Liczba rowerów i stacji systemu Veturilo wróci do poziomu z 2016 roku.
Rowery miejskie pojawią się na stołecznych ulicach w poniedziałek 1 marca. Jak przypomniał Zarząd Dróg Miejskich tegoroczny sezon jest „pomostowym” okresem w oczekiwaniu na modernizację i rozbudowę systemu. Firma Nextbike ponownie będzie operatorem rowerów miejskich, ale prawdopodobnie tylko na rok.
Plany na nowy system rowerów miejskich pokrzyżowała pandemia
Wraz z końcem ubiegłorocznego sezonu wygasła czteroletnia umowa z operatorem. W związku z tym, drogowcy szykowali się do wprowadzenia zmian w systemie rowerów miejskich. W tym celu prowadzone były również konsultacje społeczne i dialog techniczny z potencjalnymi operatorami. Koncepcja udoskonalonego systemu zakładała ponad 500 stacji, blisko 6,5 tysiąca rowerów oraz wiele nowości i usprawnień. Jednym z elementów zmiany było wyłonienie nowego operatora. To się jednak nie udało.
Zobacz też: Szykują się zmiany na Mickiewicza
Plany na sprawne wyłonienie operatora na lata 2021-2028 pokrzyżowała pandemia. Zaraz po ogłoszeniu przetargu w Polsce wprowadzono stan zagrożenia epidemicznego. Na ponad miesiąc w ramach rządowych restrykcji zawieszono Veturilo, co miało wpływ na branże rowerową i przebieg postępowania przetargowego.
Wówczas ofertę na obsługę systemu rowerów miejskich złożyła jedna firma. Cena jaką zaproponowano była powyżej możliwości finansowych miasta.
Tymczasowe rozwiązanie w celu zapewnienia ciągłości systemu rowerów miejskich
W celu zapewnienia ciągłości funkcjonowania rowerów miejskich miasto zdecydowało w grudniu o ogłoszeniu przetargu zastępczego. Wówczas zgłosiła się firma Nextbike, która swoją usługę wyceniła na ponad 14 mln zł. Użytkownicy miejskiego systemu rowerów będą mieli w nowym sezonie do dyspozycji 300 stacji, w których na mieszkańców czekać będzie 4,6 tys. rowerów miejskich. Oprócz tego, tak jak dotychczas, dostępne będą osobne stacje zawierające rowery ze wspomaganiem elektrycznym (10 stacji) i dziecięce (6 stacji).
Dla porównania, kiedy rozpoczynał się ubiegłoroczny sezon rowerowy, Vetrurilo składało się z blisko 400 stacji i 5,7 tys. rowerów.
„Realizowany wariant pomostowy wymaga pewnych oszczędności i ograniczeń. Na szczęście w stolicy udało się utrzymać ciągłość funkcjonowania roweru publicznego, który stanowi ważne ogniwo systemu transportowego. Nie obędzie się jednak bez pewnych zmian” – informuje Zarząd Dróg Miejskich.
Zobacz też: [Wideo] Andrzej Pągowski rysuje Żoliborz
Mniej stacji i rowerów w nowym sezonie
Jak się okazuje, liczba stacji i rowerów wraca do poziomu z 2016 roku. Zmienią się również lokalizacje i nazwy stacji, gdzie można wypożyczać rowery. Na Bielanach zmieni się lokalizacja stacji, która do tej pory dostępna była przy skrzyżowaniu ulicy Klaudyny z Rudzką. Na Żoliborzu z kolei stacja znajdująca się przy żoliborskim Ośrodku Sportu i Rekreacji stanie przy zbiegu ulic Potockiej i Gwiaździstej.
W ramach nowej umowy nie wrócą dodatkowe stacje, które pojawiły się w latach 2017-2020 i były finansowane bezpośrednio przez urzędy dzielnic na mocy prawa opcji pozwalającej na rozbudowę systemu. Łącznie w całej Warszawie zabraknie 31 stacji. Najwięcej bo, aż 8 stacji mniej będzie na Bielanach. Oszczędności dotknęły stacje na bielańskiej części Kępy Potockiej, na Arkuszowej, Marymonckiej przy zbiegu z Przy Agorze albo w alei Reymonta w okolicy ulicy Broniewskiego. W nowym sezonie zabraknie również stacji przy ulicy Wólczyńskiej na wysokości Wolumenu.
Zarząd Dróg Miejskich informuje jednak, że uruchomionych będzie kilkanaście stacji sponsorskich, czyli ogólnodostępnych, ale sfinansowanych przez prywatne firmy. W okolicy Żoliborza tego typu stacją jest stacja znajdująca się przy centrum handlowym Westfield Arkadia, z której w 2020 roku dokonano 30,5 tys. wypożyczeń. Jest to co roku jedna z najpopularniejszych stacji w Warszawie.
