku skrzyżowania z ulicą Krasińskiego, czyli aż 90 proc. przekroczyło dopuszczalną prędkość, czyli 50 km/h.
Uśredniony wynik pomiarów prędkości wszystkich kierowców wynosi niemal 65 km/h na godzinę, z kolei najszybsza zarejestrowana prędkość wynosi 104 km/h. Przekroczenie prędkości powyżej 10 km/h dotyczy niemal 66 porc. kierowców jadących w kierunku ulicy Krasińskiego. Drogowcy zwracają uwagę również na wysoki kwantyl prędkości wynoszący 77,2 km/h. Badania prowadzono 4 października, tego dnia ulicą Powązkowską w kierunku ulicy Krasińskiego przejechało ponad 17 tys. pojazdów.
Zobacz też: Plac Grunwaldzki ostatnia niezabudowana działka w centrum Żoliborza
Wolski odcinek ulicy Powązkowskiej - jego remont ma zakończyć się w październiku
Żoliborski odcinek ulicy Powązkowskiej stał się przelotową trasą, na której mało kto przestrzega dopuszczalną prędkość.
W maju 2020 roku Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę na przebudowę ulicy Powązkowskiej w rejonie ulicy Burakowskiej. Całą inwestycje ma zrealizować deweloper, który buduje wieżowiec wysoki na 28 pięter. Projekt przewiduje przebudowę skrzyżowań i budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulicy Powązkowskiej z Piaskową. Planowana jest zmiana geometrii drogi oraz budowa drogi rowerowej. A co z żoliborskim odcinkiem ulicy Powązkowskiej, którym wraz z ukończeniem pobliskiego biurowca będzie dojeżdżać wielu kierowców?
Zobacz też: Biurowiec z widokiem na Żoliborz i remont Powązkowskiej. Szykują się duże inwestycje w okolicy
Inwestycje na żoliborskim odcinku ulicy Powązkowskiej w najbliższym czasie nie są przewidziane
Jak informuje Biuro Polityki Mobilności i Transportu w odpowiedzi na interpelację Piotra Wertensteina-Żuławskiego w sprawie zastosowania na ulicy Powązkowskiej rozwiązań infrastrukturalnych wymuszających na kierowcach zmniejszenie prędkości, ulica Powązkowska jest drogą powiatową klasy G. Oznacza to, że ma szczególny charakter. Ulice oznaczone w ten sposób służą jako istotne arterie łączące poszczególne części miasta, będące podstawowymi drogami w mieście. Takie drogi muszą spełniać wymagania określone przez Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Jak wskazuje BPMiT ma to szczególne „znaczenie dla zastosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego np. progów zwalniających”, których zastosowanie na drogach klasy G jest zabronione.
„Wprowadzanie jakichkolwiek zmian inżynieryjnych na drodze klasy G o takim znaczeniu i natężeniu ruchu wymaga zabezpieczenia środków finansowych na analizy skutków wprowadzanych zmian oraz na ewentualne prace związane z przebudową drogi. Reasumując powyższe należy wskazać, iż z uwagi na zaplanowaną inwestycję na ul. Powązkowskiej inne inwestycje w przedmiotowym miejscu na chwilę obecną nie są przewidywane” – czytamy.
Zobacz też: Interwencja mediów pomogła – niepełnosprawny żoliborzanin w końcu może wyjść z mieszkania
Napisz komentarz
Komentarze