Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 15:15

Jak oszczędzać wodę myjąc włosy?

Woda jest jednym z najcenniejszych ziemskich zasobów. Wśród teorii kreślących przyszłość panuje przekonanie, że za kilka lat może stać się cenniejsza niż ropa. Wielu naukowców zauważa, że jest to błędne porównanie, bo woda sama w sobie obecnie jest właściwie bezcenna. Życie bez niej jest niemożliwe.

Co robić, by oszczędzić jej jak najwięcej dbając o siebie? Wiedzę na ten temat zgłębiła Agnieszka Płusa, wieloletni fryzjer i szkoleniowiec, właścicielka zakładu fryzjerskiego działającego z powodzeniem w „Defabryce”.

Jakub Krysiak: Ile fryzjer zużywa wody?

Agnieszka Płusa: Rozporządzenie ministra infrastruktury określające normy zużycia wody wskazuje, że jeden fryzjer zużywa jej 4,5 tys. litrów w skali całego miesiąca. W naszym zakładzie mamy zainstalowane baterie oszczędzające ten bezcenny płyn. Podczas mycia i pielęgnacji włosów stosujemy odpowiednie techniki, które skracają czas wypłukiwania kosmetyków. Korzystamy tylko z takich produktów, które są skuteczne, ale także szybko i łatwo można usunąć z włosów. Takie też proponujemy naszym klientom do stosowania w domu. Mniej się pienią, są bardziej skondensowane, a dzięki temu wydajniejsze. Nie ma potrzeby nakładania ich na włosy w dużej ilości.

Mówimy o warunkach profesjonalnych, które są standardem w pani zakładzie. Wiadomo, że włosy myjemy najczęściej podczas kąpieli. Do wyboru mamy kąpiel w wannie albo pod prysznicem. Co wybrać?

Wyliczono, że już po około 20 minutach brania kąpieli pod prysznicem, zużywana jest równowartość pojemności wanny, czyli jakieś 200 litrów. Przy zastosowaniu wodooszczędnej słuchawki, zużycie wody ograniczamy do 8-9 litrów na minutę. Jako fryzjer, proponuję i zalecam mycie głowy podczas kąpieli pod prysznicem. Nie tylko ze względu na oszczędność wody, ale również możliwość dokładnego wypłukania kosmetyków z włosów. Pamiętajmy, że źle wypłukany szampon czy odżywka, może prowadzić do różnego rodzaju dysfunkcji skóry głowy. To co zdecydowanie odradzam, to mycie włosów nad wanną z głową do dołu. W takiej pozycji zmienia się ukrwienie skóry głowy, co powoduje osłabienie mieszków włosowych. W dłuższej perspektywie może skutkować to osłabieniem włosów.

Jak często powinniśmy myć włosy?

To bardzo indywidualna sprawa. Zęby myjemy 2 a nawet 3 razy dziennie, bo wymaga tego higiena i tak zalecają stomatolodzy. W przypadku włosów nie ma żadnych badań, które potwierdzałyby to, jak często trzeba je myć. Statystycznie robimy to codziennie lub co drugi dzień, choć są przypadki, gdy ktoś myje włosy raz na tydzień. Najważniejsze jest jednak to, w jaki sposób to robimy i czym.

Ważny jest nie tylko stan naszych włosów, ale też pielęgnacja skóry głowy.

To, jak często musimy myć włosy, zależy od potrzeb skóry głowy. Istnieją produkty, dzięki którym możemy jednocześnie zadbać o jedno i drugie. To na przykład kosmetyki marki Nioxin. Działają w taki sposób, że możemy myć włosy co drugi, a nawet co trzeci dzień. Zdrowa i zadbana skóra głowy to jeden ze sposobów na zminimalizowanie zużycia wody, a przy okazji na poprawę i wzmocnienie włosów.

Jeśli już myjemy włosy to co zrobić, żeby zminimalizować zużycie wody?

Znowu odwołam się do mycia zębów. Statystycznie myjemy je dwa razy dziennie przez dwie lub trzy minuty, a odkręcony kran podczas szczotkowania to około 6 litrów na minutę. Samo mycie zębów w ten sposób prowadzi do wykorzystania 36 litrów wody w ciągu dnia. Przyjmując, że odkręcimy wodę tylko na wypłukanie ust i umycie szczoteczki, według Europejskiej Agencji Środowiska, wykorzystamy dziennie na ten cel 1 litr wody.

Przekładając te dane na czas jaki potrzebny jest na umycie włosów i potrzebę zużycia w tym celu wody, widzimy jak dużo jej potrzebujemy. Często popełnianym błędem jest stale odkręcony kran podczas nabierania szamponu i wmasowywania go we włosy. A przecież z wody korzystamy jedynie w chwili, kiedy ma ona kontakt ze skórą głowy lub włosami.

Co zrobić, żeby posiąść kompleksową wiedzę na temat oszczędzania wody podczas pielęgnacji włosów?

Ruszam z kampanią edukacyjną skierowaną do fryzjerów i klientek. Pokazuję w jaki sposób skutecznie pielęgnować włosy i skórę głowy przy jak najmniejszym zużyciu wody. Ważne w tym wszystkim jest także to, by pamiętać, aby mycie włosów nadal było przyjemnością. Przekazując swoją wiedzę stale to podkreślam. O prawidłowym myciu włosów zawsze rozmawiam z klientkami. Pytam je w jaki sposób to robią, bo ma to bardzo duży wpływ na kondycję ich skóry i włosów. Teraz moje podpowiedzi poszerzyły się o informacje dotyczące oszczędzania wody. Jestem w trakcje przygotowywania specjalnej instrukcji, do wykorzystania w domu. Dlaczego zdecydowałam się na ten krok? Jako fryzjer poczuwam się do pewnej odpowiedzialności. Nasza praca nie byłaby możliwa bez wykorzystania wody, więc chcę zrobić wszystko, aby minimalizować jej zużycie. Jak się okazuje sposobów na to jest wiele i, wbrew pozorom, nie są to trudne czynności. Każda osoba przekonana do zmiany nawyków jest dowodem, że moje działania mają sens.

fot. Maria Eriksson
Dołącz do społeczności Gazety Żoliborza. Rusza zbiórka na Patronite
 
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1020 hPa
Wiatr: 14 km/h