„Cały czas trwa pozyskiwanie przez firmę Nextbike nowych partnerów do tego projektu. Oznacza to, że niewykluczone jest uruchomienie wiosną na takich zasadach kolejnych wypożyczalni. Każda z nich zwiększa również oczywiście całkowitą pulę rowerów dostępnych w systemie” – informuje Zarząd Dróg Miejskich.
Zobacz też: Historia Placu Słonecznego, centralnego punktu Żoliborza Oficerskiego
Stacje, które znikają z mapy:
Bemowo:
- Człuchowska – Rozłogi
- Park Górczewska
- Powstańców Śląskich – Wrocławska
- Lazurowa – Sternicza
- Radiowa – Wrocławska
- Urbanowicza – Kocjana
Bielany:
- Arkuszowa
- Bogusławskiego – Rodziny Połanieckich
- Kochanowskiego – Galla Anonima
- Marymoncka – Przy Agorze
- Park Kępa Potocka
- al. Reymonta – Broniewskiego
- Wólczyńska – Wolumen
- Wólczyńska – Conrada
Ochota:
- PKP Żwirki i Wigury
- Rondo Zesłańców Syberyjskich
Rembertów:
- Komandosów – Niedziałkowskiego
- Niepołomicka – Chełmżyńska
- Paderewskiego – Czwartaków
- PKP Rembertów – Cyrulików
- PKP Rembertów – Marsa
- Rondo Fieldorfa “Nila”
Targówek:
- Łabiszyńska – OSiR Targówek
Ursynów:
- al. KEN – Przy Bażantarni
Wilanów:
- Opieńki – Maślaków
- Park Kultury w Powsinie
- Przyczółkowa – Ptysiowa
- al. Rzeczypospolitej – oś. Królewska
- Sobieskiego – Nałęczowska
Włochy:
- Kleszczowa – Krańcowa
Następujące stacje zmieniły swoją lokalizację, a część z nich również nazwę:
- Abrahama – Kapelanów AK na Bora-Komorowskiego – Abrahama
- nowa lokalizacja: 52°13’35.2″N 21°05’01.0″E
- Afrykańska – Egipska – zmiana lokalizacji w obrębie skrzyżowania, bez zmiany nazwy
- nowa lokalizacja: 52°13’30.5″N 21°04’16.7″E
- Bracka – Krucza na Aleje Jerozolimskie – Krucza
- nowa lokalizacja: 52°13’51.8″N 21°01’00.4″E
- Bora-Komorowskiego – Umińskiego na Bora Komorowskiego – Fieldorfa “Nila”
- nowa lokalizacja: 52°13’33.6″N 21°05’35.8″E
- park Bródnowski (Veturilko) – zmiana lokalizacji w obrębie parku, bez zmiany nazwy
- nowa lokalizacja: 52°17’32.6″N 21°02’25.9″E
- Jana Olbrachta – Antka Rozpylacza na Redutowa – Pustola
- nowa lokalizacja: 52°14’00.9″N 20°56’27.2″E
- Klaudyny – Rudzka na Marymoncka – Podleśna
- nowa lokalizacja: 52°16’51.6″N 20°57’32.1″E
- metro Rondo Daszyńskiego – zmiana lokalizacji w obrębie ronda, bez zmiany nazwy
- nowa lokalizacja: 52°13’46.9″N 20°58’59.6″E
- Potocka – OSiR Żoliborz na Potocka – Gwiaździsta
- nowa lokalizacja: 52°16’44.7″N 20°59’15.6″E
- Romera – Pięciolinii na Nowoursynowska – Ciszewskiego
- nowa lokalizacja: 52°09’32.3″N 21°03’04.0″E
- Skarbka z Gór – Magiczna na Świderska – Świętosławskiego
- nowa lokalizacja: 52°19’00.3″N 20°57’06.2″E
- al. “Solidarności” – Szwedzka na Metro Szwedzka
- nowa lokalizacja: 52°15’45.6″N 21°02’40.1″E
- al. Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska – zmiana lokalizacji w obrębie skrzyżowania, bez zmiany nazwy
- nowa lokalizacja: 52°14’08.8″N 21°04’49.1″E
- plac Szembeka – zmiana lokalizacji w obrębie skrzyżowania, bez zmiany nazwy, zmiana tymczasowa, planowany jest powrót stacji do pierwotnej lokalizacji na placu
- nowa lokalizacja: 52°14’33.7″N 21°06’09.1″E
Podane zostały koordynaty GPS w formie linku do dokładnego miejsca na mapie satelitarnej.
Napisz komentarz
Komentarze